maandag 09 mei 2022
09 mei 2022

Hoe brengt VRT weersinformatie tot bij jou?

14 januari 2020 — Zon, regen, onweer of sneeuw? VRT brengt de meest actuele en correcte weersinformatie tot bij jou.

Frank Deboosere viert zijn 60e verjaardag

VRT brengt de meest actuele en correcte informatie tot bij haar mediagebruikers. Dat geldt ook voor de weersinformatie. Of er nu sprake is van een stralende zon of ijzige sneeuw, VRT brengt het weer in kaart. Daarvoor doet ze beroep op drie bekwame weerexperten: Sabine Hagedoren, Frank Deboosere en Bram Verbruggen. “Vandaag ben ik er weer met meer weer”-Frank nam ons een dag mee op sleeptouw. Ontdek hier hoe hij het weer voorbereidt en presenteert.

Van passie tot job

De werkdag van VRT-weerman Frank Deboosere begint heel vroeg. “Ik sta elke dag op om 6 uur omdat ik om 7.30 uur en 8.30 uur al weerberichten voor Radio 1 en MNM moet presenteren. Ik bekijk daarvoor meteen de weerkaarten en bel met de voorspeller van dienst op het KMI (Koninklijk Meteorologisch Instituut, red.). Daarna vertrek ik met de fiets naar VRT. Daar presenteer ik om 11.20 uur een weerbericht bij De Madammen van Radio 2. Vervolgens bereid ik het weerbericht voor voor Het journaal van 13.30 uur. In de namiddag heb ik weerberichten voor MNM, Radio 1 en Radio 2. En ’s avonds is er nog een weerbericht om 18 uur, om 20 uur en 22 uur op Eén en Canvas.” 

"De weinige dagen dat ik met vakantie ben, loop ik ook continu met mijn hoofd in de wolken."

Frank is de hele dag door bezig met het voorbereiden en updaten van weerberichten. Hij bestudeert computermodellen, contacteert het KMI en observeert de natuur en sterrenkundige verschijnselen. “Omdat het weer mijn hobby en mijn passie is, voelt dat niet aan als werk. De weinige dagen dat ik met vakantie ben, loop ik ook continu met mijn hoofd in de wolken. Die passie heb je nodig, anders houd je dit veeleisende werk niet vol,” licht Frank toe.

Samenwerken zorgt voor mooi weer

Het weerbericht is het resultaat van groepswerk. Sabine, Frank en Bram zijn de schermgezichten, maar achter hen staat een groot team dat hen ondersteunt. “Weerberichten kunnen levensnoodzakelijk zijn, zeker wanneer het gaat over stormen, plotse sneeuwbuien of wateroverlast,” legt Frank uit. “Het is dus logisch dat ik niet op eigen houtje mag werken, maar me laat leiden door de cruciale informatie van het KMI. Ook het opnemen van het weerbericht is groepswerk. We maken de weerberichten dan misschien wel zelf, maar zonder de inspanningen van de mensen achter de schermen zou er helemaal geen sprake zijn van een weerbericht.”

Sabine, Bram en Frank

Weerman versus weer-apps

De taak van de weerman is om wetenschappelijke informatie te vertalen voor een groot publiek. Die menselijke interpretatie is en blijft belangrijk, ook in de huidige digitale tijden. Er zijn vandaag veel apps die je haarfijn zullen vertellen welk weer het zal worden, soms zelfs tot 14 dagen ver.

Die weerapps werken wel enkel met cijfertjes, gebaseerd op één weermodel. Een weerman daarentegen werkt met verschillende modellen en weet ook hoe hij die moet interpreteren. “Een weerman weet ook dat voorspellingen die 14 dagen ver gaan niet te vertrouwen zijn,” vertelt Frank. “Vandaag kunnen we tot voor 5 dagen ver een vrij betrouwbare voorspelling geven. Vroeger was dat 3 dagen. Het gaat dus in de goede richting, maar we zullen nooit 100% halen, en al helemaal niet voor 14 dagen ver.”

"Ook in de huidige digitale tijden is en blijft een menselijke interpretatie van het weer belangrijk"

Het weer voorspellen in België is niet zo gemakkelijk, omdat we ons op kruispunt van veel verschillende luchtsoorten en invloeden bevinden. Het weer kan dus vanuit alle hoeken komen, wat ervoor zorgt dat de voorspellingen soms niet kloppen. “Vooral in de lente en de herfst is het niet altijd gemakkelijk om te zeggen welk weer het zal worden,” vertelt Frank. “Doorgaans is het in België een aantal dagen zowat hetzelfde weer, met dan plots een duidelijke verandering die dan weer een periode van min of meer gelijksoortig weer inluidt. Wij specialiseren ons in het zo goed mogelijk aangeven van die verandering.”

© VRT Joost Joossen

Chocoladejenever in ruil voor goed weer

Als weerman ben je de boodschapper, het uithangbord van het weer. Dat brengt zowel leuke als minder leuke zaken met zich mee, vertelt Frank: “Soms is het echt niet fraai. Als het slecht weer is of als we de mist ingaan, dan krijgen we de volle laag. In zo’n gevallen proberen we hoe dan ook vriendelijk en beleefd te zijn. Soms worden we ook in de bloemetjes gezet, en dat mag je letterlijk nemen. Mensen zijn ons al eens komen bedanken met cadeautjes voor het goede weer, terwijl dat natuurlijk helemaal niet onze verdienste is. Zo heb ik ooit een fles chocoladejenever gekregen omdat het een mooie zomer was.”

Zoveel meer dan weer

Het werk van weerman is in de loop der jaren enorm geëvolueerd. Vroeger voorspelde een weerman het weer, terwijl hij vandaag steeds meer wordt gevraagd om als expert een mening te geven over het klimaat, de natuur en het milieu. “Het gaat vaak om een gevoelige materie waar we dus goed over moeten nadenken. Tegelijk willen we die verantwoordelijkheid wel opnemen en ons steentje bijdragen om de aarde een leefbare planeet te houden. Ik vind het dan ook heel belangrijk om dat niet alleen te prediken, maar daar ook naar te handelen en het goede voorbeeld te geven. Zo ga ik elke dag met de fiets naar het werk, door weer en wind.”

Volg het weer en/of de presentatoren

  • Bekijk het weerbericht elke dag op Eén, Canvas en VRT MAX.
  • Luister dagelijks naar de weersinformatie op Radio 1, Radio 2 of MNM.
  • Volg Frank Deboosere via Twitter (#vrtweer), Facebook en zijn website. Je kan Sabine (@meteosabine) en Bram (@meteobram) volgen op Instagram.              
Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

VRT stelt bemiddelaar aan om vertrouwen te herstellen

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Officiële opening nieuwe VRT-captatiemagazijn in Bedrijvenpark Stone in Londerzeel

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Succesverhalen uit 2023 bekeken door de lens van VRT-partners

Reactie van VRT-directie na overleg met de vakbonden: externe bruggenbouwer moet vertrouwen herstellen

VRT zendt docu 'Het proces dat niemand wou' dan toch uit en biedt excuses aan

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’