Een operastier van 1.500 kg veroorzaakt ophef in Madrid

Hij heet Easy Rider, weegt 1.500 kg en is de ster van "Mozes en Aaron", een opera van de Oostenrijker Arnold Schönberg uit 1932, die op 24 mei in het Teatro Real van Madrid in première gaat. De stier veroorzaakte reeds in de Opéra de la Bastille in Parijs ophef. Verschillende dierenrechtenorganisaties verweten de opera zich schuldig te maken aan dierenmishandeling en het volspuiten van een stier, zodat die tijdens de voorstelling rustig zou blijven.

Na drie weken voorstellingen in Parijs komt "Mozes en Aaron" nu naar Madrid en brengt gelijk de polemiek uit Parijs mee. Waarom wou Romeo Castellucci broodnodig dit beest op de scène hebben? Voor Castellucci is dit geen "beest" maar Easy Rider, die zijn naam te danken heeft aan de road movie van Dennis Hopper uit 1969. Volgens de Italiaanse dramaturg is de aanwezigheid van Easy Rider onontbeerlijk in zijn voorstellingen. De aantijgingen van dierenmishandeling lacht hij weg.

Het is de eerste keer dat een dier op de planken van het Teatro Real zoveel aandacht krijgt. De verzorger van het dier, Jean-Philippe Varin zou volgens het Franse tijdschrift Le Canard Enchaîné, in Parijs per voorstelling 5.000 euro opstrijken. Ook voor de repetities strijkt de verzorger dit bedrag op voor het voederen, vermaken en "uitlaten" van Easy Rider.

In Parijs deed Easy Rider al heel wat stof opwaaien wanneer zijn "loon" vergeleken werd met dat van één van de sterren van de opera: danser Jusua Hoffalt, wiens maandloon gelijk is met het bedrag dat Easy Rider per dag opstrijkt.

Moe zal de stier er zeker niet van worden, want hij verschijnt amper 15 minuten op de planken. Net zoals in Parijs moeten de techniekers van het Teatro Real het centrum van de het podium verstevigen om te vermijden dat het dier er doorheen zakt.

Ook nog blote lichamen en verlamde figuranten

Met het beeld van de stier, opgesloten in een transparante plastieken doos, haalden Franse dierenrechtenorganisaties in recordtempo meer dan 30.000 handtekeningen op en eisten dat de minister van Cultuur, Fleur Pellerin, de stier onmiddellijk uit de opera weg zouden halen. De reden had niet zozeer te maken met de stress die het dier tijdens de vertoning zou doormaken, maar het feit dat Easy Rider dagelijks gedrogeerd zou worden voor hij aan zijn voorstelling begint.

Uiteindelijk slaagde de Franse minister erin zich afzijdig te houden en zich niet in de polemiek te mengen. In Madrid zal Castellucci wellicht ook zwaar onder vuur genomen worden, niet alleen door de dierenrechtenactivisten, maar ook door dezelfde operafans die jarenlang zwarte kritiek uitten op de opera’s die Gerard Mortier als directeur van het Teatro Real programmeerde.

Over een stier op het podium gaat dit publiek niet moeilijk doen. Ze gaan wel huiveren bij het zien van zoveel blote lichamen en volledig verlamde figuranten die deel uitmaken van de "Mozes en Aaron" van Castellucci.

Iedereen kent nu Easy Rider

Het is nu afwachten of de Italiaanse dramaturg -net zoals in Parijs- zijn zin zal krijgen. De polemiek zorgt ervoor dat het Teatro Real helemaal geen reclame moet maken voor de voorstellingen. Ondertussen kent Madrid Easy Rider zonder het dier ooit gezien te hebben.

De liefhebbers van stierenvechten gaan alvast geen interesse tonen voor Easy Rider. Voor de arena van Las Ventas in Madrid deugt dit logge dier niet. Voor corrida’s hoeven de Spanjaarden zeker geen Franse import, want in stieren kweken is Spanje nummer 1.