Canvas is het tweede televisienet van de Vlaamse publieke omroep VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. Canvas informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.
Het is de missie van Canvas om content te brengen die ertoe doet, die het publiek dwingt tot reflectie, die de kostbare tijd waard is. Het merk is een belofte voor compromisloze topkwaliteit die niet teleur mag stellen. Naar Canvas kijken is een persoonlijke keuze vanuit het verlangen naar content die relevant is, waar en wanneer de kijker zelf wil.
De tijd die het publiek doorbrengt met Canvas is kwalitatief. Of het nu gaat om actualiteitsprogramma’s die focussen op wat nu leeft, of documentaires, reportagereeksen en fictie die relevant blijven: Canvas is geen tijdsverspilling. Een avond met het merk is de beste garantie op compromisloze content die van A tot Z boeit en prikkelt.
Het publiek van Canvas zoekt méér en wil uitgedaagd worden met nieuwe inzichten. Dat geeft het merk een duidelijke opdracht: Canvas moet een verdiepend aanbod brengen, met verrassende perspectieven en inspirerende verhalen die aanzetten tot reflectie. Canvas vertrekt vanuit een grote openheid voor de veelheid aan meningen in de maatschappij. Maatschappelijke thema’s staan centraal om de bespreekbaarheid ervan te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan Kinderen van .... Zulke series zorgen voor gespreksstof en bewegen de kijkers.
Kijken naar Canvas is een persoonlijke keuze, gedreven door interesse en een honger naar verrijkende informatie. Het is voor het merk bijgevolg heel belangrijk dat het publiek het aanbod kan consumeren waar en wanneer hij dat wil. Omdat mensen bewust kiezen om naar een bepaald programma te kijken, moet ook het gebruiksgemak daarop afgesteld zijn. Daarom wil Canvas naar de toekomst toe nog meer inzetten op het niet-lineair beschikbaar maken van het aanbod, onder andere via VRT MAX. Canvas biedt duiding en inzicht in de wereld over de mediaplatformen heen: zowel op televisie, als online.
De kenmerken van Canvas
Canvas is een betrouwbare garantie op een kwalitatief aanbod. Het aanbod moet informeren, inspireren en verbinden, en dat op zo’n wijze dat de kijker geprikkeld en gestimuleerd wordt in zijn zoektocht naar verdieping. Om dit streven naar kwaliteit te blijven garanderen, neemt Canvas de volgende pijlers in acht:
• Sterke, vaste actua-afspraken
Canvas verzekert sterke, vaste actua-afspraken die verdiepend inzoomen op wat er leeft in de maatschappij en de wereld rondom ons. Het merk brengt live duiding bij wat er gebeurt in zowel binnen- als buitenland. De duidingsprogramma’s Terzake en De afspraak zijn twee essentiële puzzelstukken binnen dat streven: ze leveren onmiddellijke duiding bij de actualiteit van de dag en voeden het publieke debat. Zo sluiten ze nauw aan bij de identiteit van Canvas. Extra Time zorgt voor een wekelijkse analyse en duiding bij voetbal. Naast het aanbod van VRT NWS en Sporza zorgt De ideale wereld vier keer per week voor een alternatieve blik op de actualiteit, met de nodige humor en satire.
• Sterke Vlaamse content
Vlaamse producties krijgen een prominente plaats in het aanbod. ‘Kwalitatief’ en ‘van eigen bodem’ zijn sleutelwoorden. Canvas brengt een uitgebreid aanbod van programma’s waar je iets van bijleert, van geschiedenis tot economie, wetenschap, muziek, sport en relevante maatschappelijke thema’s.
Het merk wil het hele jaar door zoveel mogelijk mensen inspireren met en warm maken voor cultuur. Cultuur zit dan ook verweven in het hele aanbod. Canvas selecteert streng in thema’s, bouwt aan toptitels en werkt met de beste interne en externe makers samen om zijn belofte aan de kijker waar te maken.
• Sterke internationale aankoop
Voor het publiek van Canvas is internationale aankoop geen zwaktebod, maar net een aantrekkelijke propositie. Het merk selecteert het allerbeste aanbod uit de enorme wereldwijde zee aan content. Canvas kiest steevast voor de meest relevante documentaires, fictie of humor die je als kijker moet gezien hebben. Kwaliteit is hier opnieuw de bepalende factor. Denk bijvoorbeeld aan series zoals My Brilliant Friend, The Handmaid’s Tale en Leaving Neverland.
Naast deze drie pijlers die essentieel zijn om de missie van Canvas waar te maken en die inspelen op de toegenomen concurrentie op content, wil Canvas ook inspelen op de toegenomen concurrentie op curatie.
Kijken naar Canvas is een persoonlijke, individuele keuze, waar en wanneer je wil, naar de content die jou interesseert. Het merk moet binnen de genres en de kwaliteitsbelofte aan zijn kijkers een voldoende grote catalogus kunnen aanbieden en dit zowel lineair als niet-lineair.
Canvas blinkt uit in relevante, duurzame content. De programma’s van het merk blijven over een jaar even relevant. De Canvas-kijker is een kijker die ook via vele andere internationale platformen kijkt en dus verwacht dat volledige seizoenen van programma’s niet-lineair worden aangeboden, dat er voldoende volume is zodat hij altijd iets kan vinden binnen zijn interesseveld. Canvas is dus een voortrekker in het digitale kijken.