vrijdag 23 september 2022
23 september 2022

Hoe brengt VRT verkeersinformatie tot bij jou?

23 oktober 2018 — Opgehouden door de file of vertraging met de trein? VRT brengt de meest actuele verkeersinformatie tot bij jou.

De verkeersredactie

VRT wil de meest actuele informatie tot bij de mediagebruiker brengen. Dat geldt ook voor verkeersinformatie. Elke mediagebruiker die onderweg is, kan via verschillende kanalen op de hoogte blijven van files, ongevallen en verstoringen.

VRT werkt samen met het Gentse bedrijf Be-Mobile om verkeersinformatie te verzamelen. Op de redactie werkt een team van negen mensen, met medewerkers van zowel Be-Mobile als VRT. Het team werkt in shiften van 6 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds en monitort het binnenlands verkeer via updates op vier manieren:

  • via telefonische meldingen (luisteraars en correspondenten);
  • met file-informatie via GPS-tracking en mobiele telefoons;
  • met behulp van meldingen via sociale media;
  • via de overheid (verkeerscentra van de gewesten en politie).

Alles wordt nauwkeurig gecontroleerd en opgevolgd, zodat de stroom aan verkeersinformatie steeds geüpdatet en op een journalistieke manier bewerkt is.

Om de tien minuten – tijdens de spitsuitzendingen zo goed als voortdurend – leveren de medewerkers tekstbestanden met verkeersinformatie aan de VRT-radionetten. Ook online worden updates zo snel mogelijk doorgevoerd, onder meer via je autoradio, via apps en via Twitter (@verkeersanker). Tijdens de spits lezen de VRT-verkeersexperten zelfs live vanuit het verkeerscentrum de updates in, zoals tijdens de uitzendingen op Radio 1, Radio 2, en MNM. 

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

VRT stelt bemiddelaar aan om vertrouwen te herstellen

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Officiële opening nieuwe VRT-captatiemagazijn in Bedrijvenpark Stone in Londerzeel

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Succesverhalen uit 2023 bekeken door de lens van VRT-partners

Reactie van VRT-directie na overleg met de vakbonden: externe bruggenbouwer moet vertrouwen herstellen

VRT zendt docu 'Het proces dat niemand wou' dan toch uit en biedt excuses aan

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’