Ondanks kritiek van klimaatactivisten: privéjets populairder dan ooit
In 2022 waren er bijna 13 procent méér vluchten met privéjets van en naar ons land dan in 2021. Het aantal vluchten met privéjets ligt ook hoger dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van EBAA, de Europese koepelorganisatie voor bedrijven in de zakenluchtvaart. “Vorig jaar was er chaos op heel wat luchthavens. Dat heeft zakenreizigers doen kennismaken met privéjets, en die klanten blijven terugkeren”, zegt Bernard Van Milders van Flying Group, een Belgisch bedrijf dat zakenvluchten uitvoert.
In 2021 waren er al meer dan 25.000 vliegbewegingen met privéjets van en naar ons land. Brussels Airport is de populairste luchthaven, op de voet gevolgd door Antwerpen. Ook de luchthavens van Kortijk, Charleroi en Luik krijgen heel wat zakenvluchten over de vloer. In 2022 is dat zakenverkeer alleen maar toegenomen, met 12,9 procent om precies te zijn, tot meer dan 30.000 vliegbewegingen. Vorig jaar zat de zakenluchtvaart al 5 procent hoger dan voor de coronacrisis, privéjets zijn dus populairder dan ooit.
Dat merkt ook Flying Group, een bedrijf actief in de zakenluchtvaart met hoofdkantoor op de luchthaven van Antwerpen. Zij hadden vorig jaar een omzet van meer dan 155 miljoen euro, een record. “Na de coronacrisis kampten heel wat luchthavens en luchtvaartmaatschappijen met een personeelsterkort”, zegt Bernard Van Milders van Flying Group. “In die periode hebben heel wat bedrijfsleiders beroep gedaan op een privéjet, en ze blijven terugkeren”.
Dat merkt ook Flying Group, een bedrijf actief in de zakenluchtvaart met hoofdkantoor op de luchthaven van Antwerpen. Zij hadden vorig jaar een omzet van meer dan 155 miljoen euro, een record.
“Na de coronacrisis kampten heel wat luchthavens en luchtvaartmaatschappijen met een personeelstekort”, zegt Bernard Van Milders van Flying Group. “In die periode hebben heel wat bedrijfsleiders een beroep gedaan op een privéjet, en ze blijven terugkeren”.
Kritiek op uitstoot
Niet iedereen is even tevreden met die groeicijfers binnen de zakenluchtvaart. Eerder deze week voerde onder meer de radicale klimaatbeweging Extinction Rebellion nog actie op Brussels Airport.
De activisten blokkeerden een tijd lang de toegang tot de terminal waar privéjets vertrekken. Ze eisten een verbod op privéjets. “Ze zijn het summum van hoe de grootste verbruikers het minste bijdragen aan de klimaatcrisis”, klonk het.
Van Milders begrijpt de kritiek, maar wil die ook weerleggen. “Privéjets zullen de eerste vliegtuigen zijn die elektrisch kunnen vliegen. De technologie zal het snelst beschikbaar zijn voor kleine vliegtuigen die weinig passagiers meenemen. Wij kunnen dus een pioniersrol op ons nemen”, aldus Van Milders.
Flying Group heeft ook al elektrische vliegtuigen besteld. Die moeten wel nog groen licht krijgen van de Europese autoriteiten, maar Van Milders gelooft dat de eerste elektrische vliegtuigen in 2026 al in Antwerpen te zien zullen zijn.
Luchthaven Antwerpen essentieel
Flying Group is in België actief op Brussels Airport, maar ook op regionale luchthavens zoals Antwerpen en Kortrijk-Wevelgem. Op die regionale luchthavens komt ook veel kritiek.
Ze hebben subsidies nodig om open te kunnen blijven. In Antwerpen zijn er verschillende actiegroepen die de luchthaven willen sluiten en willen omvormen tot een park.
“De luchthaven van Antwerpen is echt essentieel voor de economie”, antwoordt Van Milders daarop. “Bedrijven in de haven, maar ok farmabedrijven in Antwerpen hebben die luchthaven echt nodig.” Volgens Van Milders is het voor zijn klanten geen optie om naar Brussel te vliegen in plaats van naar Antwerpen.
“Brussel is een gesatureerde luchthaven. Het is daar moeilijker om op te stijgen en te landen, en ook de veiligheidsscreenings van de passagiers duren langer. Tel daar de files bij op de Brusselse en de Antwerpse ring.” Van Milders denkt dus dat verschillende bedrijven hun vestigingen zouden weghalen uit Antwerpen als de luchthaven sluit. “Het zou een serieuze klap zijn voor onze economie.”