Meest recent

    Europese alliantie voor batterijen in de steigers

    Europese en nationale beleidsmakers, investeerders, bedrijven en wetenschappers willen een Europese alliantie voor de productie van batterijen en accu's op poten zetten.

    "Dit is een markt die tegen 2025 250 miljard euro per jaar waard kan zijn en vier tot vijf miljoen nieuwe jobs kan opleveren. Ik ben niet bereid deze lucratieve markt aan onze concurrenten over te laten", zo duidde vicevoorzitter van de Europese Commissie Maros Sefcovic de inzet van de strategie.

    Sefcovic bracht woensdag een veertigtal stakeholders rond de tafel om te praten over de productie van batterijen. Dat is volgens hem een strategische sector in de transformatie naar een economie die aangedreven wordt door schone energie. "Afhankelijk blijven van Aziatische technologie kan geen optie zijn", betoogde de vicevoorzitter.

    Sefcovic spreekt graag over "een Airbus voor batterijen". Er moet snel en veel geïnvesteerd worden en dat kan enkel via een Europese aanpak, zo meent de Slovaak. Afgesproken is dat werkgroepen zich de komende maanden gaan buigen over de toeleveringsketen, standaardisering, financiering voor investeringen en R&D en andere actiedomeinen. Tegen begin volgend jaar wil Sefcovic een concrete wegenkaart presenteren.

    Batterijen vormen een belangrijk onderdeel voor elektrische wagens. Op 8 november presenteert de Commissie voorstellen om de uitrol van uitstootvrije wagens te ondersteunen. De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung berichtte dat de Commissie autobouwers quota wil opleggen. Tegen 2030 zou 15 procent van alle nieuwe wagens in Europa met een elektrische motor moeten rijden.

    "We bekijken verschillende opties", reageerde Sefcovic woensdag. Volgens hem vraagt de industrie flexibele oplossingen. Zo zou ook gekozen kunnen worden voor een puntensysteem dat autobouwers aanmoedigt die wagens op de markt te brengen.

    Het Europees Parlement zette woensdag wel al een nieuwe stap. Daar schaarde de energiecommissie zich achter een nieuwe richtlijn die de energieprestaties van gebouwen moet verbeteren. De Europarlementsleden willen onder meer verplichten dat er laadpalen voor elektrische wagens geïnstalleerd worden in nieuwe en gerenoveerde gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen. Over het dossier moeten ze nog onderhandelen met de lidstaten.