Meest recent

    Nieuwe NMBS-baas Dutordoir maakt brandhout van beleid: "Ik ben van mijn stoel gevallen"

    Sophie Dutordoir heeft in de Kamercommissie Infrastructuur haar toekomstvisie voor de NMBS uit de doeken gedaan. Eind vorig jaar is de manager door de federale regering aangesteld als CEO van de NMBS. "Ik ben van mijn stoel gevallen toen ik de cijfers over de arbeidsongevallen onder ogen kreeg", aldus Dutordoir. Ze wil dat de NMBS het in de toekomst even goed doet als een privébedrijf. Daarvoor deed ze nu al enkele opvallende voorstellen.

    Sophie Dutordoir is in de Kamer begonnen aan haar toespraak over haar toekomstvisie voor de NMBS. De nieuwe spoorbaas ging van start met een overzicht wat er de voorbije jaren verkeerd liep bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

    "Het is niet aan mij om een oordeel te vellen over keuzes, maar het is een feit dat het verleden een zware impact heeft gehad op de bedrijfs­cultuur", aldus Dutordoir. Maar de nieuwe CEO toont zich meteen strijdvaardig.

    "Ik ben ervan overtuigd dat een overheidsbedrijf het even goed kan doen als een privébedrijf. Ik ben het er niet mee eens dat de NMBS er minder dan Bpost of Proximus in kan slagen om zich om te vormen. Maar de uitdaging is erg complex."

    "De taliban van de communicatie"

    Dutordoir wil naar eigen meer inzetten op de spoorweg­gebruikers. Centraal daarbij staat informatie. "Ik ben de taliban van de communicatie", klonk het. Zo moet de online routeplanner beter, komen er meer informatieschermen in de treinen zelf en een app waarop je zal kunnen zien waar de trein zich op de lijn bevindt.

    Aan het afschaffen van de treinbegeleiders - zoals haar voorganger Jo Cornu had aangekondigd - denkt ze niet. "Treinbegeleider is een zalig beroep", zei de nieuwe spoorbaas. Als het van haar afhangt, verdwijnen de treinbegeleiders niet zolang er geen goede controle van de tickets of geen goede communicatie voor de klanten bestaat of de veiligheid niet genoeg kan worden gegarandeerd. Vandaag is het nog te vroeg voor de "one man car", aldus Dutordoir.

    Voor de rest bevestigt ze dat de luchthaven van Charleroi beter zal kunnen worden bediend via de stations van Fleurus (op de lijn Charleroi-Leuven) en Luttre (op de lijn Charleroi-Brussel). Het gaat hier om respectievelijk 2 en 3 treinen per uur. De 25 grootste stations van het land zullen ook met wifi worden uitgerust.

    Dutordoir pleit voor geïntegreerde tarieven tussen de verschillende
    maatschappijen voor openbaar vervoer en roept de overheden op om de mobiliteitsbudgetten beter te coördineren zodat meer mensen hun weg naar het openbaar vervoer vinden. In dat verband merkte ze op dat maar 8 procent van de Belgen het openbaar vervoer gebruikt voor hun verplaatsing naar het werk.

    Reizigers en werknemers goesting geven

    "Ik wil een moderne en performante onderneming die de klant goesting geeft om de trein te nemen en de werknemers goesting geeft om te komen werken", aldus Sophie Dutordoir.

    Daarom wil ze met de NMBS "back to basics". Dat is niet alleen het reizigers­vervoer, maar bijvoorbeeld ook het onderhoud van de treinen. Ze noemt dat zelfs  een core business van de NMBS. Ze geeft ook duidelijk aan waarmee de spoorwegen zich niet meer hoeven bezig te houden: "Geen busstations in Jamaica, geen bijenkorven, geen financiering van derde partijen, geen filialen die een eigen leven gaan leiden."

    Voor wat betreft onderhoud wil ze dat de NMBS een tandje bijsteekt. Zo moet het stockbeheer beter en als een trein defect raakt, moet het "principe van de Formule 1" gelden om de wisselstukken te vervangen zodat die trein ’s morgens weer kan rijden.

    Dutordoir gaf een lange maar bevlogen uiteenzetting over hoe ze de NMBS weer op de rails denkt te krijgen. “U heeft ons doen daveren. Er waait een vrouwelijke wind met ballen aan haar lijf door de NMBS”, vond Inez De Coninck (N-VA). " Wij steunen uw principe om de NMBS als een bedrijf te gaan leiden en niet als een ministerie.”

    Nieuwe NMBS-baas Dutordoir geeft meer uitleg in "Terzake"