De podcast haalt daarmee het hoogste aantal starts in één maand tijd, maar zorgt daarnaast ook voor een record aantal starts van VRT-podcasts in het algemeen, met records op de verschillende gemeten platformen. Ook in Nederland voert de true crime-podcast de charts aan.
Bijna exact 41 jaar geleden, in de nacht van 4 op 5 maart, verdween Germaine Robberechts, beter bekend als zuster Gabrielle of 'de Gabbe', zoals haar leerlingen in het Sint-Vincentiusinstituut haar noemden. Zuster Gabrielle was een buitenbeentje in het klooster van Dendermonde. Ze was erg populair bij haar leerlingen. Maar plots verdween ze. Tot op de dag van vandaag is ze spoorloos.
“Ik had uiteraard gehoopt dat de verdwijning van zuster Gabrielle veel mensen in Vlaanderen en Nederland zou aanspreken. Maar dit overtreft al mijn verwachtingen. Ik word ook overstelpt met heel fijne reacties, zelfs vanuit Australië en Nieuw-Zeeland. Er blijken ook nog veel oud-leerlingen van zuster Gabrielle te zijn, die me laten weten dat ze blij zijn om haar verhaal zo uitgebreid te horen vertellen. Dat doet echt veel deugd, voor mij en voor de mensen die aan de podcast hebben meegewerkt. Er zijn ook al heel wat nieuwe tips binnengekomen, maar de gouden tip was er helaas nog niet bij.”
Podcastaanbod uitgebreid
Het afgelopen jaar heeft VRT hard gebouwd aan de diversiteit, kwaliteit, vorm en vindbaarheid van haar podcastaanbod. Daarnaast zet VRT in op duidelijke digitale bestemmingen zoals VRT MAX waar de luisteraar vanuit zijn interesse en beschikbare tijd alle inspirerende, prikkelende, spannende en ontspannende podcastreeksen van VRT kan vinden en beluisteren. Voeg daarbij het talent en professionaliteit van de audiomakers met een oog/oor voor lokale en meeslepende verhalen en dan heb je het recept voor impact. Impact in Vlaanderen, maar ook over de landsgrenzen heen.
“De mediarealiteit verandert snel. Tijd is kostbaar en mensen kiezen in de digitale wereld steeds vaker zelf wat ze wel of niet luisteren. Vanuit hun interesse, context en gevoel. Op een moment dat past voor hen. Daar moet je als openbare omroep mee aan de slag om relevant te blijven. En radicaal vanuit de luisteraar denken. Podcasts passen perfect in dat plaatje.”