Terwijl Marleen via Whatsapp wordt opgelicht, belt haar bank: "Toch konden ze het geld niet blokkeren"
Een jaar geleden schreef Marleen Verschelde uit Menen 2.650 euro van haar dochters rekening naar die van een vriendin, of dat dacht ze toch. Ze werd het slachtoffer van oplichting via Whatsapp. Tijdens het praten met de oplichters kreeg Marleen telefoon van haar bank omdat er verdachte transacties aan de gang waren op haar rekening. Toch kon de bank hen niet tegenhouden. Marleen heeft haar geld nog altijd niet terug en vertelt haar verhaal aan "De inspecteur" op Radio2.
"Ik ben lerares economie", begint Marleen haar verhaal bij "De inspecteur" op Radio2. "Ik waarschuw mijn leerlingen elke dag voor oplichting op het internet. Ik ben zo boos dat ik er zelf in ben getrapt. Maar die oplichters hadden heel persoonlijke info waardoor ik er geen seconde aan twijfelde dat ik met mijn dochter aan het chatten was: ze wisten van haar reis én dat ze van provider veranderd was." Oplichters worden inderdaad persoonlijker. Ethisch hacker Inti De Ceukelaire waarschuwde er al voor bij "De inspecteur".
BEKIJK - Online oplichters worden steeds vindingrijker, Inspecteur Sven Pichal beantwoordt op Safer Internet Day alle vragen om advies:

De oplichters stuurden Marleen Whatsappberichten in naam van haar dochter met een onbekend nummer. "Mama, ik ben even onbereikbaar op mijn eigen nummer omdat ik – zoals je wel weet - veranderd ben van provider. Maar ik moet dringend geld overschrijven om dat vakantiehuisje te boeken. Wil jij even 2.650 euro overschrijven naar mijn vriendin die alles organiseert? Hier is haar rekeningnummer."
Telefoon van bank
Terwijl Marleen aan het Whatsappen was met de oplichters, kreeg ze telefoon van haar bank. Niet van haar filiaal, maar van een ander kantoor. "Mevrouw, er zijn verdachte transacties aan de gang op een rekeningnummer waar u volmacht over hebt."
BEKIJK - Phishing via je gsm: hoe herken je verdachte berichten en wat doe je ertegen?

Bankbediende kon transactie niet blokkeren, dat moest via mijn eigen kantoor
Marleen besefte meteen dat ze werd opgelicht. Ze hield de oplichter aan het lijntje, terwijl ze aan de bank vroeg de transactie te blokkeren. "Maar de bankbediende kon dat niet, zei hij. Dat moest gebeuren via mijn eigen kantoor."
Tot op vandaag begrijpt Marleen niet dat een bank wél kan waarschuwen maar geen actie kan ondernemen om die internetoplichting tegen te gaan terwijl het aan de gang is. "Ik weet zeker dat dat telefoontje van de bank echt was", zegt Marleen. "Want ik heb die medewerker opgezocht."
Geld kwijt
"Mijn eigen bankkantoor was op dat moment onbereikbaar." Marleen ging onmiddellijk, diezelfde dag nog, aangifte doen bij de politie, maar het kwaad was geschied.
Een jaar later heeft ze nog altijd geen euro van die 2.650 teruggezien. "Ik heb het geld van mijn dochter dan maar terugbetaald uit eigen zak. Want ja, ik ben erin getrapt.”
BEKIJK - Hoe vermijd je dat iemand met je identiteitsgegevens aan de haal gaat?

