donderdag 17 november 2022
17 november 2022

Vragen over het aanmaken van een VRT-profiel

Voor het gebruik van VRT MAX en een aantal toepassingen op onze websites moet u een VRT-profiel aanmaken. De belangrijkste gebruiksvoorwaarden kunt u hier vinden.

Een overzicht van alle vragen

Een VRT-profiel aanmaken (registreren)

1. Waar kan ik een nieuw profiel aanmaken?

Een nieuw profiel aanmaken is heel eenvoudig.

Je doet dit, bij voorkeur, via het aanmeldicoon op een VRT-website of binnen een VRT-app: klik op de link “Nog geen VRT-profiel?”

Alternatief kan je je ook registreren via het beheersplatform van het VRT-profiel: klik daar op de link “Nog geen VRT-profiel? Registreer hier”.

 

2. Hoe verloopt de registratieprocedure, welke stappen moet ik doorlopen?

We hebben het registratieproces zo eenvoudig mogelijk gemaakt: (max.) 5 eenvoudige stappen en je bent klaar!

Je kan registeren:

  •  met je e-mailadres
  •  met je Facebook-* of Google-account
  •  of met je Apple-ID

* geen zorgen: we posten niets op je tijdlijn

Als je een nieuw profiel aanmaakt met je e-mailadres, dan doorloop je deze stappen:

Stap 1:

Je vult je e-mailadres in en kiest een veilig wachtwoord.

Tips voor een veilg en sterk wachtwoord

Gebruik bij voorkeur een wachtwoordmanager of wachtwoordkluis.

Als dat niet kan, hou dan zeker rekening met volgende aanbevelingen:

  • Kies een wachtwoord van minimaal 12 of 13 tekens
  • Combineer hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen
  • Verander regelmatig je wachtwoord
  • Gebruik geen voorspelbaar of voor de hand liggend wachtwoord

Stap 2:
Je geeft aan dat je akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van de VRT.

Stap 3:
Je geeft volgende persoonsgegevens door:

  • je voor- en achternaam
  • je gender (keuze tussen “M”, “V”, “X” of “Zeg ik liever niet”)
  • je geboortedatum
  • je postcode / woonplaats (gemeente)/ land

Als je op het moment van de registratie meedoet aan een wedstrijd, dan vragen we in stap 3 ook meteen je “straatnaam en huisnummer”. Want als je wint, dan wil je de (hoofd)prijs graag thuis ontvangen.

Wil je weten waarom we deze persoonsgegevens vragen? Lees dan zeker het antwoord bij de vraag “Welke (persoons)gegevens moet ik doorgeven, welke zijn verplicht/optioneel, en wat gebeurt ermee?

Stap 4:

Je kiest welke communicatie je wil ontvangen: nieuwsbrieven, berichten over interessante initiatieven/acties van de VRT of één van haar merken…

Als je op het moment van de registratie meedoet aan een wedstrijd, stemming of actie waarvoor de redactie je (eventueel) graag wil opbellen, dan vragen we in stap 4 of je dat goed vindt. Ga je hiermee akkoord, dan kan je meteen je telefoonnummer invullen.

Stap 5:
Je ontvangt een e-mail met een bevestigingslink.

Je profiel is actief zodra je op de bevestigingslink klikt die je in het e-mailbericht vindt.

Heb je geen e-mail van ons ontvangen?

  • Kijk dan eerst even in je map met “ongewenste e-mails”.
  • Heb je hem daar niet gevonden? Klik dan pas op het scherm op de link “Bevestigingsmail opnieuw verzenden”
  • Nog niets ontvangen? Kijk dan of je e-mailadres juist is.

Je kan ook een VRT-profiel aanmaken via een sociale media account: we ondersteunen Facebook- en Google-accounts, en de Apple-ID.

Klik op de knop van het gewenste socialemediaplatform en de registratie start.

Deze registratie verloopt grotendeels op dezelfde manier als bij een e-mailadres.

Het grote verschil is dat je minder gegevens zelf moet invullen: een deel socvan je persoonsgegevens krijgen we automatisch van het gekozen sociale netwerk.

Belangrijk:

Voor een goede werking van het VRT-profiel is het belangrijk dat we je e-mailadres kennen, naast het ID van je socialemedia-account: elk nieuw VRT-profiel moet namelijk via een geldig e-mailadres geverifeerd worden.

Binnen de sociale netwerken kan je aangeven om geen e-mailadres te delen met websites/apps die verbonden worden met je socialemedia-account.

Als je dat zo ingesteld hebt, dan zal het VRT-profiel bij de registratie vragen om een e-mailadres door te geven.

Het is mogelijk dat je voor je Apple ID een zogenaamd relay e-mailadres* gebruikt.

* Als je ervoor kiest je e-mailadres te verbergen wanneer je een account of profiel aanmaakt voor een app of website waarvoor je ‘Log in met Apple' gebruikt, dan wordt een uniek, willekeurig e-mailadres aangemaakt, zodat je persoonlijke e-mailadres privé blijft.

Als dat gebruikt kan worden voor een geldige e-mailverificatie, dan is er niks aan de hand. Maar we zien ook vaak dat dit praktische problemen geeft: door het relay e-mailadres word je als een nieuwe gebruiker beschouwd en lukt de koppeling niet.

3. Kan ik tijdens de registratie mijn gegevens nog aanpassen?

Helaas niet. Zodra je naar een volgende registratiestap gaat, dan kan je niet meer terugkeren naar een van de vorige stappen.

Heb je ergens per ongeluk een foutje gemaakt?
Geen probleem: je kan na de registratie je gegevens makkelijk aanpassen of verbeteren via het beheersplatform van het VRT-profiel.

 

4. Welke (persoons)gegevens moet ik doorgeven, welke zijn verplicht/optioneel, en wat gebeurt ermee?

Tijdens de registratie van een nieuw VRT-profiel vragen we enkele persoonsgegevens en toestemmingen/voorkeuren.

Deze persoonsgegevens hebben we ”minimaal nodig”:

Je voor- en achternaam:

Als we je naam kennen dan kunnen we je persoonlijk aanspreken in de communicatie die je van ons ontvangt. We merken dat dit erg gewaardeerd wordt.

Je voor- en achternaam worden nooit gebruikt voor analytische doeleinden: elke vorm van analyse gebeurt op basis van een anoniem profiel.

Je geboortedatum:

Je moet minstens 13 jaar oud zijn om een VRT-profiel te mogen aanmaken.

Ben je nog geen 13 jaar? Dan is er voor jou het Ketprofiel.

Bovendien:
Je leeftijd is ook belangrijk voor onze analyses in het kader van onze opdracht als openbare omroep.

Je postcode / woonplaats (gemeente) / land:

Je woonplaats (gemeente) wordt automatisch toegevoegd zodra je je postcode invult. En standaard staat België als land geselecteerd.

Uitzendrechten, prijzen naar je kunnen opsturen, een relevant(er) (regionaal) aanbod tonen… allemaal redenen waarom het belangrijk is dat we je woonplaats kennen.

Deze toestemmingen/voorkeuren zijn optioneel:

Je gender (“M”, “V”, “X” of “Zeg ik liever niet”):

Als we je gender kennen, dan kunnen we streven naar een evenwichtig aanbod: we willen graag relevant zijn voor alle Vlamingen.

De suggesties die je krijgt, zullen nooit gekozen worden op basis van je gender.

Bovendien:
Je gender is ook belangrijk voor onze analyses in het kader van onze opdracht als openbare omroep.

Abonneren op een nieuwsbrief of communicatie van VRT of van een specifiek VRT-merk:

Je beslist zelf of je je wil abonneren op onze nieuwbrieven en communicaties.

We hopen natuurlijk wel dat je veel van onze interessante en gevarieerde berichten wil ontvangen: dan ben je als allereerste op de hoogte van belangrijke of exclusieve nieuwtjes, aanbodpromoties, enz.

Zo ben je altijd snel en correct geïnformeerd.

Opgebeld worden door een van onze redacties, bij specifieke acties, wedstrijden en stemmingen of als je een interessante reactie post:

Bij een specifieke wedstrijd, stemming of actie wil een redactie je misschien wel opbellen: want het is altijd fijn om in contact te komen met onze kijkers en luisteraars. Het laat de redactie toe om je reactie of meer uitleg te vragen, je mening te kennen …

We vragen in dat geval altijd eerst je toestemming. Ga je hiermee akkoord, dan kan je meteen je telefoonnummer doorgeven.

Nuttig om te weten:

Als je je telefoonnummer doorgeeft, dan betekent dat niet dat we je bij elke wedstrijd, stemming of actie automatisch mogen opbellen.

We vragen elke keer vooraf je expliciete toestemming. Dat lijkt ons heel erg logisch…

Je telefoonnummer wordt wel bewaard, dan hoef je dat niet herhaaldelijk in te vullen.

5. Waarom wordt mijn straatnaam en huisnummer niet (altijd) gevraagd tijdens de registratie?

We vragen je straatnaam en huisnummer enkel als dat echt noodzakelijk is.

Als je op het moment van de registratie meedoet aan een wedstrijd, dan vragen we meteen ook je “straatnaam en huisnummer”. Want als je wint dan wil je de (hoofd)prijs graag thuis ontvangen.

Doe je pas na de registratie mee aan een wedstrijd, dan worden je “straatnaam en huisnummer” pas gevraagd op het moment van je deelname.

6. Wordt mijn VRT-profiel inactief als ik het lang niet gebruik?

Nee, je VRT-profiel blijft actief.

Als je je VRT-profiel lange tijd niet gebruikt, dan ontvang je van ons een vriendelijk berichtje… om je (weer) warm te maken voor leuke nieuwe video’s, wedstrijden, acties… want we willen dat je niet te veel mist van ons uitstekende aanbod.

7. Moet ik een Belgisch adres hebben om me te kunnen registeren?

Nee, iedereen kan een VRT-profiel aanmaken.

Opgelet! Heb je geen Belgisch adres? Dan kan je een groot aantal programma’s en video’s niet bekijken bij VRT MAX en Sporza. Dat heeft te maken met uitzendrechten.

Al de rest kan je wel doen met je VRT-profiel: aan wedstrijden of stemmingen deelnemen, reacties posten…

Hoe gaat het dan precies in zijn werk?

Als je in België woont en je gebruikt de VRT-websites en -apps binnen België:

Er is niks aan de hand: je kan aan alles deelnemen en alles bekijken en beluisteren.

Als je in België woont en je gebruikt de website/app van VRT MAX of Sporza in een lidstaat van de EER (waar je tijdelijk verblijft):

* EER = Europese Economische Ruimte (alle EU-landen + Liechtenstein, Ijsland en Noorwegen)

In dat geval moeten we nagaan of je werkelijk in België woont. Dat gebeurt door een extra controle: we kijken of je ook een Belgisch mobiel telefoonnumer hebt.

Deze controle gebeurt via een sms-verificatie: je ontvangt een sms van ons met een verificatiecode; die heb je nodig om je Belgisch mobiel telefoonnummer aan je VRT-profiel te koppelen.

Als je niet in België woont en je gebruikt de VRT-websites en –apps, of je woont in België en je gebruikt de VRT-websites en –apps in een land buiten de EER:

Je kan zonder probleem aan wedstrijden of stemmingen deelnemen, reacties posten…

Het bekijken van programma’s en video’s wordt dan beperkt.

Op deze pagina’s vind je gedetailleerde informatie:

8. Waar kan ik terecht als ik problemen heb met de registratie?

Heb je alle antwoorden gelezen op deze pagina en ondervind je nog steeds problemen met de registratie?

Meld je probleem dan aan de VRT-klantendienst. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat er aan de hand is, dan kunnen we je snel en efficiënt verder helpen..

Nuttige links

Gerelateerd