Klara

Klara stimuleert de ontdekking van klassieke muziek, jazz, wereldmuziek en hedendaagse muziek en experiment, en zet in op kunst en cultuur. 

Klara microfoon Geert Van Hoeymissen

In de hectische wereld van vandaag hebben mediagebruikers meer dan ooit nood aan sereniteit. Binnen het radiolandschap kan de luisteraar bij Klara tot rust komen.

Klara wil mensen zoveel mogelijk de schoonheid van klassieke muziek, kunst en cultuur leren kennen en laten beleven. Het merk vervult zijn rol als muzikale en culturele gids en biedt een platform aan jong talent van diverse culturele strekkingen. En dat wordt gesmaakt: Klara haalde in 2018 een marktaandeel in Vlaanderen van 2,7%. Dat is een fraai cijfer, in vergelijking met andere klassieke radiozenders in Europa.

Klassiek repertoire

Klara wil een breed publiek laten genieten van het klassieke repertoire. Het merk streeft er bovendien naar dat een vijfde van haar aanbod van Vlaamse makelij (compositie of uitvoering) is. Het aanbod van Klara bestaat voor 75% uit klassieke muziek. De overige 25% wordt ingevuld met jazz, wereldmuziek, filmmuziek en experimentele muziek. De radiozender kiest in de verschillende programma’s voor muziek die rust en schoonheid uitdrukt. Via muzikale reeksen en thematische uitzendingen besteedt het merk ook aandacht aan componisten en muzikale stromingen.

Om de luisteraars te laten meegenieten van de beste Vlaamse en Europese concerten doet Klara regelmatig live captaties en uitzendingen op locatie. Zo brengt het merk ook live verslag uit bij de Koningin Elisabethwedstrijd: twee weken lang kunnen de luisteraars de prestigieuze muziekwedstrijd vanop de eerste rij volgen. Klara reikt ook jaarlijks de Klara’s uit om iedereen die zich liet opmerken in de klassieke muziek, jazz en wereldmuziek te lauweren. Die muziekprijzen bekronen onder andere de Jonge Belofte van het jaar, de Componist van het jaar en de Beste Belgische cd Klassiek.

Klara op locatie © Geert Van Hoeymissen

Katalysator voor cultuur

Kunst en cultuur hebben een prominente plaats in het aanbod van Klara. In de eerste plaats wil het merk een katalysator zijn voor cultuurbeleving in Vlaanderen. Het merk houdt zijn luisteraars op de hoogte van actuele culturele evenementen in Vlaanderen en daarbuiten, in het bijzonder tijdens het dagelijkse programma Pompidou. Dat programma staat stil bij diverse kunstdisciplines en de brede context waarin kunst ontstaat.

Grootschalige, uitnodigende evenementen en acties als Iedereen klassiek en Klara’s Top 100 zetten het klassieke genre op een verbredende en toegankelijke manier in de kijker. Klara werkt bovendien samen met een hele reeks culturele partners en instellingen zoals Bozar, Concertgebouw Brugge en deSingel. Dankzij de verschillende acties, evenementen en samenwerkingen houdt Klara de vinger aan de pols en blijft het sterk verankerd in het Vlaamse culturele landschap.

Daarnaast is er op Klara ruimte voor verdieping op gebied van onder andere filosofie, geschiedenis, economie en politiek. De praatprogramma’s Vrijdag en Berg & Dal nemen de tijd voor diepgaande gesprekken met interessante gasten.

Geert Van Hoeymissen

Klara digitaal

Klara investeerde de afgelopen jaren in een uitgebreid digitaal aanbod. Ten eerste promoot Klara het luisteren via de Klara-app. De app werd al meer dan 60.000 keer gedownload. Op die manier wil het merk altijd en overal beschikbaar zijn. In die optiek werd ook Klara Continuo uitgerold, een ononderbroken muziekstroom van klassieke muziek. Het merk is daarnaast aanwezig op sociale media om zijn radioaanbod, evenementen en acties in de kijker te zetten en te versterken. Met verrijkende podcasts als De Bourgondiërs en Kant en klaar nemen ze bijvoorbeeld historische of filosofische thema’s onder de loep. Het YouTube-kanaal Iedereen Klassiek, het Instagramaccount @klarapompidou en de online video-reeksen Dagelijkse kunst en Van A tot Z zijn voorbeelden van digitale initiatieven waarmee Klara cultuur en kunst op een verbredende manier onder de aandacht brengt.

beeld uit dagelijkse kunst

Met de app van Klara4Kids kunnen kinderen nu ook op de iPad genieten van klassieke muziek uit de succesvolle CD-reeks. 

De app is betalend en beschikbaar op iOS.

Volg Klara op de sociale media

Een greep uit het aanbod van Klara

Ga ook eens kijken bij...