Video player inladen ...

Snelwegparkings: onveilig, oncomfortabel en onvoldoende voor vrachtwagens

Parkeerterreinen voor vrachtwagens zitten overvol, zijn vuil en onveilig. Dat blijkt opnieuw, in de 7de editie van het zwartboek van de socialistische transportvakbond BTB. 1.200 chauffeurs werden bevraagd. De eerste editie dateert van 2007. Toen klonk dezelfde mantra. Bovendien groeit er concurrentie van kleine vrachtwagens.

Volgens de BTB hebben voldoende, comfortabele én veilige parkings een positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid. “Vandaar het belang van de bevraging. Vandaar het belang om het zelfde te herhalen,” zegt de BTB.  

“Onlangs stond ik rond 18u op de snelwegparking in Ranst richting Limburg. Aangezien er geen plaats voor vrachtwagens meer was stond ik noodgedwongen niet reglementair geparkeerd. Eén uur later kwam de wegpolitie de parking opgereden met als gevolg 58 euro boete,” getuigt vrachtwagenchauffeur Erik Weckx. 92,2% van de chauffeurs vindt dat er te weinig rustplaatsen zijn langs de Belgische autosnelwegen. De meeste van hen zijn immers al eens een volle parking opgereden, zoals Erik Weckx.   

Eén of twee douches

Eens toch een parkeerplaats gevonden, vindt bijna 80% van de bevraagde chauffeurs dat de parkings er niet netjes bij liggen: onvoldoende vuilnisbakken, zwerfvuil, … En evenveel chauffeurs zijn ontevreden over het sanitair. “Het sanitair op de snelwegparkings is proper, maar meestal zijn er slechts één of twee douches voor zoveel chauffeurs. Sta je op een andere parking, dan kan je het vergeten. Dan is er gewoonlijk geen sanitair beschikbaar,” zegt Alain Rox uit Welkenraedt die al 17 jaar vrachtwagenchauffeur is.  

Privébewakingsfirma's

Het kan ook veiliger, vindt 90% van de chauffeurs, om te vermijden dat ze beroofd worden, hun lading kwijtspelen of transmigranten aan boord krijgen. Om zich te beschermen maken truckers dan gebruik van beveiligde én betalende parkings, maar die zijn duur en niet alle werkgevers betalen de kost terug. Sinds midden februari doet een privébewakingsfirma ook controles op autosnelwegparkings, op de E40 richting kust. Maar de controles zijn ondoeltreffend, vindt John Reyanert van de socialistische transportvakbond BTB, omdat bewakingsfirma’s geen politionele bevoegdheid hebben.

Voor die gasten moet je oppassen

Naast de bevraging, heeft de BTB ook parkingbezoeken gedaan. Er waren heel wat bestelwagens en lichte vrachtwagens met Oost-Europese nummerplaat te bespeuren. Dat merkte ook chauffeur Dennis Lauwers uit Niel en dat is niet zonder gevaren: “Voor die gasten moet je vaak oppassen. Omdat ze geen tachograaf hebben, rijden die er vaak maar op los zonder oog te hebben voor de rij- en rusttijden en dus ook voor de veiligheid van zichzelf en de andere weggebruikers. Waarschijnlijk heeft dit deels ook te maken met het feit dat eigenlijk iedereen met een B rijbewijs zonder enige andere opleiding met deze wagens mag rijden.”

De BTB dringt bij de Europese commissie dan ook aan om de om de tachograaf voor vrachtwagens van -3,5 ton versneld in te voeren. Controle op de rij- en rusttijden is ook voor deze chauffeurs bittere noodzaak als we de verkeersveiligheid willen optimaliseren. Een vermoeide chauffeur is een gevaar op de weg, of hij nu rijdt met een tientonner of een “klein kamionneke”.

Meer nieuws