vrijdag 28 januari 2022
28 januari 2022

Ontdek de unieke muziekprofielen van de VRT

Alle merken van de VRT hebben een eigen muziekprofiel, met een rijk muzikaal aanbod dat aansluit bij de verwachtingen van de verschillende doelgroepen. De unieke profielen van de merken passen binnen het overkoepelende muziekbeleid van de publieke omroep.

Alle merken van de VRT hebben een eigen muziekprofiel, met een rijk
muzikaal aanbod dat aansluit bij de verwachtingen van de verschillende doelgroepen. De unieke profielen van de merken passen binnen het overkoepelende muziekbeleid van de publieke omroep.

Het muzikale landschap in binnen- en buitenland is bijzonder divers. Van klassieke muziek, folk over rock, pop, hiphop tot soul, jazz, world, metal en alle andere mogelijke genres. Van jonge bands aan het begin van hun carrière tot gevestigde waarden met een glansrijk palmares. Die rijke verscheidenheid wil de VRT zoveel mogelijk laten horen. Daarom zet de publieke omroep sterk in op een gevarieerd muziekbeleid met diverse muziekprofielen. De merken brengen elk vanuit hun eigen identiteit een divers muziekaanbod van lokale en internationale producties. Zo vullen ze elkaar goed aan en slagen ze erin het brede muziekspectrum weer te geven.

Gerrit Kerremans, muziekcoördinator VRT“Het is onze publieke opdracht om het rijke en diverse Vlaamse muzieklandschap te weerspiegelen in ons aanbod. Tegelijk zijn we een venster op de wereld en laten we internationale muziekgenres en -stromingen blenden met ons regulier muziekaanbod. Dit om enerzijds te beantwoorden aan de verschillende muzieksmaken en -behoeften van onze luisteraars, maar anderzijds ook om hen te gidsen doorheen het uitgebreide muziekaanbod dat dagelijks wordt gecreëerd en beschikbaar is op diverse platformen. Inclusiviteit is hierbij erg belangrijk. We willen de diversiteit niet enkel realiseren in gespecialiseerde genreprogramma’s of in thematische muziekstromen. Ook overdag is het onze ambitie om het brede publiek te laten kennismaken met verschillende genres en minder bekende muziek. 

Verscheidenheid in het muziekaanbod is essentieel voor een gezond ecosysteem. De VRT wil een belangrijke, stimulerende rol spelen om het ecosysteem van de Vlaamse muzieksector te versterken. Vooral in dit digitaal tijdperk dat gedomineerd wordt door grote internationale over-the-top spelers als YouTube, Apple music of Spotify, is het meer dan ooit onze opdracht om lokale muziekproducties - in al z’n verscheidenheid - te garanderen in ons muziekaanbod, zowel in ons lineair als in ons digitaal aanbod.”

Die visie van het overkoepelende muziekbeleid vertaalt zich in enkele mooie resultaten op radio.

  • In 2021 draaiden de lineaire radionetten van de VRT (uitgezonderd Klara) maar liefst 33.472 verschillende muzieknummers.
  • 25.380 nummers daarvan waren op geen enkele andere nationale radio in Vlaanderen te horen. Dat komt overeen met 70% van alle gedraaide nummers op nationale radio.
  • 10.892 artiesten (65% van alle gedraaide artiesten) zouden zonder de lineaire radionetten van de VRT niet aan bod gekomen zijn op nationale radio.

De diverse muziekprofielen van de VRT

Wie ‘muziek’ zegt, denkt in eerste instantie aan radio. De VRT heeft vijf radiomerken en tal van submerken (DAB+-kanalen en muziekstromen) die elk op hun eigen, unieke manier aandacht besteden aan verschillende muziekgenres.

Gerrit Kerremans: Onze radiomerken (Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara) werken aanvullend en bestrijken samen  een groot deel van het muzikale spectrum. Elk merk heeft zijn eigen muziekprofiel en programmering. Ze besteden aandacht aan verschillende muziekgenres, die aan bod komen in zowel de reguliere programmering als in verdiepende, genrespecifieke programma’s of muziekstromen. Ze hebben dus elk een specifieke muziekcocktail.”

Het muziekprofiel van Radio 1

Radio 1 brengt herkenbare en volwassen popmuziek. Een selectie van de eerder traditionele en generalistische muziekgenres als rock, soul, singer-songwriters en aanverwante genres, met klassiekers uit de voorbije vier decennia en nieuw aanbod. Focus op lokaal talent is essentieel. De muziek heeft voornamelijk een ondersteunende functie bij de gesproken informatie. Radio 1 biedt daarnaast een verdiepend aanbod met een grote ontdekking- en actualiteitswaarde. Ook specifieke muziekgenres als folk/singer-songwriters, world, blues, soul en jazz komen aan bod op Radio 1. Meer dan 28% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties.

Extra digitaal muziekaanbod: Radio 1 Classics, Radio 1 Lage Landenlijst.

Het muziekprofiel van Radio 2

Bij Radio 2 hoor je de grootste hits van vroeger en nu. De muziek die Radio 2 draait, is breed toegankelijk, herkenbaar en tijdloos. Het is een selectie van de grootste hits en klassiekers uit de populaire jaren 60, 70, 80 en 90, aangevuld met dé hits van vandaag. Radio 2 heeft hierbij veel aandacht voor Nederlandstalige en Vlaamse producties. Bovendien probeert het merk talent van bij eigen bodem te stimuleren in het maken van muziek die past bij Radio 2. Dit doet de zender ook in het kader van evenementen en acties van Radio 2 zoals De Eregalerij, het feestlied van de Vlaamse Gemeenschap of Radio 2 Zomerhit. Radio 2 op je radio zorgt voor een goede mix van informatie, feel good en ontspanning. Meer dan 35% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties.

Extra digitaal muziekaanbod: Radio 2 Bene Bene (DAB+) en Radio 2 Unwind.

Het muziekprofiel van Studio Brussel

Muziek, avontuur en verrassing staan centraal in het dagelijkse aanbod. StuBru heeft de ambitie een muzikale gids te zijn. De zender wil zijn luisteraars nieuwsgierig maken en laten proeven van nieuwe muziek. StuBru is de trendsetter met een uniek aanbod van kwalitatieve pop en rock, ontdekkingen en nieuwe muziekstromingen. StuBru biedt ook alternatieve muziekgenres aan, zoals hiphop, metal, alternative dance, alternative rock en indie music. Meer dan 23% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties.

Extra digitaal muziekaanbod: StuBru De Tijdloze (DAB+), StuBru Bruut, StuBru Hooray, StuBru Untz en StuBru Vuurland.

Het muziekprofiel van Klara

Klara wil een zo breed mogelijk publiek laten kennismaken met en genieten van klassieke muziek. Ook jazz, wereldmuziek, filmmuziek en experimentele muziek krijgen ruim aandacht. Klara kiest in de verschillende programma’s voor rust en schoonheid, met een brede waaier aan componisten, muzikale stromingen en uitvoerders. Een vijfde van het aanbod is van Vlaamse makelij.

Extra digitaal muziekaanbod: Klara Continuo (DAB+).

Het muziekprofiel van MNM

MNM brengt hits en hitgevoelige muziek: actuele hits, maar ook een selectie uit de voorbije decennia. De Vlaamse populaire muziekscène krijgt bijzondere aandacht. Daarnaast heeft MNM ook de ambitie om zelf de hits te maken door op zoek te gaan naar de hits van morgen. MNM klinkt altijd vertrouwd en geloofwaardig, maar verrast de luisteraars ook met een gevarieerd en soms gedurfd aanbod. Het genreaanbod focust op r&b en hiphop, en op populaire dansmuziek. Bijna 23% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties.

Extra digitaal muziekaanbod: MNM Hits (DAB+), MNM Throwback en MNM R&Beats.

Televisie

Niet enkel de radiomerken van de VRT hebben een eigen muziekprofiel met gevarieerd aanbod. Ook zenders als Eén, Canvas en Ketnet zetten in op een uniek muziekbeleid.

  • Eén biedt een mainstream muziekaanbod, met focus op Vlaamse artiesten en met liveoptredens zoals Vlaanderen Feest, Zomerhit en de MIA’s.
  • Canvas brengt een verdiepend muziekaanbod met veel aandacht voor de Vlaamse muziekgeschiedenis. De zender biedt muziekdocumentaires en captaties van live muziekoptredens, zoals de Toots Sessies.
  • Ketnet brengt populaire hits en kinderpop. De zender heeft met Ketnet Hits ook een eigen digitale muziekstroom.

Het muziekbeleid van de VRT: “Iedereen verdient muziek”

Het muziekbeleid van de VRT steunt op enkele overkoepelende principes die de publieke omroep richting geven. Zo is de VRT ...

  • generalistisch: de publieke omroep wil  de Vlaamse samenleving weerspiegelen met een aanbod dat een breed publiek aanspreekt.
  • verdiepend: de publieke omroep biedt een passend antwoord op de vraag van specifieke doelgroepen en de meerwaardezoeker.
  • complementair: het publiek moet gemakkelijk zijn weg vinden in het aanbod en, naargelang de mediabehoeften en verwachtingen, evolueren naar andere merken.
  • lokaal: de VRT wil een breed platform bieden aan artiesten van eigen bodem en de lokale muziekscène maximaal ondersteunen.
  • divers en gevarieerd: de VRT biedt een rijk en divers muziekaanbod via haar verschillende merken en platformen.

Deze basisprincipes vertalen zich in een aantal richtlijnen voor het muziekbeleid.

  • Duidelijke opdracht en profiel:
    elk VRT-merk heeft niet alleen een duidelijke kernopdracht, maar ook een duidelijk muziekprofiel.

  • Complementariteit:
    binnen de VRT-merkenportefeuille worden verschillende leefwerelden en mediabehoeften aangesproken.

  • Muziek als basisingrediënt:
    de stijl en toon van een radiomerk (en in mindere mate tv-merk) is niet enkel afhankelijk van het soort muziek.

  • Variatie & diversiteit in het aanbod:
    de VRT-merken richten zich niet exclusief op één profiel maar brengen voldoende variëteit in hun aanbod.

  • Ondersteuning lokale productie en taal:
    de VRT geeft diversiteit en kwaliteit een kans, zo is er een meetbaar engagement ten opzichte van de lokale muzieksector.

Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...

Muziek

Een leven vol muziek voor Belcanto en Vrienten

'Master of Puppets' weer aan de top van De Zwaarste Lijst

Coldplay op 1 in de MNM1000

'Stairway to heaven' van Led Zeppelin is de ultieme tijdloze song

VRT aan zee: achter de schermen van Zomerhit

Pommelien Thijs wint Zomerhit 2023

Herken jij de Zomerhit-nominaties in Vlaamse Gebarentaal?

Dit zijn de tien finalisten van Zomerhit 2023

Gerelateerd