Sporza

Sporza laat Vlaanderen toe om sportactiviteiten op elk niveau mee te beleven.

Cameravrouw Sporza op wielerwedstrijd Geert Van Hoeymissen

Sport brengt mensen dichter bij elkaar en zorgt voor een sterk gevoel van verbondenheid. Denk maar aan de enorme volksfeesten bij wedstrijden van de Rode Duivels of de Tour de France. Dat besef heeft de VRT geïnspireerd om een apart sportmerk op te nemen in haar merkenportfolio: Sporza.

Sporza is hét Vlaamse sportmerk bij uitstek, voor zowel de rasechte liefhebber als mensen die minder intensief met sport(nieuws) bezig zijn. Iedereen die wil weten wat er zich in de sportwereld afspeelt, vindt in Sporza een betrouwbare partner.

In essentie biedt Sporza sportnieuws- en duiding en creëert het merk een rijke beleving bij de (live) verslaggeving van allerlei sporttakken. De expertise van het merk zit vervat in die vakkundige combinatie van nieuws, duiding, beleving en ontspanning van populaire en minder populaire sporten

Karl Vannieuwerkerke Jokko

Nieuws in verschillende vormen

Het informatieaanbod van Sporza is te vinden op drie platformen: televisie, radio en online. De inspanningen online zijn de laatste jaren opgedreven. Sporza heeft zo zijn positie op sociale media versterkt en zijn aanwezigheid op YouTube verhoogd. Het merk speelt daarnaast ook succesvol in op nieuwe trends. Zo organiseert Sporza evenementen en competities in gaming en e-sports.

Sportnieuws en -duiding hebben bij Sporza verschillende verschijningsvormen. Enerzijds is er het harde sportnieuws (in journaals, op radio en online), de live verslaggeving en analyses (met aandacht voor verdieping én ontspanining) van verschillende sportwedstrijden en -disciplines. Anderzijds is er ook het minder urgente, ‘zachte’ sportnieuws, bestaande uit advies en ondersteuning bij de productie van documentaires en series die te maken hebben met sport. Denk bijvoorbeeld aan De kleedkamer of Belga sport.

Inspirerende voorbeelden

Sportverslaggeving doet meer dan louter informeren. Sport inspireert, geeft mensen voorbeelden om naar op te kijken. Zien sporten, doet sporten. De grote aandacht die uitging naar de successen van Kim Clijsters, of meer recent Nina Derwael, inspireerde heel wat jonge kinderen om zich in te schrijven in tennis- of turnclubs. Dat illustreert de kracht van sportverslaggeving goed: successen van atleten in de kijker zetten, inspireert mensen om zelf een actievere levensstijl op te nemen.

Sporza schenkt daarbij speciale aandacht aan de prestaties van Belgische atleten. Disciplines waarin zij uitblinken, probeert het merk zoveel mogelijk aandacht te geven. In de praktijk lukt dat echter niet altijd. Sporza kan niet alles uitzenden wat het merk zou willen, omdat Sporza niet altijd over de noodzakelijke uitzendrechten beschikt.

Nina Derwael

Verbondenheid centraal

Sport brengt mensen samen, en Sporza wil die verbondenheid verder doortrekken door onder meer de interactiviteit met het publiek te stimuleren. Dat gebeurt bij uitstek via sociale media.

Door bijvoorbeeld Facebook lives uit te zenden, wordt de interactie met het publiek opgezocht. De vragen die mensen aan het Sporza-team stellen, worden soms geïntegreerd in de sportverslaggeving. Het feit dat de input van kijkers of luisteraars (via Facebookgroepen of de rubriek ‘Sporzamateur’) gebruikt wordt om het aanbod van Sporza vorm te geven, toont aan dat het merk die samenwerking ten zeerste apprecieert.

Voorts is er ook de jaarlijkse Sporza-fietsvakantie. Naast het afleggen van unieke fietstrajecten krijgen deelnemers er deskundig advies over allerlei zaken, van sportvoeding tot fietsmechaniek.

Ook het Sporza-dorp tijdens het WK Voetbal in 2018 was een toonbeeld van verbondenheid. De VRT zette haar deuren open voor voetbalfans om samen de wedstrijden te bekijken en te delen in de opwinding. Dergelijke evenementen vormen voor Sporza de uitgelezen kans om dichter bij het publiek te komen, hen fysiek te ontmoeten en samen te delen in de beleving.

 

Jokko

Diversiteit als speerpunt

Diversiteit in al haar verschijningsvormen is een speerpunt in de werking van Sporza. Concreet kan de diversiteit begrepen worden in termen van sportdiversiteit en gender.

Sport wordt al eens – ten onrechte – gezien als een mannenwereld. Sporza wil een leidende rol spelen in het veranderen van dat imago. Dat doet het sportmerk onder meer door vrouwelijke voetbalanalisten in te zetten (als eerste in Vlaanderen), meer aandacht te geven aan vrouwensporten en de prestaties van de Belgische vrouwenteams uit te lichten.

Sporza probeert daarnaast ook sporten met een kleiner draagvlak (minder beoefenaars of een beperkt publiek) een platform te geven. Zo maken mensen kennis met sporten die minder voor de hand liggen. Gemiddeld komen in Sportweekend en op sporza.be ruim 30 verschillende sportdisciplines aan bod, gaande van voetbal en wielrennen tot gymnastiek, handbal, boksen, zeilen, jumping…

Concreet voert Sporza een actief programmeringsbeleid om sporten met een kleiner draagvlak te promoten. Samenvattingen van zulke sportdisciplines worden gekoppeld aan populaire sportevenementen. Sporza zal bijvoorbeeld een verslag over handbal of atletiek brengen voor of na een wielerwedstrijd. Zo bereikt een ‘kleine sport’ veel meer kijkers dan wanneer ze niet in combinatie met die populaire sport zou worden uitgezonden.

Belgian Cats

Samenwerkingen met federaties

De Sporza-redactie overlegt geregeld met de diverse federaties en organisaties waarvan het merk evenementen bezoekt en/of uitzendt. Zo onderhoudt het merk veelvuldig contact met de voetbalbond en -liga, met andere federaties, met organisatoren van wielerwedstrijden en tennistoernooien, met individuele clubs... Sporza staat die federaties en organisatoren ook bij in de mediagerelateerde kant van hun organisatie en probeert te faciliteren waar mogelijk, rekening houdend met het budgettair kader en sportrechten.

Sporza werkt daarnaast ook samen met andere media- en distributiebedrijven, zoals Medialaan en SBS, Eleven Sports, Telenet en Proximus. Die overeenkomsten hebben voornamelijk betrekking op het uitwisselen van sportcontent en archiefbeelden. Dankzij de samenwerkingen staat Sporza als merk sterker in zijn schoenen en kan het merk zijn opdracht beter vervullen.

Rupert De Weerd

Complexiteit door sportrechten

Sporza streeft ernaar om op het huidige niveau minstens even aantrekkelijk en relevant te blijven voor alle sportminnende Vlamingen. Dat is niet altijd evident. De sportwereld is in hoge mate gebonden aan de complexiteit van sportrechten en stijgende financiële impact. Grote internationale spelers kunnen het moeilijker maken om uitzendrechten te verwerven, waardoor Sporza soms beperkt is in zijn werking en niet alles kan uitzenden wat het merk zou willen.

Volg Sporza op de sociale media

Heeft u zelf sportnieuws?

Persberichten, kalenders en andere informatie die voor Sporza bestemd is, kunnen gemaild worden naar nieuws@vrt.be. De sportredactie selecteert autonoom uit de vele persberichten die items die zij relevant vindt om te brengen in de nieuws- en duidingsprogramma’s op radio, tv en online. We danken u alvast voor de informatie.

Vermeld alle gegevens

Belangrijk zijn datum, plaats, uur, een korte omschrijving van het evenement en het telefoonnummer van een contactpersoon.

Vermeld het onderwerp

Vermeld indien mogelijk het onderwerp, de datum en de plaats in de onderwerpregel van uw mail, dat maakt het makkelijker om de binnengekomen berichten te sorteren.

Bijlage

Geef bij voorkeur alle informatie mee in de mail zelf. Een bijlage kunt u gebruiken voor extra achtergrondinformatie zoals een programmafolder of persdossier. Uw persbericht tegelijkertijd als bijlage versturen hoeft dus niet.

Gerelateerd