Brusselse regering vraagt meer geld aan federale overheid voor geplande nieuwe metrolijn
De Brusselse regering gaat de federale overheid vragen of ze haar bijdrage voor de werken aan het metro 3-project in de hoofdstad kan verhogen. De kostprijs voor die werkzaamheden ligt namelijk een heel pak hoger dan aanvankelijk gepland.
Het gaat om de geplande metro-uitbreiding tussen het Noordstation en Bordet. Voor die werkzaamheden moet onder meer een tunnel worden uitgegraven met een lengte van ongeveer 4,5 kilometer. Er komen zeven ondergrondse stations: Liedts, Colignon, Verboekhoven, Riga, Linde, Vrede en Bordet.
Analyse
Beliris - het federale fonds dat projecten financiert die de uitstraling van het Brussels Gewest bevorderen - liet begin deze week weten dat het voor de uitvoering van de werken twee offertes heeft ontvangen. Uit een eerste analyse blijkt dat het bedrag van de offertes veel hoger ligt dan de schattingen.
Begin vorig jaar werd het deel Noord-Bordet nog geraamd op 1,5 miljard euro. Met de offertes die Beliris nu in handen heeft, zou dat bedrag al oplopen tot bijna 2,5 miljard euro.
Federaal minister Karine Lalieux (PS), bevoegd voor Beliris, reageerde al niet verbaasd te zijn. "De oorlog in Oekraïne loopt al een tijdje en grondstoffen zijn duurder geworden. Alle werven vallen tegenwoordig duurder uit. Het gaat hier over een gigantische werf, dus forse prijsstijgingen zijn normaal. Dit zat er aan te komen."
BEKIJK - Niemand weet op dit moment of, wanneer en hoe metrolijn 3 er in Brussel komt:

Grondig onderzoek
De Brusselse regering laat in een officieel standpunt weten dat ze daarvan akte heeft genomen. Volgens de regering moet grondig onderzocht worden hoe het komt dat het uiteindelijke bedrag aanzienlijk hoger is dan de uitgevoerde raming.
Ze wil daarom graag een gesprek aangaan met de federale regering en met Beliris. Ze vraagt Beliris ook om de offertes grondig te onderzoeken en objectief na te gaan hoe het verschil te verklaren valt.
Problemen
Het is niet de enige moeilijkheid die de regering in het metrodossier moet bekampen. Begin dit jaar steeg de raming voor het hele metroproject, na eerder ook al forse prijsstijgingen.
Door problemen met de ondergrond ligt bovendien de werf aan het Zuidpaleis (voor het zuidelijke deel van metro 3 tussen het Noordstation en Albert in Vorst) stil. De kans bestaat dat het iconische gebouw tussen de Lemonnier- en de Stalingradlaan ontmanteld zal worden, maar ook daarover moet de regering nog beslissen.
Het traject zou normaal volgend jaar worden gegund.