Video player inladen...

Adviesraad personen met handicap: "Komende 30 jaar zitten we weer met ontoegankelijke treinen"

Toegankelijke treinen, waar ook rolstoelgebruikers, zelfstandig op en af kunnen, zullen de komende 30 jaren geen realiteit zijn in België. Dat zegt de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap. Het adviesorgaan betreurt in de kranten van DPG dat de NMBS extra dubbeldekstreinen wil kopen waarvan de instaphoogte niet gelijk ligt met de hoogte van de perrons.

Rolstoelgebruikers of mensen die moeilijk te been zijn, zullen de komende decennia hulp nodig blijven hebben om in en uit een Belgische trein te geraken. Dat kaart de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap aan.

Wat is de aanleiding van deze noodkreet? Eind vorig jaar heeft de raad van bestuur van de NMBS haar principiële toestemming gegeven om te starten met de bestelling van een extra reeks M7-rijtuigen. 

De NMBS heeft 5 jaar geleden al 445 van deze rijtuigen besteld en in de lente van dit jaar zullen ze voor het eerst ingezet worden op onze spoorwegen. De Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap heeft kritiek op deze aankoop omdat de instaphoogte van de rijtuigen niet geschikt is voor rolstoelgebruikers en mensen die moeilijk te been zijn.

Probleem met instaphoogte

“Het probleem met die nieuwe wagons is heel duidelijk: de instaphoogte is niet gelijk met de perronhoogtes”, zegt Ingrid Borré, ondervoorzitter van de Hoge Raad aan VRT NWS.

Waardoor komt dit nu? Belgische stations hebben geen uniforme perronhoogtes: ofwel zijn de perrons 55 centimeter hoog, ofwel zijn ze 76 centimeter hoog. Daardoor zijn er dus geen treinen waarvan de instaphoogte op alle stations gelijk ligt met de hoogte van de perrons.

Als gulden middenweg heeft de NMBS rijtuigen van het type M7 besteld, waarvan de instaphoogte tussen de twee perronhoogtes in zit: op 63 centimeter. “Daardoor is die instaphoogte dus telkens te laag of te hoog”, zegt  Ingrid Borré. Ze vindt het niet kunnen dat de NMBS extra M7-rijtuigen wil bestellen. “Want als je weet dat treinen meestal een 30-tal jaren meegaan, kan je besluiten dat we de komende 30 jaren weer met ontoegankelijke treinen zitten.”

Volgens NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman is wel degelijk rekening gehouden met personen met een handicap bij de bestelling van de M7's. "Die M7's zijn dubbeldekrijtuigen en zijn absoluut nodig om de stijging van het aantal passagiers op te vangen”, verdedigt de woordvoerder de aankoopbeslissing. “We gaan ervoor zorgen dat alle treinen een multifunctioneel rijtuig hebben,  met een grote open ruimte met een aangepast toilet en aangepast intercomsysteem."

Perrons verhogen

Temmerman voegt eraan toe dat de NMBS er alles aan doet om komende jaren zoveel mogelijk perrons een hoogte van 76 centimeter te geven. “Maar dat vraagt tijd en heel wat investeringen. We pakken elk jaar 7 à 10 stations aan. Maar we moeten rekening houden met de realiteit dat er intussen nog altijd verschillende perronhoogtes blijven bestaan." 

In België zijn er 550 treinstations, slechts een 70-tal daarvan is nu al volledig toegankelijk voor mensen met een beperking. “Tegen 2025 willen we dat aantal verdubbelen tot meer dan 150 stations”, zegt de NMBS-woordvoerder. “Maar het gaat wel om de stations waar de helft van alle reizigers de trein neemt.”

Wie hulp nodig heeft om aan boord te geraken van een trein, kan op dit moment in 132 stations assistentie krijgen van NMBS-personeel.  In 41 stations moet je daarvoor 3 uur op voorhand reserveren. In de 91 andere stations moet dat ten laatste 24 uur op voorhand.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...