Eén

Eén wil de hartslag van Vlaanderen voelen en voeden door de mediagebruikers te inspireren en te verbinden vanuit een maatschappelijke betrokkenheid.

De jury in De twaalf

Eén brengt mensen samen met straffe verhalen en ontspannende content. Het merk voelt aan wat er leeft en wat mensen echt bezighoudt. De leefwereld van het publiek is de inspiratiebron voor alles wat Eén brengt. Zo spreekt het merk dagelijks een breed publiek aan en is Eén relevant voor jong en oud.

Eén staat voor ontspanning van de bovenste plank en voor straffe verhalen van hier. Het merk probeert elke dag opnieuw aan te voelen wat er leeft. Waar zijn de mensen mee bezig, welke zaken doen er echt toe? Omdat de programma’s sterk aansluiten bij de leefwereld van de kijkers, leveren ze heel wat voer voor gesprekken. Kijkers kunnen zich herkennen in de content en voelen zich thuis.

Hierdoor slaagt Eén erin om een breed publiek aan te spreken. Kwalitatieve programma’s met meer dan een miljoen kijkers zijn geen uitzondering. Thuis, De columbus, Rond de Noordzee, Undercover… Stuk voor stuk slagen ze erin om kijkers te overtuigen van hun kracht.

Eén creëert een vertrouwde omgeving waarin kijkers worden uitgedaagd zich open te stellen voor nieuwe perspectieven. Denk bijvoorbeeld aan Taboe en Reizen Waes: beide programma’s haalden bijna de kaap van 2 miljoen kijkers. Eén slaagde er met deze series in om het publiek kennis te laten maken met een onbekende wereld, om hun blik op de ander te verruimen. Die combinatie van herkenbare verhalen en prikkelende vernieuwing maakt van Eén een relevant merk: het is geen ‘ver van mijn bed’-show, maar van hier, actueel. Een mix van vertrouwd en verrassend.

Jeroen Meus en Wim Lybaert © VRT - Wim Lybaert

Pijlers voor de toekomst

Om alle Vlamingen te blijven prikkelen met zijn aanbod en in de toekomst zijn missie te blijven waarmaken, hecht Eén veel belang aan de volgende speerpunten:

• Continuïteit

Eén profileert zich als een betrouwbare vriend, een merk waarop de kijker elke dag opnieuw kan rekenen voor straffe content en ontspannende verhalen. Dat dagelijkse engagement is voor Eén heel belangrijk: het is een belofte aan de kijker om niet teleur te stellen. Om die belofte na te komen, is continuïteit cruciaal.

Elke dag opnieuw, 365 dagen per jaar, moet Eén er zijn voor zijn kijkers. Dat betekent niet dat het onmogelijk is om in bepaalde periodes gas terug te nemen, Eén volgt hier het ritme van de kijker. De zomervakantie is bijvoorbeeld typisch een periode waarin mensen vaker buiten vertoeven en minder televisie kijken.

Bekende schermgezichten en betrouwbare afspraken zijn belangrijk om de continuïteit te waarborgen. Eén investeert in langetermijntrajecten met schermgezichten. Het merk houdt ook vast aan de terugkerende, dagelijkse afspraken. Neem bijvoorbeeld Thuis. Thuis is voor veel fans een ankerpunt, waar mensen hun avond rond plannen. Het is dan ook essentieel dat Eén blijft investeren in dergelijke betrouwbare en vaste waarden.

• Premium content

Door de komst van andere spelers op de markt is het aanbod sterk toegenomen. De kijker legt de lat steeds hoger. In die context moet Eén elke dag opnieuw bewijzen dat het merk een meerwaarde is door in te zetten op straffe kwalitatieve content.

Dat streven komt duidelijk naar voren in het fictieaanbod. Eén heeft een ijzersterke reputatie op vlak van fictie. Verschillende series zijn internationaal bekroond: Gevoel voor tumor, Tytgat chocolat

Fictie spreekt als genre zowel jong als oud aan. Met sterke fictiereeksen kan Eén mensen over generaties heen verbinden. Denk maar aan series zoals Over water, Gevoel voor tumor, Dertigers of Beau séjour.

Ook bij het selecteren van fictie houdt Eén rekening met het DNA van het merk. De fictiereeksen zijn in eerste instantie altijd ontspannend, fijn om naar te kijken. De verhalen zijn uit het leven gegrepen, soms herkenbaar en soms verrassend. Ze vertellen iets over de Vlaamse identiteit, houden de kijker een spiegel voor en leren hem naar een andere wereld kijken. Belangrijk is dat de reeksen verbindend zijn. Mensen komen samen om naar fictie te kijken. Vooral de programmatie op zondagavond en Thuis zijn daar zeer sterk in en brengen een groepsgevoel teweeg.

 

Gevoel voor tumor © VRT - 2018

• In het hier en nu

Eén onderscheidt zich van internationale spelers met programma’s die hier gemaakt zijn, dichtbij, herkenbaar, live of dagvers.

Het aanbod van Eén bestaat grotendeels uit Vlaamse content. Heel wat programma’s worden ook dagvers gemaakt. Zo kan Eén inspelen op de actualiteit en dat integreren in het aanbod. Iedereen beroemd gaat bijvoorbeeld dagelijks op pad om rubrieken te vullen met actuele content, warme ontmoetingen en verrassende verhalen. Door in te spelen op dat moment toont Eén aan de kijkers dat het merk dichtbij hun leefwereld staat. Wat overdag gebeurt, is ’s avonds een gespreksonderwerp in de talkshow.

Eén wil ook naast het televisiescherm ten volle in het nu staan. Via (online) campagnes en evenementen trekt Eén de verhalen door tot het echte leven en wordt er een rijkere beleving gecreëerd. Down the snow was bijvoorbeeld een online format in het verlengde van Down the road, naar aanleiding van De Warmste Week. Het verhaal van Dieter en Kevin was na Down the road nog niet uitverteld, dus Eén maakte er een succesvol online verhaal van. De online actie rond steunkousen slaagde erin heel wat mensen twee verschillende sokken te doen aantrekken om, in het kader van Down the road, de aandacht te vestigen op het Downsyndroom. Zulke acties illustreren de voeling die Eén heeft met zijn publiek.

• Ook niet-lineair aanwezig

Lineair televisiekijken is en blijft populair in Vlaanderen. Voor veel kijkers zijn de lineair uitgezonden programma’s vaste afspraken in hun dag. Toch is er een groeiende groep kijkers die vaker naar het niet-lineaire aanbod grijpt en uitgesteld gaat kijken, waar en wanneer ze zelf willen.

Eén gaat mee in die evolutie. Het merk zet zich in om het niet-lineaire aanbod op VRT NU, YouTube en sociale media uit te breiden. Dat meer mensen op een niet-traditionele manier naar televisie kijken, betekent niet dat het lineaire aanbod moet verdwijnen, integendeel, het is een complementair verhaal. Eén lanceerde de reeks Dertigers in januari 2019 op zowel het online streamingplatform VRT NU als televisie, en bereikte zo een aanvullend publiek bovenop de lineaire kijkcijfers.

Net zoals spelers als Netflix gaat Eén ook vaker een volledige reeks integraal aanbieden. Tijdens de kerstvakantie in 2018 werd dat al eens gedaan: een week lang kon het publiek Over water volledig bekijken. 22.800 mensen keken de volledige serie uit op een week tijd. Dat ze dit massaal deden, toont aan dat dergelijke formats werken.

Volg Eén op de sociale media

Een greep uit het aanbod van Eén

Gerelateerd