Mediawijsheid: Nieuws en jongeren

Mediawijs.be, Medianet Vlaaanderen en de VRT organiseerden op 2 december hun halfjaarlijkse mediawijsheid-evenement.

Hoe gaan jongeren om met nieuws? Hoe kan je hen bereiken? Hoe kan je hen 'binden'? Hoe maak je nieuws op maat van jongeren?

Deze vragen waren de inzet van het halfjaarlijkse MW@VRT-event op 2 december 2016, georganiseerd door de VRT, Mediawijs.be en Medianet Vlaanderen.

Onderzoekers delen hun inzichten

  • Kristin Van Damme van de Ugent deelde de resultaten van haar recent onderzoek naar de nieuwsconsumptie van jongeren
  • Annelore Deprez van de Artevelde Hogeschool Gent deed samen met haar studenten onderzoek naar de mogelijkheden van Snapchat als nieuwskanaal voor jongeren
  • Anna Van Cauwenberge van de Universiteit Groningen onderzocht of en hoe sociale media verandering teweeg brengen in het nieuwsgebruik van jongeren.

Bekijk hier de verschillende presentaties.

Concrete onderzoekscases

  •  Jolien Durwael is conversation manager bij Studio Brussel. Haar project 'SuperDiv' ging na hoe de VRT jongerenzender MNM samen met jongeren met een diverse achtergrond een inclusief media-aanbod en media-beleving kan bouwen.
  • Farid Khetouta is algemeen directeur bij RTV, de regionale televisie voor de Kempen en Mechelen, hij getuigde hoe regionale televisie omgaat met met het gegeven 'nieuws en jongeren', en hoe zij een antwoord hopen te vinden.
  • Michaël Opgenhaffen is verantwoordelijk voor de master journalistiek aan de KU Leuven op de Campus Antwerpen. Hij is initiatiefnemer van het project 'VRT Camping', waarbij studenten de openbare omroep inspireren bij het maken van nieuws op maat van jongeren, met mooie resultaten.​
  • Nathaniël en Olivier van um4p deden de deelnemers via participatief theater in de huid van een jongere kruipen, om zo te ervaren wat nieuws voor hen betekent. Een geslaagd experiment, want inzicht dat je verwerft via beleving, zal je niet snel vergeten.

 

donderdag 08 december 2016
08 december 2016