Leerlingen Sint-Norbertus Duffel hopen dat "verbeterslak" en "lessentrekker" hun weg naar het woordenboek vinden
Leerlingen van het Sint-Norbertusinstituut in Duffel vonden de afgelopen weken nieuwe woorden uit voor bepaalde, herkenbare situaties. Zo kwamen ze bij "verbeterslak", "vroegzaamheid", "wegwezer" en "lessentrekker". Ze hopen nu dat die woorden ook echt gaan gebruikt worden. "Het summum zou natuurlijk zijn, dat ze ook in het woordenboek terechtkomen."
De leerlingen van het 6e jaar van het Sint-Norbertusinstituut in Duffel gingen de afgelopen weken op zoek naar nieuwe woorden voor situaties die ze allemaal kennen. "Ze leerden over neologismen, nieuwe woorden dus, en hoe die ontstaan", vertelt Benjamin Van Wijnendaele, leerkracht Communicatiewetenschappen en Nederlands. "Ze wilden zo zelf ook op zoek gaan naar nieuwe woorden voor situaties die ze van op school kennen. Omdat ze de hele school erbij wilden betrekken, vroegen ze aan de leerlingen van het 4e jaar, die het vak Communicatiewetenschap krijgen, om een campagne te organiseren."
Zo konden alle leerlingen, zo'n 1.000 in totaal, elke week suggesties insturen voor telkens een andere situatie. En dat was een behoorlijk succes. "Ja, we hadden het zelf niet verwacht, maar bijna elke week kwamen er bijna 100 woorden binnen." Uit al die ideeën kozen de zesdejaars elke week een winnaar:
- verbeterslak: een leerkracht die heel laat verbeterde taken en toetsen teruggeeft
- vroegzaamheid: het gevoel dat je hebt als je vroeg op school aankomt en je vrienden er nog niet zijn
- wegwezer: iemand die al begint in te pakken voor het einde van de les
- lessentrekker: een leerkracht die les blijft geven na het belsignaal
"We hebben heel veel leuke reacties gekregen van leerlingen en leerkrachten, dus ik kan me wel inbeelden dat een aantal van die woorden ingang gaan vinden, zeker in onze school, en hopelijk ook in andere scholen. En het zou natuurlijk geweldig zijn, als ze ook ooit in een woordenboek raken", lacht Van Wijnendaele, "maar dat gebeurt pas als het heel dikwijls en door veel mensen gebruikt wordt in Vlaanderen."
En is Van Wijnendaele zelf een verbeterslak of lessentrekker? "Ik voel me niet meteen aangesproken, denk ik, maar elke klas kent zo wel een leerkracht, of een leerling als het over wegwezers gaat. Ze zijn herkenbaar, maar het zijn toch ook uitzonderingen. Ik had verwacht dat er namen van leerkrachten zouden verschijnen bij de inzendingen, maar dat is niet gebeurd. De leerlingen waren vooral heel creatief."
