Klara

Klara stimuleert de ontdekking van klassieke muziek, jazz, wereldmuziek en hedendaagse muziek en experiment, en zet in op kunst en cultuur. 

Klara microfoon Geert Van Hoeymissen

In de hectische wereld van vandaag hebben mediagebruikers meer dan ooit nood aan sereniteit. Binnen het radiolandschap komen luisteraars tot rust bij Klara, de zender bij uitstek voor liefhebbers van klassieke muziek.

Klara wil het publiek zoveel mogelijk de schoonheid van klassieke muziek, kunst en cultuur leren kennen en laten beleven. Het merk vervult zijn rol als muzikale en culturele gids en biedt een platform aan jong talent van diverse culturele strekkingen. En dat wordt gesmaakt: Klara haalde in 2019 een marktaandeel in Vlaanderen van 2,1%. Dat is een fraai cijfer, in vergelijking met andere klassieke radiozenders in Europa.

Klassiek repertoire

Klara wil een zo breed mogelijk publiek laten kennismaken met en genieten van het klassieke repertoire, dat ongeveer 75% van het aanbod uitmaakt. Ook jazz, wereldmuziek, filmmuziek en experimentele muziek krijgen ruim aandacht. De radiozender kiest in verschillende programma’s voor muziek die rust en schoonheid uitdrukt, met aandacht voor diverse componisten, muzikale stromingen en uitvoerders. Zo is een vijfde van het aanbod van Vlaamse makelij (Vlaamse uitvoerders).

Om de luisteraars te laten meegenieten van de beste Vlaamse en Europese concerten doet Klara regelmatig live captaties en uitzendingen op locatie. Zo brengt het merk ook live verslag uit bij de Koningin Elisabethwedstrijd: twee weken lang kunnen de luisteraars de prestigieuze muziekwedstrijd vanop de eerste rij volgen. Klara reikt ook jaarlijks De Klara’s uit om iedereen die zich liet opmerken in de klassieke muziek, jazz en wereldmuziek te lauweren. Die muziekprijzen bekronen onder andere de Jonge Belofte van het jaarde Componist van het jaar en de Beste Belgische cd Klassiek.

Klara op locatie © Geert Van Hoeymissen

Katalysator voor cultuur

Kunst en cultuur hebben een prominente plaats in het aanbod van Klara. In de eerste plaats wil het merk een katalysator zijn voor cultuurbeleving in Vlaanderen. Het merk houdt zijn luisteraars op de hoogte van actuele culturele evenementen in Vlaanderen en daarbuiten, in het bijzonder tijdens het dagelijkse programma Pompidou. Dat programma staat stil bij diverse kunstdisciplines en de brede context waarin kunst ontstaat.

Daarnaast is er op Klara ruimte voor verdieping op gebied van onder andere filosofie, geschiedenis, economie en politiek. De praatprogramma’s Vrijdag en Berg & Dal nemen de tijd voor diepgaande gesprekken met interessante gasten.

Geert Van Hoeymissen

Klara digitaal

Klara investeerde de afgelopen jaren in een uitgebreid digitaal aanbod. Ten eerste promoot Klara het luisteren via de Klara-app, die ondertussen al meer dan 100.000 keer werd gedownload. Zo is het merk altijd en overal beschikbaar, en kan je naar klassiek luisteren waar en wanneer je wilt. In die optiek werd ook Klara Continuo uitgerold, een ononderbroken stroom van klassieke muziek. Met de Klarafy-app kan de luisteraar een eigen playlist aanleggen met klassieke muziek, gebaseerd op zijn persoonlijke muzieksmaak.

Het merk is daarnaast aanwezig op sociale media om zijn radioaanbod, evenementen en acties in de kijker te zetten en te versterken. Klara beschikt over een rijk podcastaanbod, waaronder bijvoorbeeld De Bourgondiërs, Beethoven en Kant, en klaar!. Op het YouTube-kanaal Iedereen Klassiek legt Sander De Keere de wereld van klassiek uit. Zo kom je er bijvoorbeeld te weten waarom klassieke muziek vaak gebruikt wordt in cartoons of wat de Mattheuspassie van Bach te maken heeft met Charlie Chaplin.

Op de website van Klara wordt meer aandacht besteed aan klassieke muziek en diverse culturele initiatieven. Zo vind je er meer over opmerkelijke concerten, poëzie en boekentips, cd’s van ensembles of muzikanten, tentoonstellingen en expo’s die de moeite waard zijn…

beeld uit dagelijkse kunst

Evenementen en acties

Klara wil een katalysator zijn voor cultuurbeleving in Vlaanderen. Grootschalige, uitnodigende evenementen en acties zetten het klassieke genre op een verbredende en toegankelijke manier in de kijker. Zo is er jaarlijks:

  • Klara in deSingel in Antwerpen
  • Klarafestival
  • Iedereen Klassiek in Brugge
  • De Klara’s (Klara’s eigenste muziekprijzen voor wie zich heeft laten opmerken in de wereld van klassieke muziek)

Klara werkt daarvoor samen met een hele reeks culturele partners en instellingen zoals Bozar, Concertgebouw Brugge en deSingel. Dankzij de verschillende acties, evenementen en samenwerkingen houdt Klara de vinger aan de pols en blijft het sterk verankerd in het Vlaamse culturele landschap.

Met de app van Klara4Kids kunnen kinderen nu ook op de iPad genieten van klassieke muziek uit de succesvolle CD-reeks. 

De app is betalend en beschikbaar op iOS.

Volg Klara op de sociale media

Een greep uit het aanbod van Klara

Ga ook eens kijken bij...