Toegankelijkheid van onze websites en apps
Iedereen, met of zonder (technisch) hulpmiddel, moet optimaal gebruik kunnen maken van de websites en apps van VRT:
- Snel en makkelijk content vinden die je graag bekijkt, beluistert en/of leest
- Op een laagdrempelige en eenvoudige manier deelnemen aan wedstrijden, stemmingen… of inschrijven voor een programma of evenement
- Optimaal genieten van fictie, ook al zie je niet wat er op het scherm gebeurt
- Programma’s bekijken in elke omgeving, zonder essentiële informatie te missen
Om dit doel te bereiken spant VRT zich elke dag in om haar digitale platformen toegankelijk(er) te maken.
Feedback van gebruikers speelt een belangrijke rol: op basis van deze waardvolle input leggen we de juiste prioriteiten vast.
Hoe pakt VRT het concreet aan?
Sensibiliseren en kennis opbouwen
VRT organiseert regelmatig bewustmakingsessies voor beleidsverantwoordelijken, UX/UI-designers, ontwikkelaars en redacteurs.
Waar mogelijk gebeurt dit met medewerking van personen met een beperking, ouderen en personen met beperktere digitale (basis)vaardigheden... want zij kunnen als ervaringsdeskundigen heel goed aangeven en verwoorden welke digitale barrières ze dagelijks tegenkomen.
Deze inzichten zorgen voor meer bewustwording en werken inspirerend.
Daarnaast ontvangen UX/UI-designers en ontwikkelaars op regelmatige basis opleidingen over het ontwerpen en bouwen van inclusieve gebruikerservaringen.
Ontwerp van een digitaal platform
Wordt een nieuw digitaal platform gebouwd, of een bestaand platform aangepast/uitgebreid, dan denken en werken we vanaf het ontwerpproces “zo toegankelijk mogelijk”.
Tijdens dit proces speelt “inclusief gebruikersonderzoek” een steeds voornamere rol: een zo divers mogelijk publiek betrekken om rekening te kunnen houden met ieders noden, verwachtingen en mogelijkheden.
Ontwikkeling van een digitaal platform
De inclusieve mindset tijdens het ontwerpproces zorgt ervoor dat ontwikkelaars goed voorbereid en geïnformeerd bouwen: ze zijn op de hoogte van de toegankelijkheidsuitdagingen en zoeken er passende oplossingen voor.
De ontwikkelteams voeren op geregelde tijdstippen toegankelijkheidstesten uit, waar mogelijk in nauwe samenwerking met ervaringsdeskundigen (gebruik makend van technische hulpmiddelen).
Toegankelijk aanbod
VRT besteedt veel aandacht aan de toegankelijkheid van haar aanbod.
Op deze pagina’s vind je meer informatie over:
European Accessibility Act
Op 28 juni 2025 gaat de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EU-richtlijn 2019/882) van kracht.
Deze nieuwe richtlijn vereist dat een aantal essentiële en alledaagse producten en diensten toegankelijk zijn voor personen met een handicap. Onze platformen die toegang verlenen tot televisiediensten horen daar ook bij.
De Europese Toegankelijkheidswet zal het leven gemakkelijker maken voor iedereen.
En voor personen met een handicap is toegankelijkheid een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de samenleving op voet van gelijkheid met anderen.
VRT volgt de aanbevelingen van het Mediadecreet, waarin deze nieuwe wet omgezet werd.
Vaak gestelde vragen
Welke toegankelijkheidsrichtlijnen volgt VRT?
Voor onze nieuwe en vernieuwde digitale platformen volgen we de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.1 niveau AA.
Ik ervaar een probleem met de toegankelijkheid van een website of app van VRT. Waar kan ik terecht?
Als je een probleem ervaart met de toegankelijkheid van onze digitale platformen, neem dan contact op met onze klantendienst.
Zeker vermelden:
- over welke website of app het gaat,
- welk probleem je ervaart
- en of je een (technisch) hulpmiddel gebruikt (type hulpmiddel, op welk toestel...)
Hoe meer concrete informatie we van jou ontvangen, hoe sneller we het probleem kunnen oplossen. Voor jou en andere gebruikers.
Ik heb een vraag over, of een suggestie voor, de toegankelijkheid van een website of app van VRT. Waar kan ik terecht?
Suggesties of vragen zijn heel erg welkom!
Contacteer ons via toegankelijkheid@vrt.be.