Video player inladen ...

Aviapartner-werknemers getuigen: "Ganse dag op je knieën en 5, 6, 7 vluchten per dag"

Op de luchthaven is het onbegrip bij reizigers vaak groot voor de staking van de werknemers van bagageafhandelaar Aviapartner. Want waarom voeren zij eigenlijk actie? Drie medewerkers van Aviapartner doen anoniem hun verhaal aan VRT NWS. 

Getuige 1, bediende: "Op termijn ondraaglijk"

Bij aanvang van onze shift weten wij dikwijls niet wanneer er een maaltijdpauze is ingepland. 

Wij moeten ook regelmatig langer presteren dan onze 8 uur voorzien.  Het is op termijn ondraaglijk he. Op het moment dat je goed bent uitgerust, is dat allemaal prima te doen. Maar het is de structurele dagen dat men ons langer aan het werk zet, waardoor het emotioneel en fysiek erop inhakt.

Getuige 2, arbeider: "Mensen die al negen maanden wachten op regenjas"

Een vlieger met 189 passagiers en elk gemiddeld 15 kilo per bagage. Soms ben je maar met drie of vier man, een ganse dag op je knieën. En zo heb je 5, 6, 7 vluchten per dag. Dan is de rekening rap gemaakt, hoeveel ton dat je verzet per dag.

De maat is vol hé. We hebben zelfs geen persoonlijke bescherming meer. Er zijn mensen die al negen maanden wachten op een regenjas. Kunt u zich dat voorstellen?

Ik ga 's avonds in mijn zetel zitten, en ik zet de tv op, ik haal het nieuws niet, ik val direct in slaap. 

's Morgens kan ik zelf mijn kousen niet aandoen, zodanig pijn in mijn rug dat ik heb.  

Getuige 3, bediende: "Gooien niet met bagage omdat wij bruten zijn, maar door tijdsdruk"

Het gooien met bagage, da's omdat er tijdsdruk achter zit, niet omdat wij bruten zijn. Overtredingen begaan op de luchthaven, doen we niet omdat we dat willen, maar omdat er druk is.

Er zit malaise bij de mensen op het tarmac. Er zit malaise bij de mensen die de check-in doen, en die malaise blijft duren.