Vragen over het VRT-profiel zelf

Voor het gebruik van VRT NU en een aantal toepassingen op onze websites moet u een VRT-profiel aanmaken. De belangrijkste gebruiksvoorwaarden kunt u hier vinden.

Een overzicht van alle vragen

Het VRT-profiel

1. Wat is het VRT-profiel?

Met het VRT-profiel kan je aanmelden bij elke website en app van de VRT: je hebt dus maar één enkel profiel nodig voor al onze digitale producten! Heel handig…

En alle VRT-merken doen mee met het profiel: VRT NWS, VRT NU, Sporza, Eén, Canvas, Radio 1, Radio 2, Studio Brussel (StuBru), MNM, Klara, De Warmste Week, VRT Taal, LangZullenWeLezen!Dagelijkse Kost

Opmerking over het Ketnetprofiel: 
Ketnet gebruikt een eigen profiel: het Ketprofiel. Want kinderen hebben hun eigen vertrouwde Ketnet-omgeving.

Maar er is meer! Heb je een VRT-profiel, dan geniet je van tal van voordelen.
Nieuwsgierig? Lees dan zeker “Wat zijn de voordelen voor mij?”.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

2. Kan ik de VRT-websites en -apps gebruiken zonder VRT-profiel?

Uiteraard kan je onze websites en apps bezoeken zonder VRT-profiel.

Maar: zodra je iets interactiefs wil doen - zoals een video bekijken, deelnemen aan een wedstrijd of stemming, een reactie doorgeven aan een redactie… - dan moet je wel aanmelden met het VRT-profiel.

Uitzondering live kijken:
Via VRT NU kan je wel live kijken zonder aan te melden.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

3. Zijn er kosten verbonden aan het VRT-profiel?

Nee hoor, aan het VRT-profiel zijn geen kosten verbonden.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

4. Wat zijn de voordelen voor mij?

Heb je een VRT-profiel? Dan geniet je van volgende voordelen:

  •   Optimaal de VRT-merken beleven:

Met het VRT-profiel maak je op een betrouwbare en makkelijke manier optimaal en volledig gebruik van al het moois dat onze websites en apps aanbieden: de beste programma’s en video’s bekijken, deelnemen aan alle wedstrijden of stemmingen, een reactie doorgeven aan één van onze redacties…

  •   Je gegevens centraal beheren:

Je beheert je VRT-profiel op één centrale plaats: je persoonsgegevens, je voorkeuren per VRT-merk, je nieuwsbriefabonnementen… ze staan allemaal mooi bij elkaar en zijn vlot aanpasbaar. Eén adres: het beheersplatform van het VRT-profiel (https://profiel.vrt.be).

  • “Eénmalige aanmelding” en “aangemeld blijven”:

Je blijft automatisch aangemeld als je van de ene VRT-website naar de andere gaat, of als je terugkeert naar een eerder bezochte VRT-website. Gedaan met steeds opnieuw aan te moeten melden…

  •  Inhoud die écht bij je past:

Op basis van je profielgegevens krijg je relevantere inhoud te zien: nieuws uit je eigen regio, aankondigingen van evenementen die in jouw buurt plaatsvinden, enz.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

5. Bij welke VRT-websites en -apps kan ik het VRT-profiel gebruiken?

Bij alle websites en apps van de VRT, want al onze merken doen mee: VRT NWS, VRT NU, Sporza, Eén, Canvas, Radio 1, Radio 2, Studio Brussel (StuBru), MNM, Klara, De Warmste Week, VRT Taal, LangZullenWeLezen!, Dagelijkse Kost

Ketnet:
Ketnet gebruikt een eigen profiel: het Ketprofiel. Want kinderen hebben hun eigen vertrouwde Ketnet-omgeving.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

6. Hoe kan ik zien of een VRT-website/-app het VRT-profiel (al) gebruikt?

Als een VRT-website of -app het VRT-profiel al gebruikt, dan zie je een aanmeldicoon staan:

Websites:

  • Op de desktopversie van onze websites staat het aanmeldicoon rechts bovenaan het scherm.
  • Op de mobiele versie van onze websites vind je het aanmeldicoon in het mobiel menu.

Apps:

  •  In de VRT-apps vind je het aanmeldicoon in het mobiel menu.

Zo ziet het eruit:

7. Ik krijg een melding dat toestemmingen vanaf nu op VRT-niveau gelden, wat betekent dat?

We hebben het VRT-profiel helemaal vernieuwd om het gebruiksgemak voor jou te verhogen.

De melding die je ziet, legt het volgende uit:

  •  De toestemmingen die je eerder gaf (en nog zal geven), en je persoonlijke voorkeuren, gelden vanaf nu automatisch voor alle VRT-merken: je hoeft ze dus niet meer per merk apart aan te geven.

Groot voordeel: je kan nu ook interessante suggesties ontvangen van VRT-merken die je minder goed kent of minder vaak bezoekt. Je maakt zo spontaan kennis met het ruime en gevarieerde aanbod van VRT.

  •  Het VRT-profiel werd sterk vereenvoudigd:
    •  het werkt efficiënter en gebruiksvriendelijker: je ziet veel minder schermen langskomen
    •  en je gegevens beheren is veel eenvoudiger en tranparanter geworden: je moet veel minder vaak een toestemming geven en al je voorkeuren worden nu heel overzichtelijk weergegeven

Jouw privacy is onze zorg:

Ook bij deze nieuwe versie hechten we veel belang aan je privacy en veiligheid op onze websites en apps.

Alle informatie over hoe VRT omgaat met de privacy van haar bezoekers en gebruikers kan je vinden op Mijn privacy.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

8. Werkt mijn VRT-profiel nog (volledig) als ik enkel de minimale cookies aanvaard?

Absoluut, maak je geen zorgen. Ook als je enkel de minimale cookies aanvaardt op onze websites en in onze apps, dan kan je nog steeds voluit genieten van alle voordelen van het VRT-profiel.

Als je meer wil weten over onze cookies, raadpleeg dan zeker het VRT-cookiebeleid.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

9. Wat doet VRT met mijn persoonsgegevens/surfgedrag als ik een VRT-profiel heb?

We houden steeds rekening met je privacy als we je gegevens gebruiken. We zijn daar ook heel transparant over.

Op basis van je surfgedrag tonen we op bepaalde plaatsen in een website/app relevante(re) inhoud, en de websites en apps die je vaak gebruikt, laten we nog beter aansluiten bij je echte interesses.

Daarnaast moeten we ook een aantal gegevens rapporteren aan de Vlaamse overheid en in ons jaarverslag publiceren: hoeveel bezoekers hebben we, bereiken we wel elke Vlaming, wat wordt het vaakst bekeken, gelezen, beluisterd…?

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

10. Krijg ik veel communicatie van VRT als ik een profiel heb

Nee, we sturen je niet ongevraagd een hoop mails of berichten.

Je bepaalt zelf welke communicatie je wil ontvangen: nieuwsbrieven, berichten over interessante initiatieven/acties van de VRT of één van haar merken…

Je kan je toestemmingen makkelijk beheren op het beheersplatform van het VRT-profiel.

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.

11. Waarom wordt mijn mobiel telefoonnummer gevraagd als ik buiten België programma’s of video’s wil bekijken op VRT NU of Sporza?

Als je je als inwoner van België tijdelijk in een lidstaat van de EER* bevindt, dan kan je, dankzij de Europese regelgeving over portabiliteit, met je VRT-profiel alle programma’s en video’s van VRT NU en Sporza blijven bekijken.

* EER = Europese Economische Ruimte (alle EU-landen + Liechtenstein, Ijsland en Noorwegen)

Belangrijke voorwaarde is wel dat je een woonplaats in België hebt.

Om na te gaan of je werkelijk in België woont, moet de VRT een extra controle uitvoeren: kijken of je ook een Belgisch mobiel telefoonnumer hebt.

Dat gebeurt via sms-verificatie: je ontvangt een sms van ons met een verificatiecode, die heb je nodig om je Belgisch mobiel telefoonnummer aan je VRT-profiel te koppelen.

Let op:

  •  Als je je telefoonnummer uit je VRT-profiel verwijdert, dan zal je de sms-verificatie opnieuw moeten doorlopen als je bepaalde programma’s wil bekijken buiten België.
  •  Verander je van nummer? Pas het dan zeker aan via het beheersplatform van het VRT-profiel.

Samengevat:

Als je binnen de hele EER alle programma’s van VRT NU en Sporza wil blijven bekijken, dan moet je een Belgisch mobiel telefoonnummer aan je VRT-profiel koppelen.

Goed om te weten:

Deze sms-verificatie gebeurt niet altijd, want veel programma’s en video’s van VRT kan je met je VRT-profiel wereldwijd bekijken, je hoeft hiervoor geen Belgisch mobiel telefoonnummer te hebben.

Wil je je Belgisch mobiel telefoonnummer liever niet koppelen aan je VRT-profiel? Geen probleem! Maar hou er dan wel rekening mee dat je dan een aantal programma’s en video’s van VRT niet kan bekijken buiten België.

Meer info nodig?

Op deze pagina’s vind je uitgebreidere informatie:

Keer terug naar het overzicht van alle vragen.