Docenten hogeschool VIVES krijgen ondersteuning bij heropstarten van computers na cyberaanval
Docenten en andere personeelsleden van hogeschool VIVES kunnen vandaag langsgaan op de campus in Kortrijk om de accounts op hun laptop en smartphone weer veilig herop te starten. Vrijdag 8 april moest hogeschool VIVES al haar platformen afsluiten, omdat hackers waren binnengebroken om gegevens van docenten en studenten te stelen. Vanaf morgen zullen de lessen wel terug kunnen doorgaan.
Aan de hogeschool VIVES wordt er vandaag nog geen les gegeven. Tijdens de paasvakantie werd VIVES slachtoffer van een cyberaanval. Hackers waren in het systeem binnengedrongen om de gegevens van docenten en studenten te stelen en daar waarschijnlijk in ruil losgeld voor te vragen. Maar de school kon dat op tijd verhinderen door al hun systemen zelf af te sluiten.
Maar nu moeten zo'n 17.000 gebruikers hun wachtwoorden resetten en hun account opnieuw opstarten voordat de systemen terug online kunnen. De hogeschool heeft nu op de eerste dag na de paasvakantie een helpdesk opgericht op hun campus in Kortrijk. Daar kunnen de docenten en personeelsleden vandaag terecht met hun laptop en smartphone om ondersteuning te krijgen voor een veilige heropstart.
Lange rijen bij helpdesk
Zo ging ook Liene Holvoet, die aan de slag is op de HR-afdeling in VIVES, langs bij Stefaan Maertens van het informaticateam van de helpdesk. "Het is vrij ingewikkeld om het opnieuw op te starten. Het was me wel gelukt om mijn wachtwoord te resetten, maar ik raakte toch niet ingelogd op mijn laptop deze morgen. En nu hebben zij mij hier aan de helpdesk verder geholpen, want ik vrees dat ik anders niet veel verder zou geraakt zijn", vertelt Liene.
Sinds de cyberaanval zijn de medewerkers van VIVES verplicht om een aparte app te gebruiken, waarmee ze hun login moeten bevestigen. "Bij elke login die je doet op jouw computer of smartphone moet dat nu ook bevestigd worden via die app. Het duurt voor ons telkens een kwartiertje om iemand te helpen en terug alles in orde te krijgen. We moeten alles handmatig opnieuw instellen en dan kan het netwerk op de laptop hersteld worden. Er staat wel een lange rij van personeelsleden aan te schuiven, maar we doen wat we kunnen. We doen dit natuurlijk gratis voor onze collega's, hé. De glimlach die je dan krijgt, is meer dan voldoende", lacht Stefaan.
Geen les zonder online platformen
Het is dus nog alle hens aan dek, want zonder de online platformen zit lesgeven volgens de hogeschool er niet in. Maar is lesgeven zonder computer dan helemaal niet meer mogelijk? Daarover verschillen de docenten van mening. "Er zijn wel een aantal moeilijkheden om les te geven zonder die platformen. We kunnen bijvoorbeeld niet aan onze powerpoints, dus het is wat lastiger om les te geven zonder die leidraad. Maar het zou ook leuk zijn om dat eens terug te doen zonder computer en terug te gaan naar gewoon bord en krijt", zegt docent Eva Janssens bij Radio 2 West-Vlaanderen:

Vives-leerkrachten schuiven aan om laptop te herstellen na cyberaanval
Maar volgens docent Jean-Claude Callens is het digitale aspect in het onderwijs de dag van vandaag niet meer weg te denken. "Doordat het systeem wegvalt, zien we nu nog eens extra duidelijk welke voordelen we allemaal hebben op het vlak van digitaal lesgeven. Bijvoorbeeld het elektronische leerplatform Toledo: daarop staat al het studiemateriaal voor de studenten en daar kunnen zij ook hun opdrachten indienen. Dus wanneer onze platformen en digitale communicatiekanalen wegvallen, knelt het wel een beetje. We zijn er zeker afhankelijk van geworden."
Vanaf morgen zullen de lessen op hogeschool VIVES hervat worden.
