Op 15 november 2016 heeft Mediawijs, het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid, voor de eerste keer de M-Awards uitgereikt. Met deze prijzen wil Mediawijs initiatieven die mensen aanzetten om kritischer, creatiever en bewuster met media om te gaan, meer zichtbaarheid geven.
Mediawijze initiatieven in de kijker
Tien mediawijze initiatieven werden door een onafhankelijke jury genomineerd en maakten kans op één van de vier M-Awards. De jury hield rekening met het mediawijsheidsgehalte van de inhoud van het project, de gerealiseerde maatschappelijke impact, de mate waarin goed werd samengewerkt met partners en het vernieuwend gehalte.
De M-Awards werden tijdens het Vlaams Mediawijs Congres door Vlaams Minister van Media Sven Gatz uitgereikt. Minister Gatz was “opgetogen om initiatieven die bijdragen aan mediawijsheid in Vlaanderen, in de bloemetjes te zetten.” Hij hoopt “dat deze awards andere inspireren om toekomstige projecten uit te werken.”
Ketnet kreeg voor Boeva and the Games de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie.
“We zijn enorm blij met deze erkenning, zegt Maarten Janssens van Ketnet. Het was onze bedoeling om verschillende doelgroepen te bereiken en daar zijn we ook in geslaagd. Door Boeva & the games, een programma over gaming met William Boeva, brachten we een mix tussen educatie en ontspanning op kindermaat. Maar we wilden ook volwassenen bereiken. Door samen te werken met verschillende partners slaagden we erin om ook ouders en opvoeders te betrekken en te informeren. Dit totaalproject is een geslaagd voorbeeld van de unieke manier waarop Ketnet het verschil kan maken. Ketnet wil op regelmatige basis aandacht besteden aan mediawijsheid, en dat zal ook in 2017 het geval zijn.”
De andere winnaars
De M-Award Sociaal, Cultureel en Welzijn ging naar Weetewa. Deze vlogwedstrijd van Mediaraven spoort jonge Youtube-creators aan om creatieve filmpjes te maken rond maatschappelijke thema’s als de beïnvloeding van de media op het zelfbeeld van jongeren.
De M-Award voor Mediawijs Onderwijs gaat naar de campagne “Recht op Afbeelding” van de Privacycommissie. De campagne wil jongeren van de 2de en 3de graad secundair onderwijs er op een speelse manier doen begrijpen dat het maken en verspreiden van beeldmateriaal van andere personen bepaalde spelregels heeft.
Het onderzoeksproject AdLit gaat naar huis met de M-Award voor Mediawijs Onderzoek met de minigame “Game jezelf reclamewijs”. “Het AdLit project onderzoekt hoe de reclamewijsheid van minderjarigen verhoogd kan worden om een effectieve manier. Hierbij helpen we minderjarigen om een neus voor reclame te ontwikkelen om zo hun kennis en kritische zin voor reclame aan te scherpen. Daarnaast vinden het we zeer belangrijk om onze wetenschappelijke inzichten door te vertalen naar kinderen en jongeren zelf maar ook hun ouders, de educatieve sector en adverteerders, en het medialandschap zodat zij het belang inzien van RW en minderjarigen kunnen helpen reclamewijsheid op te bouwen.” aldus Prof. Hudders en Prof. Cauberghe.
Publieksprijs Digitale Week
Daarnaast werd er ook nog een publieksprijs uitgereikt voor de beste activiteit tijdens de Digitale Week. Tien creatieve activiteiten die tijdens de Digitale Week georganiseerd werden, dongen mee naar deze prijs. De Bibliotheek van Bertem kwam als winnaar uit de bus met een workshop over Special Effects. Kinderen en ouders konden er één dag in de huid van Alice in Wonderland of Harry Potter kruipen of in hun eigen tekening springen. Ze gingen aan de slag met een tablet of smartphone en een greenkey app.