Verkoop SUV’s piekt, maar waarom kiest de consument voor zo’n auto?
Nooit eerder reden er zoveel SUV’s (sport utility vehicles) op onze Vlaamse wegen. De verkoop piekt, ook al stoot zo’n auto meer CO2 uit dan een doorsnee personenauto. Weet de SUV-rijder dat niet of ligt hij daar niet wakker van? En waarom kiezen mensen eigenlijk voor zo’n SUV?
Een nieuw rapport van Transport & Environment stelt dat door de vele SUV's onze CO2-uitstoot omhooggaat. Het Eén-programma “Vandaag” stuurde reporter Sander Gillis op pad. In een showroom van Cardoen bevestigt men dat de verkoop van SUV's piekt: "We verkopen naar schatting 40 à 50 procent meer SUV's."
En de koper blijkt niet meteen wakker te liggen van de schadelijke uitlaatgassen of heeft er gewoon geen weet van. "De consument wil een zo laag mogelijke prijs. Die vraagt nooit naar de CO2-uitstoot", klinkt het. Waarom loopt de verkoop vlot? "Een SUV geeft een groot gevoel van veiligheid en het is ook een sterke wagen."
Gillis praatte ook met enkele SUV-rijders op een parking. Een van hen vindt het "prettig rijden" omdat de bestuurder hoger zit. Onder anderen Vlaams zanger Will Tura rijdt met een SUV. "Vroeger had ik er niet aan gedacht. Het bestond ook niet. Nu is het ideaal voor mij", zegt Tura over zijn wagen. Een andere man merkt dan weer op dat hij wel op gas rijdt. "Dat vind ik oké en al veel beter dan op benzine."
Bekijk de reportage van Sander Gillis hierboven.