AFP or licensors

Facebook zonder reclame? "Geen optie", volgens het bedrijf

Volgens Facebook is een advertentievrije versie van het sociale netwerk op dit moment geen optie. Dat blijkt uit de schriftelijke antwoorden van het bedrijf, twee dagen na de hoorzitting in het Europese Parlement.

De langverwachte hoorzitting met Mark Zuckerberg in het Europees Parlement eindigde afgelopen dinsdag nogal chaotisch. Veel vragen van de fractieleiders bleven onbeantwoord, een gevolg van de krappe timing van de hoorzitting. Zuckerberg beloofde de Europese politici wel dat alle vragen schriftelijk beantwoord zouden worden. En dat is vandaag dus gebeurd.

Op de vraag van Philippe Lamberts (Greens/EFA) of Facebook nadenkt over een versie zonder persoonlijke advertenties, is het bedrijf duidelijk: "Er is geen advertentievrije optie en als mensen advertenties te zien krijgen, dan hebben ze graag dat die ook relevant zijn". Facebook houdt dus voorlopig vast aan het huidige verdienmodel, ondanks eerdere geruchten over een betalende versie zonder advertenties.

Geen compensatie

Een andere vaak gehoorde kritiek tijdens de hoorzitting was de monopoliepositie van Facebook, dat ook eigenaar is van Whatsapp en Instagram. Het bedrijf weerlegt die kritiek en verwijst daarbij naar concurrenten als Google, Snapchat, Twitter en Skype.

Over het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij mogelijk ook 2,7 miljoen Europese gebruikers zijn betrokken, is Facebook duidelijk: "Dit was een vertrouwensbreuk", al is het bedrijf niet van plan om een financiële compensatie te geven aan de getroffen gebruikers. "Er zijn geen bank- en kredietkaartgegevens gedeeld en bovendien was Cambridge Analytica alleen geïnteresseerd in Amerikaanse profielen", aldus het sociale netwerk.

Transparanter

In de schriftelijke antwoorden herhaalt Facebook ook nog eens dat het momenteel een uitgebreid onderzoek voert naar andere mogelijke dataschandalen: "We kunnen nog dingen verwachten, maar als we verdachte zaken opmerken, dan brengen we alle getroffen gebruikers op de hoogte."

Bovendien benadrukt het bedrijf dat het de komende maanden transparanter wil zijn over politieke advertenties. Zo moet het binnenkort mogelijk worden om alle advertenties van een Facebook-pagina te bekijken, ook als je niet tot de doelgroep van de advertentie behoort. De functie wordt op dit moment al getest in Ierland en Canada.

Bekijk het verslag van de hoorzitting in het Europees Parlement:

Video player inladen ...