vrijdag 23 september 2022
23 september 2022

Hoe brengt VRT verkeersinformatie tot bij jou?

23 oktober 2018 — Opgehouden door de file of vertraging met de trein? VRT brengt de meest actuele verkeersinformatie tot bij jou.

De verkeersredactie

VRT wil de meest actuele informatie tot bij de mediagebruiker brengen. Dat geldt ook voor verkeersinformatie. Elke mediagebruiker die onderweg is, kan via verschillende kanalen op de hoogte blijven van files, ongevallen en verstoringen.

VRT werkt samen met het Gentse bedrijf Be-Mobile om verkeersinformatie te verzamelen. Op de redactie werkt een team van negen mensen, met medewerkers van zowel Be-Mobile als VRT. Het team werkt in shiften van 6 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds en monitort het binnenlands verkeer via updates op vier manieren:

  • via telefonische meldingen (luisteraars en correspondenten);
  • met file-informatie via GPS-tracking en mobiele telefoons;
  • met behulp van meldingen via sociale media;
  • via de overheid (verkeerscentra van de gewesten en politie).

Alles wordt nauwkeurig gecontroleerd en opgevolgd, zodat de stroom aan verkeersinformatie steeds geüpdatet en op een journalistieke manier bewerkt is.

Om de tien minuten – tijdens de spitsuitzendingen zo goed als voortdurend – leveren de medewerkers tekstbestanden met verkeersinformatie aan de VRT-radionetten. Ook online worden updates zo snel mogelijk doorgevoerd, onder meer via je autoradio, via apps en via Twitter (@verkeersanker). Tijdens de spits lezen de VRT-verkeersexperten zelfs live vanuit het verkeerscentrum de updates in, zoals tijdens de uitzendingen op Radio 1, Radio 2, en MNM. 

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

CIM-cijfers: verdere groei voor Studio Brussel, sterke cijfers voor Radio 1

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Thuis blijft ook even thuis

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’