Rederij MSC vervangt pincodes door vingerafdrukscans bij containerophaling in Antwerpse haven in strijd tegen drugssmokkel
MSC Belgium gaat bij de MPET-terminal in de Antwerpse haven als eerste rederij geen pincodes meer gebruiken voor containerophaling. Dat schrijft Gazet Van Antwerpen en bevestigt het bedrijf. Een combinatie van een vingerafdrukscan en unieke digitale tokens moet voorkomen dat drugsmokkelaars tot bij de containers geraken.Ā
In de strijd tegen drugssmokkel neemt rederij MSC Belgium een volgende stap. Vrachtwagenschauffeurs zullen hun containers nog enkel kunnen afhalen met een zoghetenĀ ID-based pick-up. Het systeem is volgens CEO van MSC Belgium Marc Beerlandt grondig getest. "De voorbij maanden hebben we samen met transportbedrijf Van Moer Logistics zo'n 4000 containerophalingen gedaan met het nieuwe systeem. Pincodes kan je makkelijk doorgeven. Dat is met de digitale sleutel of token nu niet meer het geval. Een vrachtwagenchauffeur moet die sleutel combineren met zijn vingerafdruk. Dat maakt het bijna onmogelijk om het systeem te misbruiken."
Pincodes
In de haven worden op dit moment nog pincodes gebruikt om de containerterminals binnen te geraken. Maar een pincode kan je heel eenvoudig doorgeven. Een digitale sleutel of token kan maar ƩƩn persoon in zijn bezit hebben en gebruiken. Voor die sleutel wordt gebruik gemaakt blockchain-technologie ontwikkeld door de Antwerpse start-upĀ T-Mining. Marc Beerlandt van MSC legt de technologie uit met deze vergelijking: "als ik naar jou een e-mail stuur, dan heb jij die gekregen, maar die zit ook nog in mijn computer. Een token die je doorgeeft zit niet meer in de computer van de verzender. Het is dus een eigendomsoverdracht".Ā Ā
Het nieuwe identificatiesysteem voor containerophaling wordt de komende tijd uitgerold bij MSC Belgium. Vanaf juni moeten alle containerophalingen in MPET-terminal gebeuren zonder pincode.Ā
