Ringland bestaat al in Madrid - Sven Tuytens

Ringland, het project om de Antwerpse ring volledig te overkappen, wint aan draagvlak. In Madrid zijn ze er tien jaar geleden aan begonnen en nu is er al een stuk van de ring overkapt. De M-30 ring van Madrid is één van de drukste snelwegen van de wereld. Elke dag passeren er meer dan 300.000 voertuigen
labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Op sommige plaatsen gaat het verkeer over 19 rijvakken, een ware heksenketel, en dat op amper 3 kilometer van het stadscentrum. In 2003 stelde het stadsbestuur een plan voor om 10 km van de totale lengte van 33 km te overkappen. Ondertussen is er een gigantische ruimte vrijgekomen: Madrid Río, een mooi stadspark waar de inwoners van Madrid dol op zijn.

Afspraak in Rio

Madrid Río ligt naast de Manzanares rivier. Voor de inwoners van het zuiden van Madrid is het de perfecte plaats om op zondag af te spreken. De vrijgekomen ruimte is zeer goed gebruikt: het is een groot stadpark met een prachtig wandelpad dat 6 kilometer lang en 30 meter breed is. Fietsers beschikken over 30 km fietspaden. Er zijn 33 terreinen voor schaatsers en skaters, een terrein voor BMX fietsen, klimmuren, 18 speeltuinen voor de kleintjes, 7 voetbalvelden, tennisvelden en ga zo maar door. Voor iedereen is er wel wat en de Madrilenen maken er gretig gebruik van. “Antwerpen, begin maar te overkappen”, zal de raad zijn van veel Madrilenen die regelmatig het park bezoeken.

Aangenaam leven

Ook de buurtbewoners zijn er beter van geworden. Vroeger keken ze uit op een autosnelweg met 4 rijvakken per rijrichting. Nu hebben ze een prachtig park voor hun deur. Een statig 19de eeuws slachthuis waar vroeger junkies rondhingen, is nu een bruisend cultureel centrum geworden. De buurtbewoners zijn van het fijn stof af en ook de geluidshinder is verdwenen. Opnieuw kan men tijdens de heetste momenten van de zomer met open ramen slapen. De waarde van de appartementen is gestegen en dat is natuurlijk altijd goed meegenomen. Er is nu een scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer. Het is opnieuw gezellig om op zomeravonden de koelte van de Río Manzanares op te zoeken.

Grove schatting

Op het eerste zicht een succesverhaal, maar als we naar het prijskaartje kijken is het wel even schrikken. Toen de toenmalige burgemeester Alberto Ruiz-Gallardón in 2003 (in volle verkiezingscampagne) het plan voorstelde, werd de overkapping op 1,7 miljard euro geschat.

Enkele jaren later, toen de belangrijkste Spaanse bouwbedrijven hun mooie kluif binnen hadden gehaald, steeg het prijskaartje plots naar 5,6 miljard euro. Daarboven moet je nog eens de interesten voor de banklening en nog wat extra kosten tellen en je komt vandaag uit op een bedrag van meer dan 10,4 miljard euro.

Een schuldenberg van 1ste categorie

Door de gedeeltelijke overkapping van de M-30 ring heeft Madrid nu de hoogste schuldenberg van alle Spaanse steden (7 miljard euro). In 2004 bedroeg het jaarbudget van Madrid 3,7 miljard euro. Verschillende studies rekenen nu uit dat het 35 jaar zal duren om de overkapping af te betalen. Door de overkapping is er de komende jaren nog amper geld voor de basisinfrastructuur van Madrid.

De milieubeweging Ecologistas en Acción noemt de totale kostprijs “buitensporig”. De milieuorganistie bracht het stadsbestuur van Madrid zelfs voor de rechtbank. De milieustudie was onvolledig. Ze kregen gelijk van de rechtbank: de overkapping was illegaal. Maar in 2011 beet het stadsbestuur van zich af en tekende beroep aan. Het Hooggerechtshof van Madrid maakte brandhout van de oorspronkelijke veroordeling en burgemeester Alberto Ruiz-Gallardón kon zijn afspraken met de bouwsector verzilveren.

De lucht is nog altijd niet schoon

“De M-30 ring kan nu 900.000 voertuigen per dag aan”, zeggen ze bij het stadsbestuur. Zolang al dat verkeer uit het centrum wegblijft gaat alles goed. En dan mogen we de M-40 niet vergeten, want Madrid heeft tweede ringen. Als de auto’s altijd onder de grond zouden blijven, zou de milieuhinder helemaal weg zijn,. Maar spijtig genoeg komen de uitlaatgassen wel ooit ergens uit de tunnel en blijft de lucht in Madrid even vervuild als vroeger.

Tijdens de overkapping werd de mening van de burgers door de toenmalige burgemeester Alberto Ruiz-Gallardón genegeerd. Het probleem van de schuldenberg is nu een zaak van een andere burgemeester. De populariteit van de burgemeester heeft er niet onder geleden, integendeel. Hij is nu de Spaanse minister van justitie.

(Sven Tuytens is VRT-correspondent in Madrid.)
 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.