TotalEnergies verkoopt tankstations in Duitsland en Nederland: is het einde van de klassieke tankstations daarmee ingezet?
TotalEnergies verkoopt bijna 1.600 tankstations in Duitsland en Nederland aan een Canadese retailgroep. Het Franse bedrijf wil daarmee verder inzetten op elektrisch rijden. Is het einde van de klassieke tankstations daarmee ingezet? Autojournalist Gert Verhoeven nuanceert.
Bijna 1.600 tankstations in Duitsland en Nederland wisselen van eigenaar, het Franse TotalEnergies verkoopt haar vestigingen aan een Canadese groep. In ons land en Luxemburg zal de Franse oliereus via een joint venture met de Canadese retailer Alimentation Couche-Tard werken, waarbij de Canadezen de meerderheid in handen hebben. Het Franse bedrijf is al langer aan het diversifiëren, het wil inzetten op elektrisch rijden.
Of dat het einde van de klassieke tankstations betekent? Autojournalist Gert Vehoeven vertelt in "De wereld vandaag" op Radio 1, dat die er nog niet meteen anders gaan uitzien, laat staan verdwijnen.
TotalEnergies wil meer inzetten op elektrisch rijden, maar een aanzienlijk deel van de wagenvloot is niet-elektrisch. "De komende tien jaar zal er niet veel veranderen voor tankstations. Slechts vijf procent van onze autovloot is elektrisch. De overige wagens hebben een verbrandingsmotor. En die kunnen nog 20 tot 25 jaar mee."
Toch blijft niet alles bij het oude: ''Heel wat kleinere tankstations gaan op termijn wel verdwijnen, bij dorpskernen bijvoorbeeld, omdat ze de huidige milieunormen niet meer halen door een vervuilde bodem".
Laadpalen of pompen?
Gert Verhoeven denkt niet dat laadpalen naast pompen uit de grond zullen schieten. Tankstations liggen vaak op afgelegen plekken, ver van het elektriciteitsnet. ''Langs de Autoroute du soleil in Frankrijk staan laadpalen aan tankstations, maar hun vermogen is niet goed. Stroomleveranciers gaan bepalen waar laadstations komen. En dat zal niet zijn op de plaatsen waar we vandaag gaan tanken."
Bovendien zijn er alternatieve brandstoffen zoals E-fuel en waterstof waarop auto's met een klassieke verbrandingsmotor kunnen rijden. "Je zal in de toekomst dus een uitgebreid aanbod aan brandstoffen vinden in een tankstation", vertelt Gert Verhoeven. ''Waterstof is te duur voor persoonlijk gebruik, vrachtwagens, bussen en taxi's kunnen daar wel gebruik van maken. De synthetische brandstof E-Fuel kan wel een waardig alternatief zijn voor de fossiele brandstof die we vandaag gebruiken."
"Alternatieve brandstoffen zijn niet alleen compatibel met de auto's waarin we nu rondrijden, ze kunnen ook in de pompen die we vandaag gebruiken. Het tankstation heeft dus zeker een toekomst, al zal het aanbod dat uit de pompen komt diverser zijn", concludeert Verhoeven.
BELUISTER - Het volledige gesprek met autojournalist Gert Verhoeven:
