Waarom is sms-actie voor zieke Pia zo'n groot succes? "De goedheid van mensen neemt toe met het gebruiksgemak"

"Eenvoud en laagdrempeligheid", dat zijn de ingrediënten voor het succes van de sms-actie voor de zieke baby Pia. Dat zegt Dieter Van Esch, adviseur bij communicatiebedrijf Intracto. Pia lijdt aan de ongeneeslijke spierziekte SMA 1. Eén injectie van een nieuw medicijn kan haar leven redden, maar die kost 1,9 miljoen euro.

Vlaanderen is in de ban van de 9 maanden oude Pia. Haar ouders organiseerden een sms-actie om geld in te zamelen. Die leverde al meer dan 600.000 sms'jes op. In totaal zijn er 900.000 sms'jes nodig om de levensreddende 1,9 miljoen euro in te zamelen.

De ouders van Pia hadden ook al benefiets georganiseerd en een website opgezet, maar pas toen ze de sms-actie lanceerden, raakte alles in een stroomversnelling. Het is opvallend dat in een tijd van sociale media en allerlei crowdfundingplatformen een sms-actie nog het meeste impact lijkt te hebben.

Volgens communicatieadviseur Dieter Van Esch was de sms-actie wel degelijk een meesterzet. "De goedheid van de mensen neemt toe evenredig met het gebruiksgemak. Microbetalingen hebben een heel lage drempel en een sms-centrale opzetten is helemaal niet moeilijk en het kost niet zoveel." 

Toch is het gebruiksgemak van een sms niet de enige reden voor het succes van de actie. "De boodschap is heel duidelijk: één keer een inspuiting en de achteruitgang stopt onmiddellijk. Dat is heel inzichtelijk. De moeder van Pia heeft het verhaal ook heel duidelijk gebracht. Mensen die nog kritisch waren, worden zo overhaald."

Facebook wekt wantrouwen. Waar gaat dat geld naartoe?

En waarom geen actie opzetten via Facebook? "Via via ken ik een meisje dat zwaar ziek is en was hervallen", vertelt Van Esch. "Haar familie had een actie opgezet via Facebook. Er was 180.000 euro nodig. Toch heeft het mij niet aangezet om door te klikken. De weg die de donor moet afleggen, is te lang."

"Als je met een sms een wezenlijk verschil kunt maken, ga je dat veel sneller doen dan dat je je bakje en bankkaart boven moet halen. Bovendien wekt Facebook ook wantrouwen. Waar gaat dat geld naartoe? Ook de lage kost spreekt in het voordeel van een sms. "Het is maar 2 euro. Als 1 op de 10 mensen het doet, zou het zomaar kunnen lukken en is Pia gered."