Belgaimage

Buurt in Anderlecht klaagt over hevige trillingen van metro: "Zelfs scheurtjes in de muren"

De buurt rond het metrostation Veeweide in Anderlecht heeft sinds het begin van dit jaar last van hevige trillingen wanneer de metro de straat passeert. Vervoersmaatschappij MIVB heeft reeds onderzoek gedaan naar de oorzaak, maar volgens de buurt is er nog niets veranderd. Het buurtcomité is daarom op maandagavond samengekomen om actie te ondernemen.

“Het probleem is pas in het begin van dit jaar ontstaan, vroeger was dat niet het geval”, vertelt Maarten Goethals, een buurtbewoner van metrostation Veeweide. Op maandagavond kwam het ‘Comité de Quartier Meir’ samen om de situatie te bespreken en om actie te ondernemen. “Het was interessant om te zien dat ik niet de enige was die zo veel last had van het lawaai”, zegt Goethals. “Het feit dat we er met zo’n 50 aanwezig waren, betekent toch dat het een bredere problematiek is.”

Mathilde Lemaire, een andere buurtbewoner, woont al 17 jaar aan de rotonde Meir. De metro rijdt onder haar huis door, maar nooit eerder merkte ze problemen met de metro. "Ik voel de muren echt vibreren, ook op de bovenverdieping”, vertelt ze aan BRUZZ. “Het lijken vooral de nieuwe metrostellen te zijn die voor problemen zorgen."

M7-metrostellen

Sinds vorig jaar rijden er nieuwe metrotoestellen op het metronet. Het M7-model weegt 10 ton meer dan vorige modellen. “Sinds dat model is geactiveerd, is er meer lawaai”, zegt Maarten. Naast hevige trillingen en lawaai, zijn er ook scheurtjes in de muren ontdekt. “We weten niet of het te maken heeft met de nieuwe metrotoestellen, maar het is wel toevallig dat het ontstaan is op het moment dat die nieuwe toestellen geactiveerd zijn.”

We werken zowel aan de sporen als aan de toestellen
An Van Hamme, woordvoerder MIVB

MIVB-woordvoerder An Van Hamme ontkent dat het probleem enkel bij de M7-toestellen ligt. Volgens Van Hamme zijn de trillingen gelinkt aan verschillende types. “Het nieuwe M7-model heeft ongetwijfeld kinderziektes, maar de trillingen zijn ook vastgesteld bij andere metrotypes én op de sporen zelf. We werken dus op twee fronten, zowel op de metrotoestellen als op de sporen, om de trillingen tot een minimum te beperken.”

Actie

Vervoersmaatschappij MIVB heeft al onderzoek gedaan naar het probleem. Er zijn metingen en observaties gedaan aan de sporen en in de huizen bij buurtbewoners. Er zijn hebben verschillende trillingsniveaus opgemerkt, afhankelijk van de passages. “We hebben de sporen al in september bijgeslepen, dat herhalen we terug in januari.”

Het probleem kan ook te maken hebben met een afplatting van de wielen, die daardoor onregelmatiger geluid produceren. “We hadden de wielen al bijgeslepen, want die mogen niet afplatten”, vertelt Van Hamme. “Maar we hebben het herstelprogramma van de wielen nu versneld. Er komt ook een automatisch detectiesysteem om probleem vast te stellen en zo snel mogelijk weer op te lossen.”

Het is goed dat MIVB onderzoek doet, maar ze zullen nog harder moeten zoeken
Maarten Goethals, buurtbewoner

Volgens de buurt is er nog niets veranderd sinds de observaties en de herstellingen van de MIVB. “Het is goed dat MIVB er onderzoek naar doet, maar ze zullen nog harder moeten zoeken”, vindt Goethals.

"Huizen, bomen, brievenbussen: de hele buurt hangt vol affiches”, zegt Lemaire. “Het comité wil een strategie bepalen. Waarschijnlijk willen de buurtbewoners en eigenaars een collectieve klacht indienen bij de gemeente, die de klacht dan zal doorgeven aan Leefmilieu Brussel." 

Het buurtcomité hoopt ook op een interpellatie in de gemeenteraad. “Een buurtbewoner heeft 150 handtekeningen ingezameld voor een interpellatie”, zegt Lemaire. De komende gemeenteraad valt op 22 december.

Affiche van 'Comité de Quartier Meir'

Meest gelezen