vrijdag 23 september 2022
23 september 2022

Hoe brengt VRT verkeersinformatie tot bij jou?

23 oktober 2018 — Opgehouden door de file of vertraging met de trein? VRT brengt de meest actuele verkeersinformatie tot bij jou.

De verkeersredactie

VRT wil de meest actuele informatie tot bij de mediagebruiker brengen. Dat geldt ook voor verkeersinformatie. Elke mediagebruiker die onderweg is, kan via verschillende kanalen op de hoogte blijven van files, ongevallen en verstoringen.

VRT werkt samen met het Gentse bedrijf Be-Mobile om verkeersinformatie te verzamelen. Op de redactie werkt een team van negen mensen, met medewerkers van zowel Be-Mobile als VRT. Het team werkt in shiften van 6 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds en monitort het binnenlands verkeer via updates op vier manieren:

  • via telefonische meldingen (luisteraars en correspondenten);
  • met file-informatie via GPS-tracking en mobiele telefoons;
  • met behulp van meldingen via sociale media;
  • via de overheid (verkeerscentra van de gewesten en politie).

Alles wordt nauwkeurig gecontroleerd en opgevolgd, zodat de stroom aan verkeersinformatie steeds geüpdatet en op een journalistieke manier bewerkt is.

Om de tien minuten – tijdens de spitsuitzendingen zo goed als voortdurend – leveren de medewerkers tekstbestanden met verkeersinformatie aan de VRT-radionetten. Ook online worden updates zo snel mogelijk doorgevoerd, onder meer via je autoradio, via apps en via Twitter (@verkeersanker). Tijdens de spits lezen de VRT-verkeersexperten zelfs live vanuit het verkeerscentrum de updates in, zoals tijdens de uitzendingen op Radio 1, Radio 2, en MNM. 

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Advies van externe bruggenbouwer zorgt voor actieplan om interne werking binnen afdeling VRT Content te verbeteren

Chloë van de Klantendienst: ‘Beseffen jullie niet dat de Vlamingen dit beu zijn?’

5 VRT-nominaties voor Prix Europa

De grote boodschap van VRT: een pakkend, divers en vernieuwend najaar

VRT en KRO-NCRV starten met opnames van nieuwe dramaserie Badgast op Terschelling

VRT gaat opnieuw op zoek naar jong mediatalent: “We zoeken nieuwe start-ups om samen te blijven vernieuwen” 

Chloë van de Klantendienst: ‘Het is niet aan VRT om de sieraden van Björn Soenens te financieren’

Chloë van de Klantendienst: ‘Het gekrakeel kan maar bijdragen aan de Statler en Waldorf-status van José en Renaat’