Alweer ergernis over Duitsland op EU-top: Scholz hoopt op uitzondering voor "e-fuels"
Wat is een gegeven woord van de Duitsers nog waard? Dat is de vraag die vele collega's van Duits kanselier Scholz zich op de Europese top afvragen, nu Duitsland een eerder akkoord over het einde van verbrandingsmotoren in auto's in vraag stelt. "We mogen niet met onze ogen knipperen", vindt premier Alexander De Croo (Open VLD).
Een paar weken geleden was al duidelijk dat Duitsland het Europese akkoord rond het verbod op verbrandingsmotoren in auto's in vraag stelde. Volgens die deal zullen vanaf 2035 geen nieuwe wagens met een verbrandingsmotor meer mogen worden verkocht. Die maatregel moet de auto-industrie tegen 2050 klimaatneutraal maken, zoals de Europese Green Deal vooropstelt.
Dat dat dringend nodig is, en liefst zelfs nog sneller, kwam VN-secretaris-generaal António Guterres vandaag benadrukken op de Europese top. Alleen is de grote vraag of dat wel zal lukken.
Want nu slepen de Duitsers dus met de voeten rond dat verbod op verbrandingsmotoren, omdat ze alsnog garanties willen voor auto's die op "e-fuels" rijden. Dat is een klasse van synthetische brandstoffen, die weliswaar nog alles te bewijzen heeft wat duurzaamheid betreft.
Compromis
De Europese Commissie deed intussen al een compromisvoorstel, waarbij auto's met een verbrandingsmotor ook na 2035 toegelaten kunnen worden, mits ze uitsluitend op koolstofneutrale brandstoffen rijden en bewezen kan worden dat ze niet ook op benzine of diesel kunnen rijden. Maar zelfs dat voorstel wijzen de Duitsers af.
We hebben een heel duidelijke richting aangegeven in het uitfaseren van de verbrandingsmotoren. We mogen nu niet twijfelen
Scholz zelf suggereerde vanmiddag dat de gesprekken met de Commissie "op het juiste spoor" zitten, maar herinnerde eraan dat het politiek akkoord met het Europees Parlement erin bestaat dat de Commissie met praktische voorstellen moet komen die ervoor zorgen dat ook na 2035 nog auto's met een verbrandingsmotor toegelaten worden als die op e-fuels rijden. "Het enige wat we nu nog moeten doen, is de juiste manier vinden om die belofte, die de Commissie al lang geleden deed, te implementeren", klonk het.
Ongenoegen
Het Duitse 'nein' - intussen gesteund door andere landen met een sterke autosector als Italië, Bulgarije en Polen - zorgt voor ongenoegen en ergernis bij de meeste andere EU-lidstaten, omdat Berlijn een politiek akkoord niet lijkt te willen honoreren. Eerder was er in Europa ook al ergernis over de Duitse aarzeling bij de sancties tegen Rusland, bij het aanpakken van de hoge energieprijzen en over de wapenleveringen aan Oekraïne.
Onbegrijpelijk, noemde de Luxemburgse premier Bettel het Duitse standpunt deze middag. "Het is niet de bedoeling dat iedereen hier met zijn eigen wensen komt." En ook Belgisch premier Alexander De Croo (Open VLD) wil zijn Duitse collega erover aanspreken. "We mogen niet met onze ogen knipperen. Europa neemt de leiding op dat vlak. We hebben een heel duidelijke richting aangegeven in het uitfaseren van de verbrandingsmotoren. We mogen nu niet twijfelen."
BEKIJK - Premier De Croo bij VRT NWS-collega Rob Heirbaut: "Ik zal Scholz erover aanspreken":

De Nederlandse premier Mark Rutte toonde zich als enige hoopvol. "Er ligt een voorstel van de Commissie voor dat de landingsgrond kan zijn, zonder dat het akkoord zelf moet worden opengebroken. Cool minds will prevail."
EU-commissaris voor de Green Deal Frans Timmermans zei gisteren alvast dat de Europese Commissie een reeks voorstellen gedaan heeft die "op een snelle reactie van Berlijn zouden moeten kunnen rekenen". "En dan hoop ik dat we daarna snel kunnen gaan stemmen." Als het aan Timmermans ligt, gebeurt dat nog voor de zomer.