Voor het eerst komen er Olympische Spelen voor e-sports: "Te kleine en onbekende games geselecteerd"
De eerste Olympische Spelen voor de e-sports zullen in juni plaatsvinden in Singapore. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft vandaag de 9 sporten of games bekendgemaakt waarin de medailles verdeeld zullen worden. Maar niet iedereen staat te wachten op zo’n evenement. Steven Leunens, die 20 jaar actief is in de e-sports vertelt in “VRT NWS laat” waarom dat zo is.
Steven Leunens, co-CEO van Unlocked, een bedrijf dat zelf gamebeurzen en competities organiseert, is sceptisch over het nieuwe sportevenement van de Olympische Spelen. “We zaten erop te wachten, maar eigenlijk ook niet. E-sports bestaat al heel lang en dat het nu deel uitmaakt van de Olympische Spelen is een belangrijk moment, maar of het op de juiste manier gebeurt, is nog de vraag.”
Onpopulaire games
Een deel van de controverse is dat er veel games geselecteerd zijn die niet bekend zijn. “Er zitten games bij die overeenstemmen met disciplines op de Olympische Spelen, zoals boogschieten of taekwondo. Maar dat zijn geen populaire games. Ik moest ze zelf gaan opzoeken."
Andersom hebben ze populaire games die een grote community bereiken links laten liggen. Om er een paar op te sommen: League of Legends, Counter-Strike en Rocket League zijn niet geselecteerd voor de Olympische Spelen. “In mei was het Sportpaleis nochtans uitverkocht voor het wereldkampioenschap Counter-Strike. Ze zouden kunnen beargumenteren dat Counter-Strike aan de gewelddadige kant is, maar bij de andere voorbeelden houdt die argumentatie geen steek."
BEKIJK - Chantal Fouwé, onze Belgisch kampioene e-cycling is wel enthousiast:

“De game waarin zij actief is, is een game die wel nog vaak wordt gespeeld en waar een competitief element zeer sterk aanwezig is", zegt Leunens. "E-cycling zit in de betere games van de selectie.”
Waarom maar 9 games?
“Het wordt nog ironischer als je weet dat de reden waarom het Olympisch Comité beslist om in te zetten op e-sports is dat ze jongere generaties willen betrekken bij de Olympische gedachte. Daar worden ze ook op gewezen door hun sponsors. Maar ze schieten hun doel compleet voorbij.”
Volgens Leunens hebben ze het aantal games waarschijnlijk tot 9 beperkt omdat de finalisten allemaal naar Singapore mogen om daar live deel te nemen. “Voor de grote e-sports evenementen komen 40.000 mensen kijken, maar voor de games die zij geselecteerd hebben, gaat het wat moeilijker zijn.”