Aviapartner Oostende gaat op zoek naar overnemer

Er komt een gerechtelijke reorganisatie van Aviapartner Oostende. Het bedrijf is al jaren structureel verlieslatend, en gaat nu op zoek naar een overnemer. Dat meldt Aviapartner vandaag.

Tijdens de personeelsvergadering liet de manager van Aviapartner Oostende gisteren al aan het personeel weten dat het bedrijf maandag een gerechtelijke reorganisatie -en daarmee bescherming tegen zijn schuldeisers- zal aanvragen. Met die procedure koopt de bagageafhandelaar zichzelf enkele maanden tijd om een overnemer te vinden.

"Een gerechtelijke reorganisatie laat toe om in alle sereniteit werkbare oplossingen te zoeken voor deze situatie, in de eerste plaats voor de betrokken werknemers zelf", stelt Clive Sauvé-Hopkins, bestuurder van Aviapartner Oostende. Het bedrijf met meer dan veertig werknemers verzorgt sinds 2011 de afhandeling voor cargo- en passagiersvluchten in Oostende, maar is sinds de oprichting structureel verlieslatend.

In een persbericht verwijst Aviapartner Oostende naar de constante daling van de te verwerken vrachtvolumes als voornaamste oorzaak. Door de verhuis van ANA Aviation naar de luchthaven van Luik halveerde het werk. In 2007 verwerkte Aviapartner Oostende nog 110.000 ton vracht, in 2017 was dat nog amper 23.000 ton. Vorig jaar werd een verlies opgetekend van bijna een half miljoen euro.

Het bedrijf benadrukt dat deze procedure geen gevolgen zal hebben voor de 1.300 werknemers van de onderneming in de andere Belgische vestigingen.

Personeel dient stakingsaanzegging in

Eerder vandaag diende het personeel van Aviapartner Oostende een stakingsaanzegging in. "We geven het overleg alle kansen, maar willen onze opties openhouden. Want het vat is vol", zegt Birger Victor van het ABVV. 

Na de personeelsvergadering was de ongerustheid bij het personeel groot, en gisterenavond laat werd dan besloten om een stakingsaanzegging in te dienen. "De aanzegging is met onmiddellijke ingang en voor onbepaalde duur", zo meldt Birger Victor. "Wij klagen al jaren het wanbeheer aan bij Aviaparters. Er wordt van alles beloofd maar beloftes worden nooit nageleefd. Er is permanente onderbezetting en te veel interimarbeid. Soms wordt een vliegtuig behandeld met amper een vaste werknemer en zes of zeven uitzendkrachten. Gisteren (vrijdag) hebben wij een eisenbundel opgesteld, en we dienden ook een stakingsaanzegging in. We geven het overleg alle kansen, maar zijn bereid om tot actie over te gaan als dat moet."

Begin volgende week zijn er opnieuw personeelsvergaderingen. De bagageafhandelaar zit al langer in slechte papieren. De directie verwijst naar het vertrek van een aantal grote partners zoals ANA Aviation als verklaring voor de moeilijkheden. Ook de loonkost en de vele overuren zouden een rol spelen. In Oostende werken meer dan veertig mensen.

Dit nieuws komt bovenop de reeds lopende stakingen van het personeel van Aviapartners de luchthavens van Luik en Brussel. In Brussels Airport werd een op de vijf vluchten zaterdag geannuleerd als gevolg van de staking.