Brussels Mobiliteit richt campagne op e-stepgebruikers: in de lente drie keer meer ongevallen met elektrische steps dan in de winter
Brussel Mobiliteit start een sensibiliseringscampagne op die stepgebruikers via een quiz herinnert aan de verkeersregels. Het afgelopen jaar is het aantal ongevallen met gewonden met e-steps namelijk verdrievoudigd. De campagneslogan luidt "Let je stappen bij het steppen".
Bij het begin van de lente gebeuren er altijd veel ongevallen met elektrische steps. Daarom lanceert Brussel Mobiliteit nu een sensibiliseringscampagne. Gebruikers van elektrische steps kunnen op de website van Brussel Mobiliteit of via de app deelnemen aan een quiz over de regels van stepgebruik. “We stellen vast dat de nieuwe regels niet nageleefd worden. Mensen kruipen nog steeds met 2 op een step en ook jongeren onder de 16 gebruiken de steps. We willen de regels onder de aandacht brengen door middel van een quiz.”, vertelt woordvoerster Inge Paemen. Wie de vragen juist beantwoordt, kan gratis stepminuten winnen.
Toename van ongevallen
“We zien dat het aantal ongevallen met stepgebruikers fel is toegenomen en elk ongeval is er één te veel”, aldus Inge Paemen. Daarom wil Brussel Mobiliteit de regels extra onder de aandacht brengen met een quiz en affiches. Ze zullen ook naar drukbezochte plaatsen trekken om mensen daar bewust te maken van de risico’s en ook influencers zullen ingeschakeld worden.
Tijdens de campagne zullen de politiezones ook extra aandacht hebben voor overtredingen en risicogedrag op de step. De boetes kunnen al snel oplopen: op de stoep rijden is een overtreding van de eerste graad (€ 68) en door het rood rijden een overtreding van de derde graad (€ 184).
