dinsdag 14 november 2023
14 november 2023

Studio Brussel

Studio Brussel stimuleert een jonge actieve bevolking om creatief en eigenzinnig naar de wereld te kijken, met muziek als motor. 

Studio Brussel is het trendsettende muzikale aanbodsmerk van de Vlaamse publieke omroep VRT.  Het richt zich op een brede, jonge en actieve groep ‘digital first’-mediagebruikers. Studio Brussel stimuleert zijn publiek om creatief en eigenzinnig naar de wereld te kijken. Het komt tegemoet aan de behoeften van zijn kritische en maatschappelijk bewuste community door onderscheidende keuzes en scherpe redactionele reflexen. Studio Brussel is een katalysator binnen de Vlaamse muzieksector en vervult zijn muzikale gidsfunctie aangepast aan de digitale noden van zijn publiek.

Eva De Roo op Tomorrowland JOKKO


Studio Brussel is dé VRT-zender voor een brede, actieve groep ‘digital first’-mediagebruikers, die met een open, avontuurlijke en tolerante blik naar de wereld kijken.

Studio Brussel zet zich elke dag actief in om zijn basisopdracht te vervullen: luisteraars muzikaal gidsen door het grote aanbod en hen informatie en duiding op maat geven. Studio Brussel is en blijft zowel lokaal als internationaal georiënteerd, en engageert zich voor een open, diverse samenleving waar ruimte is voor een positieve, relativerende noot en humor. Het merk draagt originaliteit hoog in het vaandel en geldt binnen de VRT als een digitale trendsetter.

Digital First

Studio Brussel is een volwaardig 360°-mediamerk dat al sinds jaar en dag inzet op een sterke digitale aanwezigheid. Het merk was in de jaren 90 het eerste mediamerk met een website, experimenteerde al vroeg met sociale media en is er nog steeds sterk en succesvol op aanwezig. Meer dan 117.000 mensen volgen de TikTok-account, Het YouTube-kanaal telt meer dan 180.000 abonnees, meer dan 210.000  mensen volgen de Instagramaccount, de Facebookpagina telt zo’n 500.000 volgers en dagelijks bezoeken meer dan 30.000 mensen de website stubru.be.

Studio Brussel onderscheidt zich door continu te innoveren en op originele manieren online content te maken. Het merk heeft vooral een sterke connectie met de doelgroep van 18- tot 44-jarigen. Voor hen is de smartphone het media-apparaat bij uitstek. Studio Brussel beseft dat maar al te goed en speelt daar handig op in: de app is de centrale hub voor het verspreiden van het audio- en videoaanbod. Via de app wordt ook persoonlijke interactie, het engagement en de cocreatie met het publiek gestimuleerd.

Studio Brussel denkt mee met zijn publiek en stelt de leefwereld van zijn mediagebruikers centraal bij het creëren van content, via een mediamix over verschillende platformen. Met een onlinereeks zoals Labels, in samenwerking met VRT NWS, geeft Studio Brussel een stem aan moeilijk bereikbare jongeren.

Flowjob is een vijfdelige videoreeks over seks. Instagram-fenomeen Flo Windey neemt geen blad voor de mond en praat met bekende en onbekende gesprekspartners vrijuit over hun seksleven. De positieve en relativerende noot die nadrukkelijk aanwezig is in Flowjob zit vervat in elk verhaal van het merk.

Flo Windey in Flowjob

Sterke community

Studio Brussel betrekt zijn publiek zoveel mogelijk in alles wat het merk doet. De sociale betrokkenheid van het merk komt aan bod in verschillende domeinen (cultuur, sport,…) met merkversterkende samenwerkingen en bijhorende live-uitzendingen en evenementen.

Studio Brussel zet relevante en inspirerende thema’s op de agenda via radio, maar ook via video’s zoals Linde volgt, de vlogs waarin Linde Merckpoel iets of iemand volgt die ertoe doet., of Eva ontmoet, waarin Eva De Roo durvers en doeners ontmoet in haar favoriete café in Brussel en hun unieke verhalen brengt. Het merk is ook een van de drijvende kracten achter De Warmste Week, de grootste solidariteitsbeweging van Vlaanderen.

Via eigen evenementen voelt Studio Brussel live de polsslag van zijn publiek en de hele diverse samenleving, bijvoorbeeld via het organiseren van het hiphopevent Hooray of StuBru At Work, waarbij er live wordt uitgezonden vanuit een bedrijf. Muziek is telkens het bindmiddel bij uitstek.

Life is music

Avontuurlijke muziek vormt de grondstof van Studio Brussel. Het aanbod is opvallend gevarieerd, rijk aan genres zoals rock, dance, hiphop en alternatieve pop. Het merk vormt zo een muzikale gids via al zijn kanalen. Elke dag is er bijvoorbeeld een Catch of the day, een gloednieuw nummer dat je via alle Stubru-platformen als eerste kan ontdekken. Het merk geeft binnen het zendschema ook een podium aan zowel opkomende als ervaren dj’s.

Studio Brussel is een cruciale katalysator voor de Vlaamse muzieksector. Het merk gaat actief op zoek naar jong, muzikaal talent. Opkomende artiesten en bands krijgen vaak hun eerste airplay op de zender.

 

De winnaars van De Nieuwe Lichting 2019

Via de toonaangevende muziekwedstrijd De Nieuwe Lichting trekt Studio Brussel volop de kaart van beloftevolle artiesten van eigen bodem. De wedstrijd heeft impact als lanceringsplatform: dankzij De Nieuwe Lichting maakt een breed publiek kennis met de muziek van jonge artiesten. Binnen de muziekindustrie wordt een finaleplaats als een kwaliteitslabel beschouwd. Ex-winnaar Tamino won intussen een MIA, Sons en Equal Idiots speelden Rock Werchter plat, en ook finalisten als Brihang of Faces on TV legden dankzij hun deelname een prachtig parcours af.

Studio Brussel is de festivalzender bij uitstek. Het merk laat zijn publiek meegenieten van de beste concerten via live-uitzendingen met verslaggeving en interviews op radio, televisie en in de app. De zender is een graag geziene partner van grote en kleine festivals in Vlaanderen, maar ook van muziekclubs en tal van andere organisaties.

Tijdens de eigen Studio Brussel Showcases spelen Belgische en internationaal gerenommeerde artiesten en muziekgroepen op bijzondere locaties. Of artiesten komen langs in The Tunnel, waar hun optreden live en online wordt uitgezonden. Daarnaast maakt de zender zelf muziekdocumentaires als Studio Ibiza: het oude testament of Rock ’n roll high school of Vijftig tinten gras: reeksen met een ontspannende en educatieve kijk op de muziek- en festivalgeschiedenis.

Thibault Christiaensen en Stijn Van de Voorde

Kweekvijver voor talent

Studio Brussel is een kweekvijver voor jong radiotalent. Heel wat succesvolle radiomakers startten er hun carrière, zoals Siska Schoeters, Peter Van de Veire, Sam De Bruyn, Eva De Roo… Initiatieven zoals Studio Dada, waarbij jongeren live presenteren, en Festival Force, waarbij jong digitaal talent content maakt op de zomerfestivals, geven de kans aan jonge creatieve geesten om hun eerste stappen in het radiovak te zetten.

Volg Studio Brussel op de sociale media

Een greep uit het aanbod van Studio Brussel

Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...

Extra aanbod

Gerelateerd