Turborotonde aan oprittencomplex Merelbeke stuit op kritiek, maar is veiligste optie voor fietsers volgens Wegen en Verkeer
Op de Hundelgemsesteenweg in Merelbeke, ter hoogte van de Guldensporenlaan, zal de rotonde worden vervangen door een turborotonde. Die zou moeten zorgen voor een vlottere doorstroming van en naar de R4, E40 en E17. Volgens Groen Merelbeke zijn de fietspaden in de nieuwe plannen onveilig, maar Agentschap Wegen en Verkeer maakt zich sterk dat de turborotonde wel veiliger is voor de fietsers.
Aan de voet van de Vandepittebrug in Merelbeke zal in het voorjaar een turborotonde komen. "Die zal zorgen voor een vlottere doorstroming tijdens de spitsuren", zegt Jef Schoenmaker van Agentschap Wegen en Verkeer. Op dit moment ligt daar een gewone rotonde, die vaak opgestopt zit door het verkeer dat van de R4, E40 of E17 komt. Bovendien, stelt Schoenmakers, zal de nieuwe rotonde veiliger zijn voor fietsers: "Bij de huidige rotonde zijn er aanliggende fietspaden, maar die zullen bij de nieuwe rotonde afgescheiden zijn, zodat de fietsers zichtbaarder worden."
Meer risico op ongevallen volgens Groen
Oppositiepartij Groen in Merelbeke denkt niet dat het veiliger wordt voor fietsers. "Integendeel, de fietsers zullen op sommige plekken meerdere rijstroken in één keer moeten oversteken. Dat zorgt voor meer ongevallen, dat heeft Agentschap Wegen en Verkeer zelf ook al aangegeven in het verleden", poneerde partijvoorzitter Pieter Verstraete op de laatste gemeenteraad.
"Ik begrijp de bezorgdheid om de fietsveiligheid, maar we hebben deze plannen ontwikkeld om het net wel veiliger te maken voor fietsers", reageert Jef Schoenmakers. "Het klopt dat de wagens nu voorrang zullen krijgen", geeft hij toe. "Maar dat neemt net een conflict weg. Op de huidige rotonde nemen de wagens hun voorrang omdat het fietspad niet is afgescheiden. Dat is heel gevaarlijk", legt hij uit.
"We voorzien ook telkens in het midden van de oversteekplaats een plek waar de fietser kan wachten, om het oversteken in 2 keer te kunnen doen", gaat hij verder. "Deze turborotonde met vrijliggende fietspaden is wel degelijk de veiligste optie die mogelijk was", oordeelt Schoenmakers.
Alternatieven niet mogelijk
Agentschap Wegen en Verkeer heeft heel wat alternatieven onderzocht voordat ze de knoop doorhakten, benadrukt Schoenmakers. "We hebben bijvoorbeeld gekeken om een fietstunnel aan te leggen, maar dat bleek technisch onmogelijk. De rotonde ligt aan de voet van een brug en daaronder loopt al een tunnel van de R4. Bovendien wilde de gemeente graag de grote eik in het midden bewaren. Het was een ingewikkeld dossier, en deze turborotonde is de meest evenwichtige oplossing", besluit hij.
De werken zullen nog dit voorjaar van start gaan. Op 8 februari zit Agentschap Wegen en Verkeer samen met het gemeentebestuur om te bepalen wanneer de werkzaamheden precies aanvatten en wat de impact zal zijn op de buurt.
