AP Images

Campagne tegen grensoverschrijdend gedrag bij huishoudhulpen: "Opmerkingen over mijn borsten, dat hoort niet"

Met een grootschalige campagne gaat het Werkbaarheidsfonds voor de Dienstencheques, een samenwerking van alle sociale partners in de sector, de strijd aan tegen grensoverschrijdend gedrag bij huishoudhulpen. Het overkwam Shana, een huishoudhulp uit Alken, enkele jaren geleden. "Hij zei me dat ik niet te veel mocht afvallen, want dan zouden mijn borsten kleiner worden."

"Je ziet er mooi uit" of "je hebt iets mooi aan": het zijn enkele voorbeelden die Shana te horen kreeg tijdens haar werk als huishoudhulp. "Het ging van kwaad naar erger: hij keek mijn Facebook na, gaf opmerkingen over mijn borsten en mijn gewicht. Dat hoort niet op je werk", getuigt ze in "De ochtend" op Radio 1. Shana wist niet hoe ze er moest mee omgaan. "Het is moeilijk want je bent bij de andere thuis. Ik ben alleen en hij is alleen. Dus het is woord tegen woord."

 Ik ben alleen, hij is alleen. Het is woord tegen woord.

"Klanten bevinden zich altijd in hun privésituatie, bij hen thuis", legt Karolien Vervecken, directeur van Dienstenthuis in Turnhout, uit. "Daarnaast zijn ze ook nog eens leidinggevende van de huishoudhulp in kwestie. Niet iedereen heeft de juiste vaardigheden om aan te sturen. In veel gevallen zijn gebruikers die een beroep doen op een huishoudhulp er zich niet bewust van dat ze bepaalde grenzen overschrijden."

"Daarom is het heel belangrijk om het communicatieprobleem te benoemen. Het is onze rol om van bij het begin duidelijke verwachtingen te schetsen - ook rond de communicatie en omgang met elkaar."

"Vanaf dat iemand zich ongemakkelijk voelt, zoeken we actief naar oplossingen", gaat Vervecken verder. "Een andere klant bijvoorbeeld. Nadien volgen we de situatie verder op. Bij het nazinderen, is het belangrijk het gevoel bespreekbaar te houden."

BELUISTER - "Mensen moeten bewuster worden over hoe ze zich opstellen", zegt Karolien Vervecken, directeur van Dienstenthuis in Turnhout:

Campagne tegen grensoverschrijdend gedrag

Het Werkbaarheidsfonds zet dit jaar in op sensibilisering van zowel huishoudhulpen, als gebruikers van dienstencheques. Ook weerbaarheid van de werknemers komt aan bod. Begeleiders van huishoudhulpen zullen bijvoorbeeld workshops en een Toolbox vol didactisch materiaal krijgen. Hiermee wil het fonds grensoverschrijdend gedrag bespreekbaarder maken.

"We richten ons met deze campagne op alle betrokken partijen, zowel intern als extern", zegt Peter Van de Veire (niet de radiopresentator), directeur van het Werkbaarheidsfonds. "Enkel zo kunnen we het taboe rond het thema doorbreken en een positieve dialoog voeren."

Zit je met vragen? Op de website www.iktoonrespect.be kunnen huishoudhulpen, hun werkgevers en de klanten terecht voor meer tips en informatie over hoe grensoverschrijdend gedrag te vermijden.

BELUISTER - Een openhartig gesprek met Shana, een huishoudhulp die het slachtoffer werd van grensoverschrijdend gedrag, in Goeiemorgen Morgen op Radio2:

Meest gelezen