donderdag 07 november 2019
07 november 2019

Eén-reeks Down the road wint AIB Impact Award

7 november 2019 - Eén-reeks Down the road wint belangrijke AIB Impact Award in Londen.

De prijs werd afgehaald door Dieter Coppens en door Gijs Polspoel

Geweldig nieuws vanuit het Verenigd Koninkrijk: het Eén-programma Down the road won vanavond de AIB Impact Award. De Association for international broadcasting AIB reikt jaarlijks prijzen uit aan omroepen en programmamakers van over de hele wereld, voor factual tv, radio, audio en online producties in alle talen.

De AIB prijzen worden dit jaar al voor de 15e keer uitgereikt en tellen 21 categorieën, van sport over dagelijks nieuws of documentaires tot wetenschap. Naast die categorieën is er ook de prijs voor impact: de AIB Impact Award erkent een programma dat een grote sociale of politieke impact heeft gehad. Dit jaar gaat die belangrijke eer naar de Eén-reeks Down the road. Vorig jaar won trouwens een CNN International-reportage over de slavenhandel in Libië deze award. Het is de eerste keer dat een feelgood-programma als dit de prijs wint.

Een heel mooie erkenning voor de maatschappelijke impact van de reeks"

Olivier Goris, netmanager Eén
Videospeler inladen...

Olivier Goris, netmanager Eén: Down the road is het perfecte voorbeeld van wat Eén elke dag doet: straffe programma’s maken die impact hebben en het verschil maken. Onze programma’s raken de Vlamingen, kijkers praten erover of steken er iets van op. Het is een geweldige beloning dat we nu met Down the road ook die internationale erkenning krijgen. Zo in het rijtje komen met omroepen als BBC en CNN, die de impactprijs eerder al wonnen, dat is schitterend!

Dieter en Maarten © VRT - 2019

De prijs werd in Londen afgehaald door Dieter Coppens en door Gijs Polspoel, regisseur van Down the road.

Ik heb ingezien dat ze veel meer kunnen dan iedereen denkt en dat ze bijzondere talenten hebben - dat heeft Vlaanderen ook gevoeld."

Dieter Coppens

Dieter Coppens: Ik wist totaal niet wat te verwachten toen we vertrokken voor de eerste Down the road. Tijdens die reis werd ik elke dag verrast door hoe mijn zes reisgenoten naar de wereld keken, door wat ze zeiden, hoe ze met elkaar en mij omgingen… Zowel ik als de crew stonden vaak met tranen in de ogen, van ontroering maar ook van het lachen. Ze zijn puur, hebben het hart op de tong, hebben veel humor, kunnen goed relativeren en leven in het nu. Ik heb ingezien dat ze veel meer kunnen dan iedereen denkt en dat ze bijzondere talenten hebben - dat heeft Vlaanderen ook gevoeld. Dat ook de rest van de wereld dit inziet, daar konden we alleen maar van dromen. Maar het is intussen toch gebeurd - en dat is helemaal de verdienste van mijn geweldige reisgenoten!

Gijs Polspoel, regisseur van Down the road: We hoopten natuurlijk dat het Down the road-verhaal een groot publiek zou raken. Maar we hadden nooit gedroomd dat het zo'n groot effect zou hebben op de houding van de kijkers. Dat de reeks nu deze prijs wint, bewijst dat ook integer, authentiek entertainment een grote impact kan realiseren in onze samenleving.

AIB beloonde Down the road met de impactprijs omwille van de brede impact die het programma heeft:

De mannen in het busje

 Iedereen die de reeksen gezien heeft, zal iets hebben voelen veranderen vanbinnen." 

Gunda Cannon, AIB International Relations and Editorial Director

Gunda Cannon, AIB International Relations and Editorial Director: Down the road is een programma waarvan de impact veel breder gaat dan enkel de televisie-uitzendingen of online fragmenten. Iedereen die de reeksen gezien heeft, zal iets hebben voelen veranderen vanbinnen. Die persoon zal mensen met het downsyndroom niet meer op dezelfde manier kunnen bekijken. Van nu af aan zijn zij gewone mensen als jij en ik. Die verandering is niet enkel voelbaar bij de kijkers zelf, maar zet zich door naar vrienden, familie, collega's... De impact van het programma blijft zo uitdijen. Een fantastische prestatie.

Geoffrey zingt karaoke

Naast deze Impact Award won Down the road al de Rose d'Or, de eerste prijs in de categorie "Documentaries - Human relations and values" op het World Media Festival in Hamburg, en de Zilveren Award op het New York Festival voor TV & film in de categorie “Reality TV  Drama”.

Dossier: Gemeenschapsvorming

Meer over Gemeenschapsvorming

De Warmste Week vlamt opnieuw in Brugge

VRT en Pommelien Thijs waarschuwen iedereen voor gsm-gebruik in het verkeer

я вдома / Ik ben thuis

2021… een jaar met maatschappelijke relevantie

Indrukwekkende editie van De Warmste Week zamelt 8.790.633 euro in voor opgroeien zonder zorgen

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”

Live-ondertiteling met AI maakt De Warmste Week toegankelijker

Een toegankelijke publieke omroep is goed voor iedereen