Brand Extensions

  • De VRT haalt inkomsten uit de exploitatie van afgeleiden van de programma’s, zoals inkomsten uit de verkoop van dvd’s en boeken, inkomsten uit evenementen en inkomsten uit aanbod-op-aanvraag.

Merchandising en nevenactiviteiten

De VRT kan inkomsten halen uit de exploitatie van afgeleiden van het programma-aanbod, met name merchandising en nevenactiviteiten.

Het Mediadecreet (artikel 8) stelt:

 “de activiteiten hebben als doel de programma's uit het aanbod van de VRT en diensten binnen de publieke opdracht te ondersteunen, de verspreiding ervan te faciliteren of de kosten van het aanbieden ervan te verlichten;

de activiteiten zijn zelfbedruipend en de transparantie van de ermee gepaarde gaande uitgaven en inkomsten is via een gescheiden boekhouding verzekerd;

de activiteiten worden tegen marktconforme voorwaarden uitgevoerd en brengen geen ernstige concurrentieverstoring met zich mee.”

Het kader waarbinnen de VRT zijn commerciële activiteiten kan uitvoeren, is het Kader Merchandising en Nevenactiviteiten.

Elke Brand Extensions-activiteit of -product is een activiteit of product dat rechtstreeks verband houdt met de merken, de programma’s of de programma-onderdelen van de VRT. Bovendien wordt er voor gezorgd dat Brand Extensions alleen initiatieven neemt die merkversterkend zijn en nooit afbreuk doen aan de waarden van de VRT merken.

VRT Brand Extensions heeft momenteel drie hoofdactiviteiten: merchandising, evenementen en Ooit Gemist

Licensing en Merchandising

VRT-Brand Extensions streeft naar een optimale commerciële exploitatie van de merken van de VRT, van haar netten, programma's, figuren en personen (uitgezonderd het informatieaanbod).

  • Boeken: Een gekende reeks is bijvoorbeeld de FC De Kampioenen-stripreeks en de Dagelijkse kost-reeks.
  • CD's: In de CD-markt doen vooral de CD-compilaties van de verschillende radionetten het goed, zoals MNM Big Hits, en de Studio Brussel-reeksen.
  • DVD's: De meeste VRT-reeksen worden ook op DVD uitgebracht (zoals Eigen kweek en FC De kampioenen).
  • Andere: speldozen, knuffels, kledij, …

Evenementen

VRT-Brand Extensions organiseert een zeer uiteenlopende reeks van evenementen zoals de Radio 2-Tuindag en de Thuisdag.

Ooit Gemist

De VRT mag ook afgeleide exploitaties doen van haar aanbod via elektronische communicatienetwerken (zoals digitale televisie), onder meer het aanbod-op-aanvraag van de VRT-reeksen na uitzending, beter bekend als Ooit Gemist.

De Ooit Gemist-service wordt via de digitale netwerken van Telenet en Proximus TV aangeboden.

Gerelateerd