Reclameregie

Voor de werving van reclame en sponsoring steunt de VRT op twee reclameregies. Voor de werving van radioreclame en van radio- en televisiesponsoring is dit de Var: een 100% dochteronderneming van de NV VRT. Voor de commercialisering van digitale producten is dit Ads & Data.

VAR

Var is een mediaregie die het reclameaanbod en nevenproducten van mandaatgevers marketeert. Var verkoopt mediaconcepten en reclameruimte aan klanten en prospecten om maximaal rendement te bewerkstelligen voor klanten, mandaatgevers en aandeelhouder.

De NV VAR werd in 1990 opgericht als een naamloze vennootschap en is vandaag een 100% dochteronderneming van de VRT.

Var staat in voor de verkoop van bepaalde vormen van commerciële communicatie, zoals radioreclame, radio- en televisiesponsoring, en de commercialisering van de websites. 

Verder verkoopt Var ook ruimte voor boodschappen van algemeen nut. Op die manier realiseert de Var een gedeelte van de eigen inkomsten van de VRT. 

Var maakt ook deel uit van The Radio Group, die de vier radioregies in ons land groepeert. Op internationaal vlak is Var een actief lid van egta, de vakvereniging van audiovisuele regies in Europa.

Videospeler inladen...

Ads & Data

Vanaf 1 april 2021 bundelen Mediahuis, Telenet/SBS, Pebble Media en Proximus Skynet hun krachten in één nieuwe nationale regie: Ads & Data.

De commercialisering van de VRT-websites is in handen van Ads & Data.

Marktindex

Op vrijdag 7 januari  2022 heeft de Vlaamse regering het systeem van de marktindex voor de commerciële communicatie (onder andere reclame) op de VRT goedgekeurd. Dit is een nieuwe manier om het jaarlijkse reclameplafond voor de publieke omroep te berekenen. Het reclameplafond zal nu deze marktindex volgen. Deze index heeft de Vlaamse overheid ontwikkeld in samenwerking met de VRT en de particuliere media. Lees hier de volledige beslissing van de Vlaamse regering over de marktindex.

Predicube

Predicube was van 29 augustus 2018 tot 11 september 2020  een 100% dochteronderneming van VAR. 

Predicube staat voor Predicting Costomer Behaviour. De start-up is een spin-off van onderzoeksbureau imec en de Universiteit van Antwerpen.

De onderneming werd ontbonden en vereffend in september 2020.

Gerelateerd