Radio 1

Radio 1 is de actuazender in Vlaanderen die zijn luisteraars prikkelt en inspireert.

 

Radio 1 is het VRT-merk bij uitstek dat zijn publiek door de brede actualiteit gidst en mensen inspireert met nieuwe ontdekkingen, inzichten en ervaringen. 

Radio 1 is er voor iedereen in Vlaanderen die benieuwd in het leven staat en de wereld rondom zich wil leren kennen. Het merk speelt in op die behoefte naar méér met een uitgebreid, betrouwbaar en divers nieuwsaanbod: nieuws heet van de naald en uitleg over hoe de zaken in de samenleving echt in elkaar zitten.

Radio 1 biedt mogelijkheden om de wereld te ontdekken, om meer te weten, om dieper te begrijpen. Het aanbod van het merk is erop gericht om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen en het publiek te verrassen met nieuwe inzichten en straffe verhalen. 

Betrouwbare gids

Radio 1 is een betrouwbare gids die feiten checkt en het nieuws op de voet volgt. Nieuwsbulletins houden de luisteraars de hele dag door op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het merk staat in het hier en nu en volgt de hartslag van het nieuws op het ritme van de luisteraar. Het rijke en gedifferentieerde nieuwsaanbod wordt gebracht door vaste, herkenbare nieuwspersoonlijkheden. Dankzij een flexibel en open programmaschema kan Radio 1, in samenwerking met VRT NWS, nieuws en informatie altijd in het aanbod integreren.

’s Ochtends zet Radio 1 de agenda, met een breed overzicht van wat die dag van belang is. In het dagelijks programma De ochtend komen sleutelfiguren langs voor de eerste reacties en interviews. Eigen en externe experts zorgen voor analyses en duiding. Wie de ochtend start met Radio 1 begint goed geïnformeerd aan de dag.

Ook De wereld vandaag houdt je op de hoogte. De belangrijkste actualiteit van de dag komt er aan bod, gepaard met scherpe interviews en analyses. De programma’s belichten de actualiteit in alle domeinen: politiek, economie, wetenschap, mens en samenleving, technologie, cultuur, welzijn en gezondheid,... 

Altijd benieuwd

Radio 1 is meer dan een actuazender: het is een ‘benieuwd-zender’. Het merk is voortdurend verwonderd over wat er rondom ons gebeurt en durft dingen in vraag te stellen. Wetenschappelijke theorieën, menselijke gedragingen, persoonlijke getuigenissen, historische inzichten, lessen uit buurlanden en exotische contreien,… Alles kan programmamakers en luisteraars boeien en inspireren.

Radio 1 wil informeren en niet polariseren. Inspireren en niet imponeren. Het merk wil inzicht en een zicht op mogelijke oplossingen bieden, maar laat oordelen aan de kritische luisteraars over.

Daardoor is Radio 1 een aangename, empathische en interessante compagnon. Programma’s zoals Interne keuken, Nieuwe feiten en De wereld van Sofie hebben een sterke identiteit op de radio, in podcastvorm en online omdat ze op een originele en creatieve manier aan de slag gaan met thema’s als zorg, wetenschap, milieu, cultuur, geschiedenis en mens en maatschappij. Touché focust dan weer op diepgaande, persoonlijke gesprekken met interessante gasten.

Lieven en Nico Dijkshoorn

Cultuur in het hart

Het cultuuraanbod is verankerd in de hele zender. Kunstenaars en artiesten zijn veelgevraagde gasten in de praatprogramma’s. Radio 1 heeft oog voor cultuuractualiteit in de informatieprogramma’s en voor culturele ontdekking en verdieping in vele andere programma’s. Culture club zoomt dieper in op de wekelijkse culturele agenda in Vlaanderen en zendt ook geregeld live uit vanop belangrijke culturele evenementen in Vlaanderen, zoals vanuit het Design Museum in Gent of vanop de uitreiking van de Ultima’s, de Vlaamse cultuurprijzen.

De Radio 1-programmamakers zijn fervente boekenlezers. Dat enthousiasme proberen ze over te brengen naar de luisteraars. Boeken zijn vaak een aanleiding voor een gesprek of een item in een programma. Interne keuken is zelfs voor het grootste deel opgebouwd rond nieuwe non-fictieboeken.

Gebeten door de sport

Radio 1 biedt als enige radiozender live sportverslaggeving aan. Soms zijn dat integrale wedstrijden, vaak ook flitsen van spannende momenten of finales. Want ook voor sport wil Radio 1 een gids zijn. De analyses en duiding reiken verder dan de wedstrijden alleen. Het merk bericht evenzeer over wat er zich rond het veld en in de bestuurskamers afspeelt.

Wielrennen, veldrijden en voetbal: de typische Vlaamse sportliefhebber komt bij Radio 1 ruimschoots aan zijn trekken voor zijn lievelingssporten. Ook andere sporten als hockey, paardrijden, atletiek, basketbal en volleybal… krijgen een plaats op de radio. Radio 1 covert jaarlijks meer dan 55 verschillende sporten. Dat is meer dan welke radiozender ook.

Peter Vandenbempt op het WK voetbal

Muzikale variatie troef

Op Radio 1 hoor je het meest gevarieerde muzikale aanbod van alle Vlaamse radiozenders. Er is ruimte voor nieuwe en klassieke pop en rock, maar ook folk, blues, jazz en wereldmuziek.

Talent van eigen bodem heeft een streepje voor. Radio 1 heeft ruimschoots aandacht voor nieuwe Belgische releases en geeft lokale artiesten speelgelegenheid op kleinere en grotere podia met de Radio 1-sessies op originele locaties. Vlaamse artiesten als Tamino en Charlotte Adigéry werden ontdekt tijdens zo’n sessie en bouwden nadien een succesvolle carrière uit.

15% van de muziek op Radio 1 is Nederlandstalig. De gesmaakte Lage Landenlijst zet die muziek jaarlijks nog eens extra in de kijker. Ook niet-Nederlandstalige muziek uit eigen land krijgt heel wat aandacht. Dat gebeurt doorheen de dag in de playlist, maar ook in programma’s als Belpop en acties als de Belpop 100.

Brihang live op een Radio 1-sessie

Radio 1 leeft ook online

De straffe verhalen van Radio 1 krijgen ook hun plek op de website, en stromen vaak door naar vrtnws.be waar ze een nog breder publiek bereiken. Af en toe creëert Radio 1 ook 360°-graden formats. Zoals bijvoorbeeld Fifty Fifty, een multimediaal project rond vijftigplussers op de arbeidsmarkt, met podcasts en filmpjes op radio1.be en een uitgewerkte socialemediastrategie.

Radio 1 wil zijn sterke dagelijkse radio-items en content nog beter ontsluiten en ze deelbaar maken via de site en de app. Het is een manier om de rijke inhoud ook in een online wereld makkelijk beschikbaar te maken. Naast de enorme populariteit van live radio, is er ook een groeiende belangstelling voor audio on demand. Podcasts worden meer dan ooit opgevraagd en beluisterd. Ook Radio 1 zet in op langere audioverhalen die altijd en overal beschikbaar zijn, met podcasts als Iemand (reeks over gewone mensen met sterke verhalen) of Wanderland (wandelingen met bekende muzikanten).

Sofie Lemaire met Radio 1-app

Een greep uit het aanbod van Radio 1

Volg Radio 1 via de sociale media

Gerelateerd