AFP or licensors

Duitse regering wil komende 4 jaar 54 miljard euro investeren in klimaatbescherming

De Duitse regering gaat de komende 4 jaar meer dan 50 miljard euro investeren in klimaatbescherming. Na een hele nacht en voormiddag onderhandelen heeft de "Grote Coalitie" van christendemocraten en sociaaldemocraten een klimaatplan met verschillende maatregelen voorgesteld.

Net als in vele andere landen vinden vandaag in Duitsland verschillende klimaatacties plaats, onder de noemer Fridays for Future. Tegen die achtergrond komt de Duitse regering van bondskanselier Angela Merkel met een klimaatplan voor de komende 10 jaar. Maatregelen omtrent auto-, vracht- en treinverkeer, verwarming van huizen en hernieuwbare energie moeten de CO2-uitstoot van Duitsland tegen 2030 met 55 procent verminderen ten opzichte van 1990.

Wat staat erin?

Volgens de Duitse minister van Financiën Olaf Scholz wil de Duitse regering de komende 4 jaar 54 miljard euro investeren in klimaatbescherming. Sommige maatregelen lopen door tot 2030.

Het nieuwe plan omvat onder meer:

  • Verschillende maatregelen betreffen het wegverkeer. Zo zal de autobelasting gebaseerd worden op de CO2-uitstoot van het voertuig.
  • Enorm vervuilende auto's zullen vanaf 2021 zwaarder belast worden.
  • De Duitse bevolking zal door middel van incentives aangespoord worden om een elektrische auto aan te kopen.
  • Er komen ook meer laadpalen voor elektrische auto's. Tegen 2030 moeten er 1 miljoen laadpalen zijn voor 7 tot 10 miljoen elektrische auto's.
  • De wegentol voor vrachtwagens wordt verhoogd vanaf 2030.
  • De regering gaat tot 2030 jaarlijks 1 miljard euro investeren Deutsche Bahn, de Duitse spoorwegen.
  • Treinkaartjes zullen goedkoper worden doordat de belasting erop verlaagd wordt, vliegtuigtickets zullen duurder worden.
  • Er komt een CO2-heffing op onder meer benzine, diesel, stookolie en aardgas.
  • Wie zijn woning energiezuiniger wil maken, krijgt een subsidie.
  • Vanaf 2026 is het verboden om een olieverwarmingsketel te plaatsen om je huis te verwarmen.
  • Windmolenparken op zee moeten tegen 2030 20 gigawatt aan windenergie leveren.
  • Er komt ook een nationaal systeem in emissiehandel.

Budgetneutraal

Het nieuwe klimaatplan van de Duitse regering zou budgetneutraal moeten zijn. Duitsland heeft al enkele jaren geen begrotingstekort meer en ook voor dit klimaatplan wil de Duitse regering geen nieuwe schulden aangaan.

De Duitse regering heeft ook geleerd van het protest van de gele hesjes in Frankrijk, dat aanklaagt dat heel wat klimaatmaatregelen antisociaal zijn. Lagere sociale klassen voelen die maatregelen het meest in hun portefeuille.

Alle inkomsten uit de nieuwe CO2-taksen zullen dan ook opnieuw geïnvesteerd worden in klimaatbescherming of zullen op een of andere manier terugvloeien naar de bevolking. Ook enkele specifieke maatregelen zijn er op gericht om de bevolking zoveel mogelijk te ontlasten. Pendelaars die bijvoorbeeld verder dan 21 kilometer moeten rijden, zullen in de toekomst meer kunnen aftrekken van de belastingen.

AFP or licensors

Duitsland was lange tijd koploper in Europa wat betreft milieubescherming. De voorbije jaren raakte de grootste economie in Europa echter achterop in vergelijking met verschillende buurlanden. Op dit moment heeft Duitsland de op 5 na grootste uitstoot van broeikasgassen in de wereld."We geloven erin dat we onze doelstellingen zullen bereiken en we (met dit plan) daar de basis voor gelegd hebben", zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel tijdens de voorstelling van het plan.

Anders dan bijvoorbeeld in Vlaanderen staat klimaatbescherming ook hoog op de agenda bij de Duitse publieke opinie. Uit verschillende peilingen blijkt dat Duitsers de strijd tegen de opwarming van de aarde als belangrijkste prioriteit beschouwen, belangrijker nog dan de economie.