Delen van informatie
Het VRT-management geeft aan elk controleorgaan de meest ruime informatie die dat orgaan nodig heeft om haar toezicht te kunnen uitvoeren.
Vertrouwelijke en bedrijfsgevoelige documenten en informatie kunnen worden opgevraagd door het Rekenhof, de Gemeenschapsafgevaardigde, het Auditcomité, de Interne Audit van de Vlaamse Gemeenschap en de Commisaris, in het kader van de toezichtsrol van deze organen.
Informatie aan Raad van Bestuur
De Raad van Bestuur wordt alle informatie gegeven voor het uitoefenen van zijn opdracht. Uitgesloten van dit principe zijn wel zuiver operationele documenten, zoals overeenkomsten en facturen.
Artikel 13, §2 en §3 van het mediadecreet geeft aan welke informatie de VRT-directie moet geven aan de raad van bestuur:
“§2 ... De gedelegeerd bestuurder verstrekt aan de raad van bestuur alle nuttige inlichtingen en brengt alle aangelegenheden die voor een behoorlijke uitoefening van de bevoegdheden van de raad van bestuur nuttig of nodig zijn, op de agenda van de raad van bestuur.
§3. Ter uitvoering van de bevoegdheden, vermeld in §1, kunnen de leden van de raad van bestuur, via de voorzitter, op elk moment alle documenten en geschriften van de VRT inzien. De voorzitter kan via de gedelegeerd bestuurder van de leden van het directiecollege en van alle andere personeelsleden alle verduidelijkingen en alle verificaties vorderen die de raad of een lid nodig achten voor de uitvoering van de bevoegdheden van de raad van bestuur.”
Informatie aan het Vlaams Parlement
Het Vlaams Parlement oefent toezicht uit op de Vlaamse Regering en kan die binnen de perken van diens eigen bevoegdheid aanspreken.
Het parlement kan de regering ondervragen over alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de beheersovereenkomst of de rechtmatigheid van de activiteiten van de VRT.
Dit betekent niet dat het parlement automatisch het recht heeft alle informatie te krijgen over operationele aangelegenheden van de VRT.