Stationsparking in Herentals wordt betalend: stad vreest parkeeroverlast in omliggende straten
De parking aan het station van Herentals wordt betalend. Dat heeft de NMBS beslist, schrijft Gazet van Antwerpen en dat nieuws is ons bevestigd. Het stadsbestuur in Herentals is daar niet zo blij mee. Ze vreest dat pendelaars hun auto's in de omliggende straten zullen parkeren waardoor de parkeerdruk er zal toenemen.
Na twee jaar is de kogel eindelijk door de kerk. De grote parking aan het station van Herentals wordt nu toch betalend. Dat heeft de NMBS beslist. Het stadsbestuur is daar niet zo blij mee en probeerde het al die tijd tegen te houden.
"We vrezen dat pendelaars niet op de parking gaan staan, maar hun auto in de straten rond het station zullen achterlaten want daar is parkeren nog gratis. Daardoor zal de verkeersdruk daar toenemen. We zijn bang voor chaotische toestanden", zegt schepen voor mobiliteit Eva Brandwijk (N-VA).
Mogelijk worden de omliggende straten op termijn toch betalend, want het stadsbestuur is een parkeerbeleid aan het uitwerken. "Daarin wordt bepaald welke straten en parkings betalend worden en welke niet", zegt de schepen.
Herentals is hét overstapstation bij uitstek in de landelijke Kempen. Pendelaars uit omliggende gemeenten nemen er vaak hun trein
Schepen Brandwijk heeft anderzijds wel begrip voor de beslissing van de NMBS. De vervoersmaatschappij hoopt dat pendelaars geneigd zullen zijn om met het openbaar vervoer of met de fiets naar het station te gaan in plaats van met de wagen. "En dat is natuurlijk iets waar we niet tegen kunnen zijn", besluit Brandwijk.
Marianne Verhaert (Open Vld), burgemeester van buurgemeente Grobbendonk heeft geen begrip voor de beslissing van de NMBS. "Het station van Herentals is hét overstapstation bij uitstek in de Kempen. Mensen komen van de omliggende gemeenten om daar de trein te nemen."
"We zitten in een landelijk gebied, waar niet overal een station is, of waar niet altijd veel treinen stoppen. Het is niet altijd evident om dan met de bus of de fiets tot aan het station te geraken. Door het station betalend te maken, vrees ik dat je mensen voor hun hele pendeltraject weer de auto injaagt", besluit Verhaert.
