Vragen over het beheren van een VRT-profiel

Voor het gebruik van VRT NU en een aantal toepassingen op onze websites moet u een VRT-profiel aanmaken. De belangrijkste gebruiksvoorwaarden kunt u hier vinden.

Een overzicht van alle vragen

Mijn VRT-profiel beheren

1. Waar kan ik mijn VRT-profiel beheren?

Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je persoonsgegevens, toestemmingen en voorkeuren worden op één centrale plaats bewaard.

Als je op de aanmeldknop klikt, dan klapt een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn gegevens”.

Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.

Op het beheersplatform heb je volgende mogelijkheden:

  •  Mijn gegevens:
    Je persoons- en contactgegevens bekijken, aanpassen of aanvullen. Of je profiel verwijderen.
  • Wachtwoord wijzigen:
    Een nieuw wachtwoord instellen, dat gebeurt via e-mail.
  •  Mijn toestemmingen:
    Je toestemmingen (voorkeuren) beheren (voorbeeld: een VRT-redactie mag mij opbellen)
  •  Mijn nieuwsbrieven:
    Je abonnementen op nieuwsbrieven van VRT-merken bekijken of aanpassen.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

2. Waarom kan ik mijn e-mailadres niet aanpassen?

We begrijpen dat dit niet ideaal is maar het huidige systeem laat (nog) niet toe om je e-mailadres aan te passen binnen je VRT-profiel. We werken aan een oplossing.

Wil je toch een ander e-mailadres gebruiken?

Verwijder dan je huidig VRT-profiel en maak een nieuw aan.

Je moet dan wel alles opnieuw doorgeven en instellen: je persoonsgegevens, toestemmingen, voorkeuren…

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

3. Kan ik alle (persoons)gegevens die ik eerder doorgaf, weer verwijderen?

Nee, je kan niet alle gegevens die je doorgaf, weer verwijderen: ze zijn namelijk nodig voor een goede werking van het VRT-profiel.

Volgende persoons- en contactgegevens kan je verwijderen:

  • Je straatnaam en huisnummer
  •  Je gsm-nummer*

* Opgelet:
De verificatie van je Belgisch mobiel telefoonnummer vervalt, alsook de toestemming die je eventueel gaf aan een VRT-redactie om je te mogen opbellen.

Wil je al je gegevens wissen dan is het beter om je VRT-profiel te verwijderen.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

4. Waar kan ik mijn persoonsgegevens raadplegen/beheren?

Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.

Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt, dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn gegevens”.

Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.

Kies daar de optie: “Mijn gegevens”.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

5. Waar kan ik de toestemmingen die ik gaf, raadplegen/beheren?

Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.

Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn gegevens”.

Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.

Kies daar de optie: “Mijn toestemmingen”.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

6. Waar kan ik de nieuwsbrieven waarvoor ik ingeschreven ben, raadplegen/beheren?

Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.

Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn nieuwsbrieven”.

Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.

Kies daar de optie: “Mijn nieuwsbrieven”.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

7. Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Je wachtwoord wijzigen is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.

Als op het aanmeldicoon klikt, dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de knop “Aanmelden”.

Je komt dan op het aanmeldscherm terecht.

Klik op de link “Wachtwoord wijzigen”.

Vul vervolgens je e-mailadres in: je ontvangt dan een e-mail van ons waarin verdere instructies staan.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

8. Kan ik mij in één keer uitschrijven voor alle nieuwsbrieven waarop ik geabonneerd ben?

Nee, dat kan helaas niet.

Wil je je abonnement op één of meer nieuwsbrieven stopzetten, dan kan je dat wel heel makkelijk binnen hetzelfde scherm doen.

Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn nieuwsbrieven”.

Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.

Kies daar de optie: “Mijn nieuwsbrieven”.

Je kan natuurlijk ook nog steeds voor elke nieuwsbrief individueel uitschrijven via de uitschrijflink onderaan de nieuwsbrief zelf.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

9. Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Dat is geen ramp… je kan snel een nieuw wachtwoord instellen voor je VRT-profiel.

Je huidig (vergeten) wachtwoord weer opvragen is niet mogelijk, je moet een nieuw wachtwoord kiezen.

Als op het aanmeldicoon klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de knop “Aanmelden”.

Je komt dan op het aanmeldscherm terecht.

Klik op de link “Wachtwoord wijzigen”.

Vul vervolgens je e-mailadres in: je ontvangt dan een e-mail van ons waarin verdere instructies staan.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

10. Hoe kan ik mijn VRT-profiel verwijderen?

We hopen dat je dit niet zal doen, maar als je toch besloten hebt om je profiel te verwijderen, dan kan dat op deze manier:

Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn gegevens”.

Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.

Kies daar de optie: “Mijn gegevens”.

Op het volgende scherm zie je onderaan de optie “Profiel verwijderen”.

Goed om te weten:

Binnen het uur nadat je je profiel verwijderd hebt, kan je niet meer aanmelden bij de VRT-websites en -apps.

De wettelijke termijn voor het verwijderen van al je profielgegevens is 30 dagen.
Na afloop van deze termijn ontvang je van ons een bericht waarin we bevestigen dat al je profielgegevens definitief verwijderd werden.

Wat als je je bedenkt?

Krijg je spijt na het verwijderen van je profiel: we kunnen een verwijderd profiel helaas niet heractiveren.

Je zal dan weer de volledige registratieprocedure moeten doorlopen.

Maak je binnen de wettelijke termijn van 30 dagen een nieuw profiel aan, gebruik dan bij voorkeur een ander e-mailadres. Als je toch hetzelfde e-mailadres of hetzelfde socialemedia-account wil gebruiken, contacteer dan onze klantendienst. Zij zullen dan de nodige stappen ondernemen om je verwijderde profiel versneld volledig weg te halen uit onze databank.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

11. Waar kan ik terecht als ik problemen heb met het beheren van mijn VRT-profiel?

Heb je alle antwoorden gelezen op deze pagina en ondervind je nog steeds problemen met het beheer van je VRT-profiel?

Meld je probleem dan aan de VRT-klantendienst. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat er aan de hand is, dan kunnen we je snel en efficiënt verder helpen.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

Foutmeldingen en oplossingen

Alle foutmeldingen die je kan tegenkomen bij het gebruik van onze websites en apps hebben we samengevat op deze pagina: “VRT-profiel: hulp bij foutmeldingen”.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

Andere vragen

Heb je toch nog een andere vraag?

De VRT-klantendienst staat altijd tot je dienst!

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

Nuttige links

Gerelateerd