VRT NWS

VRT NWS is de meest betrouwbare bron voor onpartijdig en kwaliteitsvol nieuws in Vlaanderen.

VRT NWS wil de meest relevante nieuwsbron in Vlaanderen zijn en blijven, en elke Vlaming informeren over nieuws van dichtbij en veraf. Om die relevantie te behouden, zet de nieuwsdienst in op verschillende kanalen om zoveel mogelijk doelgroepen in Vlaanderen te bereiken.

Onze maatschappij wordt vandaag steeds meer geconfronteerd met een overaanbod aan informatie en desinformatie. VRT NWS wil in die complexe context een garantie zijn op onafhankelijke, betrouwbare en onpartijdige nieuws en duiding, en dit op een toegankelijke manier.

VRT NWS wil dicht bij de mensen staan en een vinger aan de pols houden, verhalen brengen die leven in de Vlaamse samenleving en de wereld. Op die manier voelt het publiek zich betrokken en herkennen mensen zich in het aanbod. De nieuwsdienst geeft informatie waar de Vlaming iets aan heeft, die concreet is, zijn dagelijkse leven gemakkelijker maakt en hem een mening helpt te vormen om zo zijn rol te spelen in de samenleving.

VRT NWS volgt niet enkel nauwlettend op wat er gebeurt in Vlaanderen en in de wereld. De nieuwsdienst wil ook zelf de nieuwsagenda zetten, met eigen verhalen en onderzoeksjournalistiek, zoals met Pano. Via diepgaand onderzoek worden zaken onthuld en thema’s die leven in de maatschappij verder onderzocht. Verschillende kanten van het verhaal belichten, juiste informatie geven, een genuanceerde blik werpen op wat er leeft… Zo draagt VRT NWS bij tot het voeden van het debat.

Het journaal

Nieuws op maat

VRT NWS wil alle Vlamingen voorzien van nieuws en duiding. De nieuwsdienst zorgt er daarbij voor dat de berichtgeving afgestemd is op de flow van de dag en op maat van de doelgroep:

• De berichtgeving volgt de mediagebruiker doorheen de dag met     aangepaste nieuwscontent op de diverse platformen. De     informatiebehoefte verschilt immers van moment tot moment. ’s     Ochtends word je wakker met het nieuws op de radio, in de auto volgt     een update over het verkeer, en ’s avonds stem je af op Het journaal,     De afspraak of Terzake voor nieuws en diepgaandere duiding bij de     actualiteit.

• Het nieuws en de duiding worden daarnaast ook aangepast     naargelang de doelgroep. Een nieuwsupdate bij Radio 1 zal verschillen     van een bij MNM op vlak van gebruikte taal, aangekaarte thema’s…     Die differentiatie in toon en vorm is noodzakelijk om zoveel mogelijk     verschillende doelgroepen te bereiken. Informeren op maat heeft     meer impact dan iedereen hetzelfde voor te schotelen.

Betrouwbaarheid als fundament

VRT NWS onderscheidt zich op vlak van betrouwbaarheid. Om die betrouwbaarheid te waarborgen, heeft de nieuwsdienst enkele speerpunten geformuleerd:

• Inhoudelijke expertise

De nieuwsdienst investeert in het opbouwen van inhoudelijke expertise. Journalisten krijgen de kans om bepaalde domeinen van de actualiteit gedurende een langere periode intensief te volgen. Zo kunnen ze de nodige achtergrondkennis verwerven en een netwerk van contactpersonen opbouwen.

• Themaredacties

Behalve het opbouwen van algemene expertise, focust de nieuwsdienst ook op specifieke domeinen zoals politiek, buitenland, justitie… Die domeinen zijn ondergebracht bij themaredacties, die zo expertise verwerven in de materie. De themaredacties voeden de uitzendredacties met kwalitatieve en betrouwbare informatie, wat het transparanter en helderder maakt om experts naar voren te schuiven op cruciale thema’s.

Daarnaast werken journalisten ook meer en meer op thema’s die de Vlamingen bezighouden: klimaat, migratie, gezondheid… Door rekening te houden met wat er leeft in de maatschappij, blijft VRT NWS maatschappelijk relevant en belangrijk in het leven van de Vlamingen. De nieuwsdienst heeft daarbij ook oog voor wat er gebeurt in het buitenland: zowel de grote breaking verhalen als de meer verborgen problemen en vergeten conflicten worden belicht. 

• Checken en dubbelchecken

In het huidige medialandschap is niet altijd even duidelijk wat juist is, en wat niet. Desinformatie steekt meer dan ooit de kop op en is niet meer weg te denken. VRT NWS wil in die complexe context helderheid scheppen en de juiste versie van de feiten geven. Dat vereist het checken en dubbelchecken van informatie. Wat is waar, en wat niet? Welke mechanismen spelen er? Door dergelijke vragen te stellen kan VRT NWS zijn journalistiek werk blijven verbeteren.

Nieuwe platformen en digitale voetafdruk

VRT NWS is een dynamisch merk. De nieuwsdienst zoekt elke dag naar manieren om de inhoud te verbeteren, zodat het voor iedereen bevattelijker wordt. De manier waarop het nieuws wordt gepresenteerd, moet afgestemd zijn op de behoeften van de doelgroep. Zo zal nieuws op maat van jongeren sneller via Instagram worden aangeboden, via @nws.nws.nws.

VRT NWS heeft een creatieve cel in het leven geroepen waar video en grafiek naar een hoger niveau worden getild. Dit maakt de nieuwsinhoud visueler en toegankelijker voor het publiek. Op de nieuwsvloer is ook een webstudio en een videobox aanwezig. Met deze hulpmiddelen slaagt VRT NWS erin om snel en toegankelijk nieuws te brengen.

Daarnaast levert VRT NWS voortdurend inspanningen om de digitale voetafdruk van de nieuwsdienst te versterken, en het bereik op de site, app en sociale media te vergroten.

Netwerken met het publiek

Om de band met het publiek te versterken, organiseert VRT NWS evenementen onder de noemer VRT NWS Connect. Tijdens die evenementen worden bezoekers ondergedompeld in de wereld van VRT-experts, kunnen ze vragen stellen en gaan ze in gesprek met de journalisten. Die netwerkavonden zijn een goede gelegenheid om VRT NWS-medewerkers in contact te brengen met zowel professionals in het vak als met het publiek.

VRT NWS Connect © VRT - Neil Van Craeynest

Voor en met het onderwijs

Naast de dagelijkse nieuwsgaring zet VRT NWS steeds meer in op informatie en educatie. Samenwerken met het onderwijs is nodig. Om leerlingen te inspireren met het aanbod, moet dat op maat gebeuren: inhoudelijk op het juiste niveau, in de juiste vorm en verpakking en via de juiste kanalen. Geloofwaardigheid en maatschappelijke relevantie staan centraal bij het focussen op kennis, mediawijsheid en burgerschap.

Daarnaast zet de nieuwsdienst zich ook actief in om content te creëren die specifiek bedoeld is voor het onderwijs: de EDUbox. Dat is een vernieuwend educatief concept in samenwerking met partners zoals imec en Mediawijs, waarbij er telkens rond een specifiek thema wordt gewerkt. VRT NWS informeert het onderwijs over zijn audiovisueel aanbod en voorziet scholen van geschikte audiovisuele content via het Archief voor Onderwijs. Audiovisuele content zoals Karrewiet, KLAAR en de Universiteit van Vlaanderen is afgestemd op de leerplannen en leent zich perfect voor gebruik in de klas: om de leerstof te visualiseren of de actualiteit in de klas te brengen.

Louise Hoedt, presentator Klaar

Transparantie voorop

VRT NWS stelt in zijn hele werking transparantie voorop. Een ombudsman oordeelt onafhankelijk over de kwaliteit van de berichtgeving en reageert op klachten en vragen, en garandeert hierdoor dat VRT NWS haar opdracht op een deontologisch verantwoorde manier uitvoert.

Volg VRT NWS via de sociale media

App

VRTNWS.be beschikt over een gratis app voor iOS en Android. (zowel smartphone als tablet).

Als mobiele gebruiker kunt u in uw browser ook naar vrtnws.be surfen. De website is aangepast voor optimaal gebruiksgemak op mobiele toestellen.

Een greep uit het aanbod van VRT NWS

Heeft u zelf nieuws?

Persberichten, kalenders en andere informatie die voor de nieuwsdienst bestemd is, kunnen gemaild worden naar nieuws@vrt.be. De nieuwsredactie selecteert autonoom uit de vele persberichten die items die zij relevant vindt om te brengen in de nieuws- en duidingsprogramma’s op radio, tv en online. We danken u alvast voor de informatie.

Vermeld alle gegevens

Belangrijk zijn datum, plaats, uur, een korte omschrijving van het evenement en het telefoonnummer van een contactpersoon.

Vermeld het onderwerp

Vermeld indien mogelijk het onderwerp, de datum en de plaats in de onderwerpregel van uw mail, dat maakt het makkelijker om de binnengekomen berichten te sorteren.

Bijvoorbeeld:

Onderwerp: Uitreiking Zorgprijs op 19/11, Melsbroek.

Bijlage

Geef bij voorkeur alle informatie mee in de mail zelf. Een bijlage kunt u gebruiken voor extra achtergrondinformatie zoals een programmafolder of persdossier. Uw persbericht tegelijkertijd als tekstdocument in bijlage versturen hoeft dus niet.

Gerelateerd