#IKREDLEVENS is nieuwe campagne van Vlaamse overheid: "Doe de check-check-check"

De Vlaamse overheid start met een gloednieuwe campagne om het coronavirus in te dijken:  #IKREDLEVENS bevat drie basisprincipes die werkelijk iedereen zou moeten eerbiedigen. "Omdat tijdens de coronacrisis iedereen het verschil kan maken, en om de bevolking elke dag aan de richtlijnen te herinneren en de mensen te motiveren om ze correct op te volgen," klinkt het. 

De campagne wil met drie belangrijke ‘checks’ mensen aanzetten om goede gewoontes aan te nemen en vol te houden. Dit zijn ze:

  • Ik blijf thuis en was regelmatig mijn handen
  • Ik hou met ouderen alleen digitaal of telefonisch contact
  • Ik hou 1,5 meter afstand als ik echt buiten moet zijn

"De boodschap is duidelijk: doe de check-check-check," zegt Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) daarover.  We willen die boodschap als Vlaamse overheid transparant en in nauwe samenwerking met het crisiscentrum de komende dagen tot bij elke Vlaming, jong en oud, krijgen. Iedereen kan vandaag levens redden", zegt Jambon. 

We willen de boodschap tot bij elke Vlaming krijgen. Iedereen kan levens redden

Jan Jambon, Vlaams minister-president

De Vlaamse overheid krijgt voor deze campagne de steun van alle Vlaamse mediapartners en zal de boodschap breed verspreiden via televisie, radio, magazines, kranten en online. "We zien onze kwaliteitsvolle Vlaamse media hierin als echte partners. In tijden van crisis is correcte informatie essentieel, de media spelen daarin een centrale rol. Als Vlaamse overheid roepen we de komende dagen, weken en maanden op tot burgerzin. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid: als iedereen de richtlijnen strikt en correct naleeft, kunnen we samen deze crisis het hoofd bieden en kunnen we het coronavirus verslaan," aldus nog Jambon. 

Elodie Ouedraogo, Dieter Coppens en An Lemmens doen mee

Het mag duidelijk zijn dat de Vlaamse overheid nu ook de jongeren helemaal wil meekrijgen. Naast de hashtag op Twitter worden ook Bekende Vlamingen en influencers in de strijd gegooid. "De gezichten van de campagne zijn Elodie Ouedraogo, Dieter Coppens en An Lemmens. Zij moedigen iedereen aan om de check-check-check te doen. Want alleen als iedereen de drie regels volgt, kan de verspreiding van het coronavirus ingeperkt worden," benadrukt de Vlaamse overheid.

Extra steun voor de Vlaamse media

Het doel van de campagne is tot slot niet alleen om mensen op te roepen tot verantwoord gedrag, maar ook om de Vlaamse media extra steun te geven.

"Onze journalisten en media staan vandaag mee in de frontlinie van de oorlog tegen het coronavirus", zegt Vlaams minister van Media Benjamin Dalle. "Ze brengen de klok rond kwaliteitsvolle duiding en nieuws over de verspreiding van het virus. Daarnaast hebben tal van zenders, kranten en magazines hun programmatie omgegooid om mee een stem te geven aan de vele initiatieven in Vlaanderen en Brussel of om vragen van kijkers en lezers te beantwoorden."

Ook de Vlaamse media verdienen extra steun, want zij staan mee in de frontlinie

Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media

"Krantensites halen informatieve stukken van achter de betaalmuur en stellen ze beschikbaar voor iedereen, televisiezenders stellen extra reeksen en programma’s open voor alle kijkers. Toch hebben ze het financieel ook moeilijk, ook zij worden geconfronteerd met zieken en geannuleerde reclamecampagnes. Met deze investering willen we hen ook financieel een duwtje geven. We moeten in deze crisis niet alleen lokaal kopen, maar ook lokaal adverteren.”

Meer informatie op www.info-coronavirus.be of bel 0800 14 689.

Meest gelezen