Leerlingen van drie basisscholen in Roeselare krijgen voor het eerst muzische klassen
Geen bosklassen, maar wel muzische klassen in Roeselare. De leerlingen van drie basisscholen krijgen twee weken lang opleidingen over beeld, dans, muziek en woord. De muzische klassen zijn niet alleen leuk voor de leerlingen, het moet ook meer kinderen naar de kunstacademies lokken.
Voor de muzische klassen gaan de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van SBS De Brug, SBS De Octopus en SBS De Vlieger twee weken op verplaatsing. In de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten (SASK) en de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten (STAP) mogen de leerlingen telkens een voormiddag creatief bezig zijn. In de namiddag is er dan weer gewoon les.Â
"Muzische klassen zijn meer dan muziek alleen", legt Carl Segaert uit, de directeur van het SASK. "Het gaat ook om dans, woord en beeldende kunst. Het is uniek dat de leerlingen het hele spectrum zo uitgebreid aangeboden krijgen. Zo kunnen zij hun eigen mogelijkheden ontdekken."
Andere omgeving biedt kansen
De directeur van SBS De Octopus beaamt de woorden van zijn collega. "Bij ons op school komen die creatieve vakken fragmentarisch aan bod", zegt Ignace Degryse. "Hier worden ze echt ondergedompeld in de muzische vakken. We merken dat de leerlingen dat erg fijn vinden. Uiteraard zijn er ook kinderen die minder creatief zijn, maar voor hen is het een prima uitdaging."
Mila, een van de leerlingen, is alvast tevreden met de muzische lessen. "Ik ben heel blij om minder op school te zitten", vertelt ze. "We hebben al veel geschilderd, maar ook al toneeltjes gespeeld. Voor ons is dat tof en grappig. Het zou zeker leuk zijn mochten we dat volgend jaar opnieuw doen."
De leerkrachten en de leerlingen gaan er na een paar dagen al vanuit dat we de muzische klassen volgend jaar opnieuw organiseren
"Ook voor onze leerkrachten is het een hele belevenis", vult Degryse nog aan. "Ze zien de kinderen op een andere manier aan het werk. Volgens Segaert leren die leerkrachten dan ook bij tijdens de muzische klassen. "De leerkrachten van de basisscholen dragen hun begeleidingsexpertise over en onze leerkrachten geven hun artistieke expertise dan weer door."
"We vinden het als schoolbestuur erg belangrijk dat onze stedelijk onderwijsinstellingen nauw samenwerken, ook op pedagogisch vlak", laat schepen Nathalie Muylle (CD&V) weten. "Dit gebeurt nu voor de eerste keer op een verregaande manier. Dat streven naar innoverende pedagogische mogelijkheden vanuit een open, verbindende, dynamische en zorgzame visie, dat is de sterkte van ons stedelijk onderwijs."
Wat met volgend jaar?
"Wij hopen uiteraard ook dat deze samenwerking en muzische klassen de drempel verlagen om naar het SASK te komen", aldus Segaert. "Veel leerlingen die deelnemen, zijn nog niet ingeschreven bij ons en zo kunnen ze toch eens proeven van wat wij doen. Momenteel krijgen alleen het vijfde en zesde leerjaar deze muzische lessen, maar we hebben ook plannen om het pakket uit te breiden naar andere leeftijden."
Bij de basisscholen zeggen ze daar alvast geen "nee" tegen. "We gaan nog moeten evalueren hoe deze eerste editie juist verlopen is, maar als ik de leerkrachten bezig hoor, dan zouden we de muzische klassen volgend jaar zeker opnieuw moeten organiseren", lacht Degryse.
