Videospeler inladen...

BEKIJK - Jeugdorganisaties in Antwerpen bieden activiteiten aan voor jonge nieuwkomers, die nog geen plaats hebben op school

In Antwerpen organiseren verschillende jeugdverenigingen activiteiten voor anderstalige, jonge nieuwkomers die nog geen plaats hebben op school. Normaal worden ze opgevangen in zogeheten OKAN-klassen om Nederlands te leren voor ze een andere opleiding gaan volgen. Maar er staan momenteel meer dan 300 jongeren op de wachtlijst. Het is de bedoeling hen in afwachting een zinvolle tijdsbesteding te geven en al wat Nederlands te leren.

Minderjarigen die in ons land komen wonen en geen Nederlands spreken, komen normaal op scholen in een OKAN-traject terecht. Dat staat voor onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers. Tot 2 jaar lang, of langer indien nodig, krijgen ze intensieve lessen Nederlands. Daarna stromen ze door naar het gewone onderwijs. Maar in Antwerpen zijn er lange wachtlijsten die niet weggewerkt geraken voor die klassen.

"Er staan 317 anderstalige jongeren op een wachtlijst", zegt schepen voor Onderwijs Jinnih Beels (Vooruit). "Daarom werken we met externe partners die werk maken van het welzijn en het welbevinden van die jongeren. Op een creatieve manier, via allerlei activiteiten en workshops, gaan ze hen stimuleren toch Nederlands te leren. Daarnaast merk je ook dat ze elkaar leren kennen. Ze bouwen dus een sociaal netwerk uit. Op die manier bevorder je de integratie in het algemeen. Daar winnen zowel de jongeren als de samenleving bij."

Hier leren we ze toch al de eerste stapjes zetten richting het Nederlands en richting de school

Sara Greefs, vzw Profo

De vzw Profo is een van de verenigingen die inging op de vraag van de stad. Ze bieden 12 jongeren 6 weken lang activiteiten aan tijdens de schooluren op dinsdag en donderdag. Ze komen samen in het jeugdcentrum Kiel. "Het zijn allemaal jongeren die nog maar heel recent in België zijn, 3 maanden ongeveer. Die hebben dus nog op geen enkele manier Nederlandse les gekregen", vertelt Sara Greefs die jongerencoach is bij Profo. "Hier leren we ze toch al de eerste stapjes zetten richting het Nederlands en richting de school."

Vandaag liggen er verschillende soorten fruit op tafel. Daarmee mogen de jongeren creatief aan de slag. Zo worden er dieren, gezichten en vlaggen mee gevormd. Er liggen ook bladen op tafel met afbeeldingen van fruit en het Nederlandse woord erbij, maar echte Nederlandse les krijgen ze nog niet. "Ik ben geen leerkracht, ik ben daar niet voor opgeleid, maar ik heb aan de hand van enkele toffe handboeken wat activiteiten in elkaar gestoken waar Nederlands wel centraal staat. Maar we doen ook sport en spel, we gaan Antwerpen verkennen, leren hoe je ergens op tijd geraakt... We zetten dus wel al in op schoolse attitude. Want ongeveer de helft van de groep kan na de Kerstvakantie toch naar school. Die hebben een plek gekregen." 

"Pleisters op de wonde"

De stad ondersteunt de jeugdverenigingen financieel en logistiek door bijvoorbeeld lokalen ter beschikking te stellen. Maar Nederlandse lessen organiseren is niet mogelijk. "Ook al hebben we de middelen en de plaatsen, we hebben geen leerkrachten", zegt Beels. "We creëren voortdurend plaatsen bij, maar dat is niet de oplossing. Er is een structureel, fundamenteel probleem binnen ons onderwijs. In het gewoon secundair onderwijs zijn er al plaatsen te weinig. De puzzelstukken moeten anders gelegd worden. Dit is een warme oproep naar Vlaanderen, naar de lokale besturen en naar het onderwijs om eens na te denken over een hervorming, zodat we niet met pleisters op de wonden moeten blijven werken."

Ik ben een boek dat ik al gelezen heb in het Oekraïens, in het Nederlands aan het lezen

Natalia (16), uit Oekraïne

De 16-jarige Natalia uit Oekraïne zal op 9 januari naar school kunnen gaan. Ze kan zichzelf al in het Nederlands voorstellen en wil heel graag Nederlands leren. "Ik ben een boek dat ik al gelezen heb in het Oekraïens, in het Nederlands aan het lezen. Het gaat vrij goed zelfs. Op school in Oekraïne leerde ik al wat Duits en dat lijkt op Nederlands." Ook Raydip (15) uit India heeft een plek gekregen op een school. "Mijn familie woont hier al heel lang en wil hier graag studeren. Ik ben blij dat ik al naar hier kan komen. Na 3 maanden thuis was ik me aan het vervelen. Hier leer ik nieuwe mensen kennen en al wat Nederlands leren. Dat zal me helpen op school."

Meest gelezen